![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Nu är det utrett av en trovärdig källa:
Att reg.bes från lätt/tung lastbil till PB KlII: Inget i fordonet behöver ändras. Du måste ha däck som är klassade för 110 Km/tim Alltså på t.ex. min buss skall det vara ett nummer + bokstaven K,M eller N. Bes. för min buss kostar dryga 1000 lappen, det är allt. Sedan får du köra fordonet på korkort klass B om du haft det före 1996 och inte varit återkallat. Vinterdäck utan dubb får användas men inget krav. Min egen tolkning är att om du måste ha däck klassade för 110 Km/tim måste du få köra 110 med fordonet. ![]() -------------------- Busster
|
![]() ![]() |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Ser i denna tråd att det fattas en del uppgifter angående omreg. till p-bil klass 2.
För att din "lastbil" ska få bli personbil får det inte finnas något lastutrymme som går från golv till tak och den måste ha däck som är godkända. För övrigt följer dispenser med över, tex. gasol. Bygger man en ny husbuss och vill ha den gasolbesiktad, då blir det dyrt för den måste ventilationstestas också. Det innebär att du får inte ha någon fast monterad utrustning med öppen låga om detta inte är gjort. Om du planerar att åka genom tyskland och har p-bil kl.2 får ditt fordon inte överstiga 12 meter. Lite sådana begränsningar finns dock. Jag har inte hunnit tagit reda på så mycket mer angående resa i europa, vår buss klarar gränsen med några decimeter ![]() Kör lugnt. //Sussie |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 00:36 |
Designed from: ![]() |