Den eviga värmefrågan |
Vlkommen gst ( Logga in | Registrera )
Den eviga värmefrågan |
Bengt HBV 256 |
6 May 2015, 08:22
Inlgg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 57 Registrerad: 30-May 12 Frn: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hejsan
Jag har en värmefråga som säkert redan finns besvard i forumet men hittar inte riktigt svaret.... Jag försöker bli mindre elberoende i bussen och tänker gå över till gasol i så många funktioner som möjligt, däribland värme. Tanken var då att köpa en aldepanna (Truma 3010) då den även innehåller varmvattenberedare och verkar enkel att placera - då behövs det dessutom bara ett hål i sidan på karossen för både till- och frånluft. Säljaren anser då att det behövs en värmeväxlare så att det blir en "motorkrets" och en "värmekrets". Visst kan det vara en vits att inte värma motorn hela tiden men känns samtidigt lite krångligt att få till. Vad är problemet att bara stoppa in den i den befintliga värmekretsen? (på samma sätt som jag misstänker att jätte-webaston är inkopplad). Ha det gott Bengt HBV256 |
Börje HBV216 |
29 Sep 2015, 12:02
Inlgg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Hej Göran!
Det är inte kul när det trilskas… Kanske inte problemet är att hitta i din nyinstallation. När jag var inne i din buss och hälsade på när du var på Bromma-träffen så nämnde du i förbigående att du redan då hade problem med cirkulationen i elementen. På en av dina bilder här i tråden, på expansionskärlet, så känner jag igen det från mitt eget som tillhör min Primus gasolvärmare. I anslutning till pannan sitter en cirkulationspump av det sämre slaget. Jag har varit tvungen att byta den pumpen tre gånger. ”Propellerna” i pumpen drivs inte av en motoraxel utan genom en magnet utanpå pumphuset. Det är en riktig skitkonstruktion som jag har tänkt bygga bort tusen gånger. Om du har en liknande så kan jag mycket väl tänka mig att din ”propeller” har fastnat och därmed kan hindra cirkulationen. Känner du igen det här så är nog ett bra tips att ta bort den pumpen, den sitter med 2 klämmor och 2 skruvar. Nyp ihop slangarna före och efter så blir glykolblandningen kvar i systemet. Ersätt pumpen med en slang eller rörstump och prova igen. Då har du i alla fall eliminerat en möjlig felkälla – om du nu har ovanstående… Så här ser min cirkulationspump ut, du kanske känner igen den? Jag har ytterligare en annan typ av cirkulationspump i mitt värmesystem och väljer vilken jag kör beroende på vilken värmekälla jag använder så jag tror inte att två pumpar i sig är ditt problem, om du nu har den gamla kvar förstås? Lycka till! Börje PS. För att kanske göra någon lite avundsjuk så står vi just nu med bussen vid en fin havsvik i flödande solsken, alldeles tyst och stilla... |
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 18:02 |
Designed from: |