Den eviga värmefrågan |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Göran HBV 222 |
28 Sep 2015, 22:19
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Ett typiskt uttalande från en förtvivlad serviceman till kunden vars grunka fortfarande inte fungerar: Jag har bytt allt!
Då säger kunden som inte kan nåt alls: Varför har du gjort det? Räcker det inte att byta den trasiga delen eller? Eftersom jag inte fick snurr på flödet så har jag läst en massa på olika forum, tex var Luffarns problem med vattenburen värme både rolig och informativ. Läste även om att gummislangar bör bannlysas i ett värmesystem! Rackarns, har jag byggt fel...? Kanske vore bättre att bygga om med kopparrör inne i bussen och PEX-rör eller Prisol den lilla biten från värmaren in till bussen? Kanske lika bra att ta tjuren vid hornen och se min första byggnation som en övning och att det nu ska göras om och göras rätt...? |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 17:49 |
Designed from: |