kylskåp 230v VS 24v |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
kylskåp 230v VS 24v |
*Nicklas A |
22 Dec 2011, 22:03
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Nu börjar vintern närma sig och det stora projektet är att få i ett nytt kylskåp med frys.
Idag har jag ett litet gasolskåp med frysfack samt 12&230v inget unikt. Jag ska ta bort gasolen så jag vill ha ett kompressorskåp. Nu till min fundering. Är det verkligen värt alla extra pengar för att få ett riktigt 24v skåp? Jag har försökt räkna på effekterna på att köpa ett 230 och köra det över en bra inverter istället, och med min matte så tycker jag inte att det skiljer så mycket. Jag har läst på får det till att ett 24v skåp drar ca 2A i snitt =48w Ett vanligt hemma kylskåp får jag det till att det drar 35w i snitt (310kwh /år) det är ju mindre är campingskåpen. Tänker jag fel? (det kan vara snålheten som styr mina tankar) Bussen använd endast till fricamping så det kommer att gå på batteribanken eller elverket. Är det någon som kör ett vanligt kylskåp över inverter och vet hur mycket det drar? God Jul //Nicklas |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 08:34 |
Designed from: |