Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Termostat, hur fungerar det egentligen...?
Jonas HBV 152
inlägg 16 Sep 2008, 14:33
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 77
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399



Hej,

I samband med att jag fyllde på med Wynn's Cylinder Block Seal tidigare i våras i min Scania DS11:a (vilket verkar ha fungerat för att få stopp på en vattenläcka i kylsystemet... ta i trä), så tog jag ur termostaten, enligt anvisning. Sen lät jag den vara ute.

Jag har aldrig riktigt förstått exakt hur termostaten fungerar i vattensystemet, och vilken nytta den gör...?

Har jag rätt när jag antar att det under sommaren egentligen kan vara bättre att köra utan termostat - eftersom vattenkylsystemet då får mer kylning...?

Jag har ju märkt att motortemperaturen nu ligger på betydligt lägre 65-70 grader istället för tidigare 80 grader konstant. Är inte detta bra, på sommaren, att få ner motortemperaturen när man kör?

Men nu funderar jag på att sätt tillbaks den? Är det inför kyligare väder rent av motortekniskt viktigt att sätta tillbaks den? (Då menar jag bortsett från att det kan bli varmare i hytten...)

Ber om ursäkt för min okunskap..., har ju kört i många år, men faktiskt aldrig förstått det här:-)

----------

Ville passa på också snabbt att återigen tacka Tommy, HBV1, för att han räddade min sommar med mina döttrar! Ett nytt dieselförfilter gör nu att DS11'an nu susar fram genom trängselskattstationerna i Stockholm:-)

Jonas HBV 152

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 23rd February 2025 - 13:26
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience