![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Torgny J HBV 66 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
Hej. Har planer på att sätta in spoltoa med septitank.
Har hittat två modeller Biltema och tre modeller på Watski. Två av dessa modeller har sk avfallskvarn. (En på varje ställe) Jag tror jag föredrar Biltemas enklaste modell med manuell pump. En extra reservpump koster ju bara ca 270 kr. Är detta den bästa lösningen? Någon som vet / kan / har erfarenhet? MVH HBV 66 Tel: 0705 39 25 95 -------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
![]() ![]() |
*George |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 316 Registrerad: 21-November 04 Från: Göteborg Medlemsnummer: 6 ![]() |
Om Du har en Van Hool buss med orginalmonterad toa av fabrikat Newmatic så har Du förmodligen också en septiktank som sitter under toautrymmet - som en del av golvet - och är ihopkopplad med toan. Om så är fallet ska Du definitivt försöka behålla konstruktionen - det är en av de bästa och enklaste som finns.
Först måste Du kanske konstatera att dasset och septiktanken inte är fullt av gammal intorkad skit eftersom den har stått i fjorton år. Sen den enklaste varianten för att testa hur mycket av dasset som är helt så provar du genom att hälla i en hink med rent vatten och lite diskmedel i dasset. Tryck på spolknappen när Du har fullt lufttryck i bussen - funkar spolningen nu och dasset inte läcker så är det bara att köra. Funkar det inte så skruvar du av toppen på bakstycket där spolknappen sitter och ansluter tryckluft med min 1,4 kg och max 10 kg till luftslangen som hänger ihop med tryckknappen och kommer in på höger sida. Funkar det nu så har Du något fel på luftledningen till toan. Du kan kanske också ha en vattenledning in till toan, det är slang nr 2 på baksidan och den går in i toakroppen mitt på bakdelen. Tyvärrr kan jag som sagt inte få upp manualen på forumsidan den är för stor - men ge mig din mailadress så skickar jag över den. hejs/GB |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 09:51 |
Designed from: ![]() |