Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Lars och Elisabet HBV 251 |
20 Jul 2013, 19:19
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Hade verkligen sett fram emot en helg med Lilla Fröken
men vad händer!? ÖSREGN möter min trötta blick när jag slog upp di blå Det känns mer som slutet av september ..... småkallt o mulet o blött Nåväl, en stark västanvind har torkat upp backen så i morgon bitti hoppas jag kunna börja gneta med den vänstra sidans nedre karossbalk återkommer isf med i annat fall sitter jag där med HA de Hade verkligen sett fram emot en helg med Lilla Fröken men vad händer!? ÖSREGN möter min trötta blick när jag slog upp di blå Det känns mer som slutet av september ..... småkallt o mulet o blött Nåväl, en stark västanvind har torkat upp backen så i morgon bitti hoppas jag kunna börja gneta med den vänstra sidans nedre karossbalk återkommer isf med i annat fall sitter jag där med HA de -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
21 Jul 2013, 20:21
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
YES! Vädret var mig nådigt och jag hastade ut i tidiga söndagsmorgonen, hystade ut svetsen och vinkelslipen och..
Var precis på G att börja riva i det som en gång i tiden var den nedre karossbalken när jag fick syn på en illavarslande spricka i "utliggaren" från rambalken, som i sin tur håller upp karossen Hur kunde jag missa den i vintras när jag var där och hackade??? Nåväl, bättre nu än sen, så gick den dan.. men nu är den hel Detta blir den enda bilden eftersom jag glömde kameran inne ända tills jag var färdig!!! Balken förstärkt på ovansidan och vertikalt. Botten hade klarat sig Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
23 Jul 2013, 12:31
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Ã…terigen...
Du är Kung |
23 Jul 2013, 21:47
|
Tackar allra ödmjukast
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
3 Aug 2013, 20:52
|
Två dagar med Lilla Fröken
Vänster sida, yttre/nedre ramen för golvet i lastutrymmet. Oj, den sidan såg bättre ut men var sämre Nåväl, snart är den också klar å då återstår "bara" att "knyta ihop" den nämnda med alla stående karossbalkar. Tyvärr ingen bildning i dag.... (se tidigare inlägg om högra sidan) Ha de gott i värmen -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
4 Aug 2013, 20:47
|
Egentligen skulle ju våra Magirus-vänner från Holland vara hos oss nu men de fick ändrade planer och vände hemåt i torsdags eftermiddag. Det var roligt att träffas igen.
Här ute på gården haglar framstegen!!! Vänster sidas ramverk är nu färdigt upp till underkant fönstren och den högra är halvvägs. Svetstråden tog slut och jag hade inte köpt nån ny vilket jag var bombis på att jag gjort I dag har jag dock kommit ihåg att höja bildningsgraden i tråden Jag har medvetet inte gett mig på ytterplåten än. Detta kommer i ett senare skede. Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
6 Sep 2013, 19:32
|
Hej hopp
Har haft en liten date med Fröken. Det resulterade i att det som inte blev svetsat förra gången(se tidigare inlägg) blev klart och sedan gav jag mig på att laga karossplåten under lastrumsdörren på höger sida. Innan nästa fredag ska detsamma vara gjort på vänster sida. Pga, bortglömd kamera blir det ingen bildning Ha de -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
9 Sep 2013, 20:13
|
SEMESTER i en hel vecka så nu är vänster kaross-sida under lastrumsdörren fixad!
När jag sen var i gång fixade jag även till plåtytorna under stegen till takbryggan. Där fann jag ca 1 cm spackel men nu är det inte just något sånt kvar jag riktade till plåten och slipade ner och tog även och nitade i de nitar som lossnat. Återigen blev kameran kvar inne.. men ska försöka kom håg den i morron. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
10 Sep 2013, 22:07
|
.............glömde ta med kameran ut
I dag har jag fortsatt att byta ut popnit som lossnat. Vänster sida avklarad, i morron höger sida. Sen måla o rostskydda allt som jag svetsat. Därefter blir det nytt golv i lastutrymmet -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
11 Sep 2013, 20:38
|
Kaross-sidorna klara och omnitade inklusive grova de alu-listerna längst ner. (fram till bakhjulen)Gummilisten som är iträdd för att dölja skruvskallarna (numera popnit) blev som nya efter en omgång med stålborste (maunell)OCH Glycerol.
I morron blir det att börja klura på infästningen av lastrumsgolvet samt rep av den lodräta väggen längst fram i lastrummet. Bildningstajm!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
12 Sep 2013, 20:49
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Fröken blir ju bättre än när hon var ny!!!
Bra kämpat, vi ses! Börje |
12 Sep 2013, 20:52
|
Det går sakta framåt. Infästning för framväggen är ordnad och fästpunkter för golvskivorna i ytterramen nästan klar runt om.
Har målat allt som ska vara grundat mellan karossplåt och ytterram. Räknar med att ha hunnit färdigt infästningen samt tätat mellan karossplåt och ytter-ram. Kommer att använda Sikabond, det klarar en hel del flex och ska ha hyfsad vidhäftning. Jag använde det när jag fixade taket på Dutchy och det har hållit hittills. Man får ju räkna med att det blir stora rörelser i plåten i och med att yt-tempen där pendlar mellan 50-60 grader plus ner till minus 30 beroende på årstid. Kameran ligger fint placerad på bordet där jag lade den i går kväll, därför ställs kvällens bildning in. Fröken blir ju bättre än när hon var ny!!! Bra kämpat, vi ses! Börje TACK!! All peppning behövs och mottages utan nån som helst blygsel -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
13 Sep 2013, 20:03
|
Allt gick enligt planen
Nu är det bara resten kvar. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
15 Sep 2013, 20:26
|
Så var delmålet uppnått!!
Fästöron för lastrumsgolvet är fastsvetsade och allt är rostskyddat: Tyvärr var min kamera upptagen med annat.. ... en sån har jag alltid velat ha sedan jag såg filmen "Convoy" första gången! Och nu har jag en!! Fick i födelsedagspresent Ankan är gjuten i samma form som den som satt i fronten på MACK-trucken som Kris Kristoferson körde i filmen, "Rubber Duck". Ha de -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Tom HBV168 |
15 Sep 2013, 20:37
|
Gold Member Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 |
... en sån har jag alltid velat ha sedan jag såg filmen "Convoy" första gången! Och nu har jag en!! Fick i födelsedagspresent Vilken fin present! -------------------- |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 00:53 |
Designed from: |