Bussen, renoveringen av motorn |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Bussen, renoveringen av motorn |
Kurre o Tina HBV 166 |
5 Feb 2008, 08:37
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Frćn: kolstavĂ€gen 31 mĂ€rsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
hej alla
ska försöka mej pÄ dessa tekniska saker som kallas data,e ju inte alltid de blir som man vill att de ska bli efter att ha kört hem den nya införvÀrvet,sÄ upptÀker man att de finns ingen annan vÀrme Àn de som bussen ger frÄn motorn de finns en 2 kilowatt vatten vÀrmare i den ,men de blir för dyrt Ä ha pÄ hela tiden samt att de tar för lÄng tid innan de kommer upp i temp well sÄ hÀr ser pÀrlan ut i allefall just nu samt en bild pÄ insidan upptÀckte som sagt att vid stilla stÄende tongÄngs körning sÄ tryckte den ut vatten ur kylsystemet sÄ de blev Ä börja Ä kolla pÄ motorn direckt köpte nya spridar hylsor Ä provtryckte med tryckluft för Ä fÄ reda pÄ att 4ans cylinder bubblade rakt ut i vattensystemet trotts byte av spridar hyllsa sÄ fortsatte de Ä bubbla i vattensystemet sÄ de blev Ä riva den toppen toppen sÄg ju fin ut inge problem,men den anndra delen dÀremot dÀr satt problemet de va en spricka i motorblocket ,som gick mellan 4rans cylinder rakt över kylvattenskanalen Ä vidare te 5ans cylinder som tur va sÄ Àr sambon med Ä hÄller stÀmningen uppe sÄ lÄngt har jag kommit nu med den motorn Ä vad jag ska göra nu vet jag inte i skrivandes stund men de ser inte ut Ä bli nÄt rullande i sommar well de va lite vad jag har sysslat med ,sen jag fick hem min buss sorry om bilderna inte e dom bÀsta ,dom e tagna med mobilen ha de bra alla Kurre |
Tommy HBV 1 |
27 Mar 2008, 19:23
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Frćn: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
TyvÀrr sÄ Àr det som sÄ att det Àr lite olika tÀnkande mellan olika motortillverkare.
Ett fabrikat strÀvar efter att ha sÄ mÄnga komponenter gemensamt till sÄ mÄnga enheter som möjligt. Den andra tillverkar komponenten till det utförandet som dom konstrurerar för tillfÀllet. Kolla sÄ att det finns fÀste för vÀxelspaken om den sitter i blocket. Kolla Àven generatorinfÀstning och motorfÀstet pÄ samma sida. Bussmotorn har en större generator och brukar ligga i en vagga lite lÀngre ned. Remjusteringen kan vara ett fjÀderbelastat spÀnnhjul pÄ bussen och justerstag pÄ bilmotorn. Allt gÄr ju att anpassa men det kan skapa mycket jobb. Jag vill inte mÄla F-n pÄ vÀggen och jag hoppas jag har fel. Men jag har varit med om motorbyte i fabrikatet frÄn vÀstra Sverge förr och stÀllt mig mÄnga gÄnger frÄgan varför har dom gjort sÄ hÀr. Mitt tips kolla ordentligt sÄ att alla gjutningar och fÀsthÄl finns i det blocket du har pÄ gÄng. Skulle det vara mycket att modifiera, skaffa en modernare motor och annpassa den i stÀllet till bussen. Volvos TD 70 motor gÄr fint och dÄ fÄr du lite mera ork i den oxÄ. Det behöver inte vara en Volvomotor heller, det finns mÄnga andra fabrikat som du kan stoppa dit HBV 120 som bytte motor hade ju mÀrket frÄn andra sidan Sverige och dÄ Àr det bara att skruva. Lycka till Tommy HBV 1 |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 02:52 |
Designed from: |