Orsak till blårök |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Orsak till blårök |
*Nicklas A |
29 Jun 2014, 21:59
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Hej alla.
Jag har noterat att min buss ryker mycket och blått när den är kall. Har en Scania 145 med D14. Tycker inte att den har gjort det förut. iallafall inte så mycket. Den rycker mycket direkt efter kallstart, betydligt mindre efter ett par minuter och knappt något alls när den är varm. Att en gammal buss ryker är inte så konstigt men jag tycker inte om att ryka ner campingar eller samhället jag bor i varje gång den ska startas och ladda bromstryck. Vid senaste oljebytet förra året slog jag i Omegas supermedel som ska återuppmjuka gamla stela packningar men det verkar inte göra några underverk i mitt fall. Motorn är ju 41 år gammal men har bara gått 25000 mil.Att den ryker blått brukar ju tyda på olja. Men går det att konstatera om det kommer från ventiltätningarna eller kolvringarna på något enkelt sätt. Täckte vara ute i lite tid och fixa det i vinter men jag behöver konstatera vad som orsakar röken först. Mvh Nicklas |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 12:26 |
Designed from: |