Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Tommy HBV 1 |
27 Sep 2015, 19:32
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Va bra då ses vi på Lådö hos Jerpdal och meckarträffen? Tommy HBV 1 |
Göran HBV 222 |
27 Sep 2015, 22:57
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Va bra då ses vi på Lådö hos Jerpdal och meckarträffen? Det hoppas jag. Men, jag är inte säker på att jag kommer med bussen. Eventuellt är den blockerad på vinterförvaringen. Dagens provkörning av värmaren gick både bra och dåligt. Det som var bra var att den gick igång efter några startförsök. Den blev varm och producerade hett vatten och reglerade ner effekten när den inte behövde köra för fullt. Några saker var inte fullt så bra... Jag har lite läckage i ett par av mina skarvar, kanske har jag inte dragit slangklämmorna tillräckligt hårt. Många skarvar är det så det kommer nog att krävas lite tålamod för att hitta den/de som läcker. Jag monterade bränslepumpen på ett stag som inte längre används, det var inget bra val. Det staget leder in knackningarna väldigt bra in i bussen. Jag behöver hänga upp pumpen i något som är väl avskilt från bussen. Största problemet är dock att vattnet inte cirkulerade som det skulle. Jag öppnade luftningsventilen på sista elementet och hörde hur det kluckade och pös, något vatten kom det dock aldrig. Kan det vara så att elementen har satts igen under årens lopp? Ska man spola systemet? Det här systemet är som tidigare beskrivits separat från motorn/kylaren så det är 'bara' element och rör runt om i bussen. Men, om jag ansluter en vattenslang och spolar med vanligt vatten så får jag väl bekymmer efteråt? Då kommer jag ju få svårt att få ut allt vatten och därmed svårt att veta att jag har rätt frysskydd. Eller, är det nödvändigt med en separat cirkulationspump? Det är ju ganska långt med element och rör runt hela bussen, kanske är det alldeles för mycket för en liten inbyggd pump i en värmare? Bifogade bild(er) |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 17:51 |
Designed from: |