![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Peo HBV 2 |
![]()
Inlägg
#1
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Nu är det utrett av en trovärdig källa:
Att reg.bes från lätt/tung lastbil till PB KlII: Inget i fordonet behöver ändras. Du måste ha däck som är klassade för 110 Km/tim Alltså på t.ex. min buss skall det vara ett nummer + bokstaven K,M eller N. Bes. för min buss kostar dryga 1000 lappen, det är allt. Sedan får du köra fordonet på korkort klass B om du haft det före 1996 och inte varit återkallat. Vinterdäck utan dubb får användas men inget krav. Min egen tolkning är att om du måste ha däck klassade för 110 Km/tim måste du få köra 110 med fordonet. ![]() -------------------- Busster
|
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Jag har också hört att det är personbils regler som gäller. då är ju frågan vad gäller i utlandet om det är fri fart eller 130 som gäller?
Men det kostar att trampa på gasen. Våran gamla buss drar ca 2.3 l/mil om man håller sig runt 85-90 km/tim Om vi ökar till 100km/tim stiger förbrukningen till ca 2.6 l/ mil Och gasarman på ordentligt upp till 115-120 km/tim då är det virvel i tanken ca 3.5 l/mil och det kostar i dagens bränslepriser. Men det är ju så svårt att låta bli om man ska åka långt och vill fram. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 00:09 |
Designed from: ![]() |