Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Tommy HBV 1 |
18 Sep 2015, 10:16
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Göran.
Synd att jag inte reagerat tidigare på ditt problem med för kort slang. Vi har sådan slang på metervara på firman och hade kunnat skicka den ett brev till dig. Nu är det ju fredag så du hinner ju inte få den innan helgen om vi skulle skicka en i dag. Men det måste finnas slang i ditt närområde hos dom som håller på med värmare och installerar sådana? Men du har ett alternativ. Flytta doseringspumpen närmare värmaren (där slangen slutar) och förläng sugslangen istället.(sugslangen är inte så kinkig med innerdiametern) Pumpen skall sitta så lågt som möjligt och vara vinklad minst 15 grader uppåt med utloppet. Vill du ha en slangbit annars med 1,5 mm så hör av dig MVH Tommy HBV 1 070-3991828 |
Göran HBV 222 |
20 Sep 2015, 17:39
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Men det måste finnas slang i ditt närområde hos dom som håller på med värmare och installerar sådana? Jo, det borde ju finnas sådana...! Men, jag vet inte vilka det är så då förlitar jag mig på internet och Google. Hur jag än sökte så kunde jag inte hitta något företag som levererade, därav min beställning från Storbritannien! Vill du ha en slangbit annars med 1,5 mm så hör av dig Ja, tack, det vore jättebra! Jag köper gärna en meter av dig/er! Göran Israelsson Kallkärrsvägen 3 141 41 Huddinge är min adress Den här helgen har jag mest ägnat mig åt andra saker, barnen i första hand, men avgasslang och ljuddämparen har monterats och slang för friskluftinsug. Nästa steg blir väl att dra fram el, en massa kablar ingår! Det känns just nu som om de långa kablarna inte behöver vara långa för min del och de korta är för korta. Jag får väl helt enkelt ta en kabelanslutning åt gången och skarva respektive korta av kablarna! Bifogade bild(er) |
Göran HBV 222 |
26 Sep 2015, 22:19
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Vill du ha en slangbit annars med 1,5 mm så hör av dig Tusen tack för bränsleslangen, nu är den monterad! Bränslefilter och pump kanske en halvmeter från tanken och sedan en riktigt lång slang fram till värmaren men det borde inte vara något problem då de flesta pumpar är bra på att trycka till skillnad från att suga. Elablarna är också dragna, det blev inte alls som jag trodde, det visade sig nämligen att det var de långa kablarna som trots allt var alldeles för korta för mig. Nu återstår att få till det sista med vattenslangarna och kranarna, helt ofattbart många småprylar som behövs... Tyvärr tänkte jag inte på att ta någon bild på slangdragningen men däremot tog jag en bild på skarvningen av kablar, jag brukar ta ett foto så att jag vet hur jag har kopplat färgerna så att det blir lika i vardera änden. Som bonus ett foto på bussen utanför radhuset. Bifogade bild(er) |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 17:59 |
Designed from: |