![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Conny |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 ![]() |
Fick ombes på styrstag och efter mekande hemma på gården med klossar under först ram och sen axel så hände nåt innan det var dags för ombes. Luften till framfjädring har alltid kommit när jag stänger framdörren, först då åker bussen upp. Problemet nu är att den sakta sjunker. Ca 1 cm på 3 sek. Öppnar jag och stänger dörren igen så åker den upp. Har även en knapp med en gubbe med käpp som symbol. Med den kan jag höja och sänka fram. Med den funkar det också att höja bussen, även under färd. Har bytt en släng som läckt mer och mer sen jag köpte bussen för 6 år sedan men den verkar vara till nåt annat då det inte blivit bättre. Har försökt lyssna efter läckage men det enda jag hör är från ett gummi under en av fyrkretsventilerna. Kanske är det som är felet men läcker inga mängder. Tips på vart jag ska börja felsöka?
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Lägger mej i här litt.
Man ska va noga att dränera tankarna och se till att de finns frostskydd. Har man lufttork är det viktigt att den sköts ordentligt. En sak som oftast glöms bort på, framför allt, gamla bussar är att rengöra det lilla luftfiltret som sitter på kompressorn. Om det blir tätt vill kompressorn gärna dra luft via vevhuset och då blir de mye oljeklegg i systemet. Om jag int är alldeles ute o cyklar torde detta klegg sabba lufttorkar. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th April 2025 - 05:25 |
Designed from: ![]() |