Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Börje HBV216 |
13 Sep 2015, 11:49
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Lysande Göran, då är det bara att lugnt vänta in kylan!
En liten undran, går den på 12 eller 24 volt och är det cirkulationspump inbyggt värmaren eller har du den vid sidan om? Vi ses Börje |
Göran HBV 222 |
13 Sep 2015, 19:24
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Lysande Göran, då är det bara att lugnt vänta in kylan! Nja, någon värme ger den inte än. Ganska många steg kvar. Jag skulle koppla in dieseln till värmaren men tyvärr behöver jag ungefär en meter slang till. Men var hittar man bränsleslang som endast har 1,5 mm innerdiameter? Jo, ebay finns givetvis men då lär jag få vänta... En liten undran, går den på 12 eller 24 volt och är det cirkulationspump inbyggt värmaren eller har du den vid sidan om? Jag har allt som inte är relaterat till körningen på 12V så det är en sådan jag beställde (den finns både för 12 och 24V). Ja, cirkulationspump är inbyggd. Det återstår dock att se om den orkar driva runt vattnet i hela bussen. Idag har jag fått fast två ventiler, en ventil återstår dock då jag har tänkt ha en tredje för att kunna koppla förbi den här värmaren. Jag som inte är rörmokare har ett litet problem... Jag får inte gängorna att stämma...! I den första bilden syns det hur det blir då jag drar fast kranen ordentligt till rörvinkeln, så vill jag inte ha det. Jag vill ha det som i den andra bilden men hur gör man det om den samtidigt ska bli tätt? Bifogade bild(er) |
Göran HBV 222 |
18 Sep 2015, 00:10
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Jag skulle koppla in dieseln till värmaren men tyvärr behöver jag ungefär en meter slang till. Men var hittar man bränsleslang som endast har 1,5 mm innerdiameter? Jo, ebay finns givetvis men då lär jag få vänta... Ja, inte har jag hittat någon bränsleslang på nära håll så jag har beställt från http://dieselheaters4u.com/fuel-line-parts.html Tydligen är det viktigt att inte gå upp i höga innerdiametrar men både 1,5mm och 2mm sägs fungera. Det lär väl visa sig då jag får slangen... |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 18:11 |
Designed from: |