![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
Inlägg
#1
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Tänkte visa min lilla ide om att på ett enkelt sätt slippa sova dåligt under vintern vad gäller dom dyra startbatterierna
Fick ju byta för nåt år sedan och det är ju dyra grejor Problemet med 24 volts laddare är ju priset när man redan har flera små Cetec laddare för 12 volt liggande Borrade ett litet hål i bussgolvet ner till batteriutrymmet som på Scania ligger under förarplatsen Kopplade ifrån ordinarie kablar och parallell kopplade batterierna för 12 volt och kopplade på från Cetec laddaren som kan ligga i kupe´n och mysa Nu behöver jag inte oroa mig ![]() Mvh Johny |
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Johny.
Jag har nu ställt in bussen inför vintern och skall kolla batterierna och vatten nivån. Jag har aldrig under sommaren använt någon batteriladdare utan endast låtit solpanelerna ladda. det skall bli intressant att se hur dom mår. Det kan ju även vara så att solregulatorn ligger och laddar lite för högt. Jag har sett ibland att batterispänningen varit uppe på lite drygt 29 volt och reglerspänningen på ett 24 volts system skall ligga på 28,8 volt därefter så kommer gasspänningen och knallgasen. Återkommer om detta. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 19th February 2025 - 22:33 |
Designed from: ![]() |