Bromsproblem |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Bromsproblem |
*Conny |
14 Oct 2013, 01:17
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Har idag haft av båda framhjulen och sett över bromsarna. Fick nedslag på besiktningen med för dålig bromsverkan och att höger fram tog väldigt dåligt. Justerade bromshävarmen och åkte in igen men den hade tappat justeringen så ingen förbättring. Bytte sedan denna och var inne igen, fick då jämnare bromsverkan men fortfarande för dålig så tänkte därför riva av alla trummor och ser hur det ser ut innanför. Förväntade mig rost och tröga rörelsedelar men allt såg bra ut. Bromsbanden var 19 mm på mitten och allt som skulle röra sig gick relativt lätt. Plockade ändå isär allt och smörjde om det med volvo orginal pasta som skulle tåla höga temperaturer. Slipade banden och trummorna och hoppas att det ska hjälpa för annars vet jag inte vad som kan vara fel.
Det jag noterade på de två ombesiktningarna var att trots att alla bromsvärden ökat från tex 9.9 kN till 12.1 osv så hade bromsvärdet gått från 4.4 till 4.3. Kanske jag som inte fattar alla, eller någon parameter på de utskrifterna men jag tycker det är konstigt att alla bromsaran tar bättre andra gången men ändå blir totalvärdet sämre. Någon som vet? Fixade med bromsarna hemma på gården och löste det med att fylla upp bussen med luft, palla under ramen och sen tömma ut luften. Sen gick det att hissa axeln med en vanlig 2 tons garagedomkraft. -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Lo-Fi version | Tid: 27th November 2024 - 01:42 |
Designed from: |