Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Braskamin, Skorstensinstallation
Göran HBV 222
inlägg 25 Apr 2010, 22:22
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191

Visst är det fantastiskt med Tradera och Blocket, där kan man verkligen göra fynd! I mitt fall trillade jag över en Hestra braskamin till bra pris där säljaren bodde en kvart hemifrån. Raskt slog jag till, körde dit med bussen och fick därmed även hjälp att baxa upp den i bussen!

Nu har jag lirkat in den där jag vill ha den men nu återstår lite jobb som jag gärna hör vad ni har att säga om.

Hur säkrar man den? Jag hade tänkt mig två bultar (tex M10) genom golvet, kaminen väger ca 90 kilo. Arbetsmässigt vore det nog enklare att säkra mot väggen men då blir det nog endast nere i vedförrådet under kaminen och då blir det kanske inte tillräckligt stadigt?

Hur säkrar man väggen för brännskador?
För den här kaminen är säkerhetsavstånd till brännbart material angivet som bak 15 cm, sida 50 cm.

Jag förmodar att jag bör sätta en mineritskiva bakom kaminen och även mot skåpväggen på sidan? Hur stor luftspalt ska man ha mellan vägg och skivan? 3 cm? Hur har ni andra gjort?

Sen kommer det svåraste...:
Skorstenen!
Den måste man ju ha...
Jag fick med två delar och när jag fick kaminen på plats så insåg jag att jag kanske kan använda dessa delar och svänga mig förbi överskåpen! Är det dumt att införa sådana svängar på skorstenen, dvs två 90-graderssvängar?
Jag förmodar att jag bör sänka den första svängen så mycket som möjligt eftersom det säkert blir för hett på överskåpets undersida annars. Kanske borde jag sätta en mineritskiva även under skåpet.

Hur gör jag genomgången genom taket? Hur isolerar jag så att taket inte skadas av värmen? Hur gör man på ovansidan? Vad har ni andra för avslutning så att det inte regnar in men ändå blir bra drag?

Bifogade bild(er)
Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 29th November 2024 - 21:44
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience