Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Roger HBV341 |
14 Sep 2015, 14:01
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Det verkar logiskt det du säger, jag undrar lite kring expansionen av vattnet när det värms upp, använder du ett exapansionskärl på värmeslingan eller är det onödigt?
Förstår jag dig rätt att du inte avser använda värmaren till att kunna värma motorn vid behov( kallstart)? tack för skissen, intressant att följa ditt arbete. //Roger |
Göran HBV 222 |
14 Sep 2015, 22:15
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Det verkar logiskt det du säger, jag undrar lite kring expansionen av vattnet när det värms upp, använder du ett exapansionskärl på värmeslingan eller är det onödigt? Expansionskärl av någon form ska man nog alltid ha, vatten 'vidgar sig ju' beroende på temperatur. Mitt kärl rymmer ca 1,8 liter och sitter dessutom högt uppe vid taket i lastutrymmet, dvs nästan två meter ovanför resten av värmeslingan. Förstår jag dig rätt att du inte avser använda värmaren till att kunna värma motorn vid behov( kallstart)? Ja, det stämmer. Jag använder aldrig bussen under vintern, dessutom är min buss ruskigt lättstartad. Som det verkar så är mina element indelade i två slingor, en främre med två element vilka kan kopplas till motor och kylare. Den andra bakre slingan verkar vara helt frikopplad, det är där jag kopplar in den nya värmaren. Att jag skriver 'verkar' är för att det finns så otroligt många rör och ventiler men än så länge har jag inte hittat några som kopplar ihop de här två slingorna...! Men, om man kopplar motor/kylare som en 'värmekälla' i min skiss så kan man ju värma motorn. Jag kommer inte att göra det men alla bussar ser ju olika ut och olika personers behov är olika. Bifogade bild(er) |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 17:59 |
Designed from: |