Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

2 Sidor V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Imma mellan glasen
jørn hbv99
inlägg 27 Feb 2008, 04:04
Inlägg #16

Advanced Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 3-February 06
Medlemsnummer: 74

hadde også et par ruter med imma som dere sier i sverige , tok ut ruten og knuste den innerste ruten , resultat , det gikk ikke og vaske den , ruten var like grå
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Christian
inlägg 27 Feb 2008, 16:41
Inlägg #17

Member
**

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 20-February 08
Medlemsnummer: 579

Jag hade ochså broblem med gråa rutor, men jag skulle lägga igen ngra stycken så jag kunde välja ut godbitarna.
Härdade glas var jättedyra shockkk!.gif att måttbeställa men en kompis köpte laminatglas vilket var betydligt billigare om man behöver byta nån ruta.
Vet inte om det är godkänt i hela bussen, man behöver kanske nån härdad ruta så man kan komma ut i nödfall.
+Quote Post
Ralf HBV 263
inlägg 3 Jul 2012, 09:57
Inlägg #18

Gold Member

Registrerad: 29-February 12
Medlemsnummer: 2216

Lösning 1

Aluminium profilen som sitter imellan rutorna med torkmedel i finns att köpa per meter, Har själv problem med imma emellan, men med rätt teknik så måste det gå att lösa, Om man tar rätt fönstermassa som sitter imellan och en ny aluminiumtork. Fogar ihop överallt utom på ett ställe där man låter en litet luft hål på nårga milimeter vara. Sedan så tar man någonting som är mindre än fönstret typ 50% eller mindre av ytan och lägger fönstrets mitt, kanske en liten sj pall, sedan så lägger man något tungt på ovansidans mitt så rutorna går inått på mitten. Foga sedan ihop luft uppningen, klart! Nu har du fått vakum imellan. Har klurat ett tag på det men inte provat.

Lösning 2

Jag träffade en kille på Orsa camping på midsommar som hade löst sina rutor smidigt. Han hade borrat 2 st hål i inner rutan en nere och en uppe, sedan tejpt igen hålen. när det kom lite fukt så var det bara att ta bort tejpen en lite stund. Lösningen på borr hålen är att han borrat rutan under vatten. Man kanske ska tänka till en och två gånger innan man gör denna åtgärd, utifall rutan smäller, men han hade gjort det på samtliga fönster.
Jag tror att det är detta alternativ som jag ska prova, har en dubbelruta till övers som jag ska prova att borra.

/Ralf
+Quote Post
Jan HBV 283
inlägg 19 Dec 2013, 10:05
Inlägg #19

Gold Member

Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614

CITAT(*Ralf @ 3 Jul 2012, 08:57 ) *

Jag tror att det är detta alternativ som jag ska prova, har en dubbelruta till övers som jag ska prova att borra.

/Ralf

Hur gick det? haee.gif
+Quote Post

2 Sidor V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 07:18
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience