Imma mellan glasen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Imma mellan glasen |
*frazze |
10 Apr 2007, 11:13
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 |
Hej.
Har nån typ av 2-glasfönster i bussen och givetvis är det imma och kondens mellan glasen. Högst irriterande då sikten blir begränsad. Hur blir man av med detta? Måste man plocka ur glasen och ta isär och täta? eller går det att typ borra ett litet hål på insidan för att få ut fukten? eller då kanske det bara kommer in mer fukt. Tacksam för förslag. /Pierre |
*Stefan A |
27 Jun 2007, 22:55
|
Oregistrerad |
Gamla isolerglas blir otäta - någon typ av naturlag. Luft innehåller fukt ju varmare luft desto mer fukt innehåller den och därmed följer fukten med luften in mellan fönstren.
När den varma luften kyls ner höjs den relativa fuktigheten i luften och når så småningom 100% vilket är den irriterande kondens vi ser istället för höger backspegel. Om man kan laga fönstren och återställa vacum eller gas mellan fönstren (tror jag att det är) låter orimligt dyrt. Själv nappar jag på idén att offra inre fönstret. Jag har ju ändå en-glas fönster i framrutorna så värmen kan kvitta. Att kondensen försvinner när det blir varmt är logiskt. Varm luft bär som sagt mer fukt och vätskan blir luftfuktighet. Jag påminner mig riktigt gamla två-glasfönster där man hade bomull mellan rutorna för att binda överskottsfukt och slippa kondens. Samma princip kanske funkar här. Eller pressa in en OB mellan rutorna - det kanske funkar? Stefan |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 06:34 |
Designed from: |