![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Jag funderar på att spruta in Hjulia med olja under........ någon som har nåt tips på vad jag skall använda??
![]() -------------------- Mercedesåkare
|
![]() ![]() |
*Christian |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 ![]() |
På gamla veteranhojar sprutar man ibland kokt linolja för att bevara i befintligt skick detta stoppar vidare rostangrepp och klibbar inte.
Rå linolja har en enorm förmåga att krypa in i trä och hålrum, ska dessutom pressa ut vatten åtmindstone i trä Har hört om folk som sprutat underredet med rå linolja och fått fettfläckar i innertaket på bilen på grund av kapillärverkan, funkar även i några kallgrader fast mkt långsammare, kokt linolja har samma egenskaper fast den härdar och bildar en seg halvhård yta som fortfarande andas, hinner följaktligen inte krypa lika långt. Fernissa är i princip kokt linolja med nån slags accellerator som skyndar på härdningen. Nackdelen med rå linolja är att den klibbar och inte bildar ett slitstarkt ytskikt särskilt en nackdel på metall. Men man kan kombinera och spruta ett förseglande skikt med kokt linolja när man mättat med rå olja, kokt linolja funkar utmärkt ihop med rå. Eller spruta ofta. Börjar man sen sin behandling med en kombination av rå linolja och terpentin så får man ytterligare penetreringsförmåga i trä. Förr innan vi blev miljömedvetna kunde man också blanda i diverse gifter i oljan t ex blymönja för att bevara metall och framförallt trä, tjära är fortfarande godkänt fast det har nog ingen effekt på stål. Jag fick faktiskt tillstånd att köpa en säck blymönja till min fars båtprojekt (en tullslup från -52 i hondurasmahogny). För att skydda mot UV-strålning kan man även tillsätta pigment av olika sorter. En annan fördel med linoljefärg är att den tål temperaturväxlingar bra, se bara på gamla hus. Kort sagt linolja/linoljefärger är ganska OK och har ett brett användningsområde fast det tar tid att torka. Vill man ha tag på riktig linolja som inte är utspädd så kontakta nån lokal träbåtsförening som sysslar med allmogebåtar, dom brukar dessutom vara prisvärda då dom köper "stora" volymer. Det finns olika kvaliteer liksom hos olivolja. Men man kan ju diskutera om vad som är bäst, det som fungerar i slutänden är att man gör nånting, tror att alla metoder fungerar, man må nog bara ta det som är närmast och billigast. Jag måste tillägga att jag är en lekman och det som jag skrivit är fakta/hörsägen/skrönor som jag sållat fram med mitt begränsade intellekt under "lång" tid. Jag tycker det är intressant att lyssna över gränser och försöka bilda sig en egen uppfattning. Tror att olika skrån som samlas och samsas kan uträtta mirakel. |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 07:11 |
Designed from: ![]() |