Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Volvo B58 och WilsonlÃ¥da, En växel borta.
*Johan
inlägg 7 May 2007, 15:06
Inlägg #1

Oregistrerad

Hej!

Jag har precis införskaffat en gammal Volvobuss från 1967. Det är en B58 med wilsonlåda. Denna låda vägrar att lägga i 2:an. 1,3 och 4 fungerar klockrent. Så när som på att det sjunger lite på fyrans växel. Backen fungerar den med. Nu skulle jag vilja veta om lådan är skrot, eller om det räcker justering. Jag har noll koll när det gäller dessa lådor, så tips mottages tacksamt. Jag undrar även om det går att ställa in "converterdelen" på lådan. Det låter nästan som motorn är på väg att dö när man lägger i en växel och har foten kvar på bromsen. Dessutom så går bussen i trögaste laget när man ska iväg. Oavsett växel. Lådan ger aldrig motorn en chans att varva upp. Jag misstänker att detta är rena justeringsproblem. Men man vet ju aldrig.....

Ni har ett fint forum, och jag kommer nog att återkomma med fler frågor längre fram i mitt lilla projekt. thumbup.gif
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Peo HBV 2
inlägg 10 May 2007, 22:15
Inlägg #2

Logdansare

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10

Anledningen till att du inte skall stå med vxl i för länge är att magnetspolarna kan ta stryk så det är inte lådan som brinner.
När du lägger i en växel går ström från spaken till ett ventilpaket där rätt magnetventil släpper på luft till vald växel. Det enda du skall tänka på är att anpassa varvtalet när du lägger i växlarna. Eftersom lådan växlar mycket snabbare än en manuell låda blir körningen mycket ryckig om du inte anpassar varvtalet, men det tar en stund att lära sig, sen kan du växla helt ryckfritt.

--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 26th February 2025 - 23:49
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience