Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Tommy HBV 1 |
26 Jan 2014, 21:16
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Ja för vi som kör äldre Scania Vabis med cyklon renare. Men vette fan om det räcker till?
Tommy HBV 1 |
Jan HBV 283 |
27 Jan 2014, 12:27
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
|
Ralf HBV 263 |
27 Jan 2014, 13:36
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Ja precis som en olje slunga till tunga fordon.
|
Sören HBV 301 |
28 Jan 2014, 23:18
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Intressant det här ämnet…
Finns det ingen som tvättar frityolja med metanol och kaliumhydroxid och kör direkt på den biodieseln som blir? Mvh Sören |
Chris HBV 132 |
29 Jan 2014, 01:38
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Intressant det här ämnet… Finns det ingen som tvättar frityolja med metanol och kaliumhydroxid och kör direkt på den biodieseln som blir? Mvh Sören Undrar om det verkligen är lönt om man inte kör flera tusen mil om året ? Sparar man verkligen så pass mycket att det är värd jobbet? tvivlar litet på detta fast jag inte har gott om pengar. Vet om tyska bussåkare som körde på den s.k. Biodieseln som dem fick gratis av gatukök osv... men egentligen får du ändå betala skatt i EU om du använda den som drivmedel i fordon. Samma sak om du kör på eldningsölja som är en hel del billigare. I Europa kollar dem iaf vad som finns i bränsletanken och de ser direkt om fordonet har tankat nåt annat dem senaste åren. Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Ralf HBV 263 |
30 Jan 2014, 13:19
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Senaste åren! Är det sant.
|
*Kaj |
3 Feb 2014, 21:25
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Hej ny här och håller på med biodiesel och skulle förklara lite bättre om biodiesel eller att köra på rapsolja med sk tvåtanks system.
Om vi börjar med rapsen som naturligtvis skall renas och avvattnas och sedan använder man bara den flytande varan till bränsle smacket som är fett som är stelt kan man elda upp. Nu förutsätter vi att vi använder ren fin olja som vi häller i en separat tank som har en beredare eller slinga i sig där kylarvattnet värmer upp oljan samt två ledningar till matning och retur som man kapslar in tillsammans med vattenslangarna då har vi varmt inne i isoleringen från tank till motor. Ett filter som är inkapslat med värmare och en pollackventil till att styra antingen diesel eller rapsolja samt en temperaturmätare / bränslemätare och styrkontakt och nu mina vänner nu är det så enkelt att man tankar rapsn i ena tanken och diesel i huvudtanken startar på dieseln kör till tempen på rapsoljan är ca 70 grader då är det så enkelt att man knäpper om strömbrytaren på instrumenpanelen och vips går bilen bussen på rapsolja mm och strax innan åkturen är slut för dagen slår man om så man kör på diesel ett litet tag dvs tills det bara är diesel i bränslefiltret. Inget krångligt alls. Ok inget för den som har tummen mitt i handen men heller inget svårt. Ända krånglett är att oljan måste vara ren annars får man byta bränslefiltret stup i ett vilket inte är meningen. Biodiesel är kanonlätt att göra behövs lite redskap naturligtvis sedan en massa bra beg fritösolja även ren fett går att använda att göra sommardiesel på ej vinter då det blir stelt vid kyla. Kör lastmaskin på bio som jag gör själv men på ca 80 liter bio så häller jag i 25 lit diesel då maskin står långa stunder ute i kylan och vill inte hålla på och plåga maskin i onödan. Vinterdiesel gör man av biodiesel som man ställer ute i kyla ca 15-20 grader och tar bara det som är flytande men jag är lat och häller i lite diesel istället. Förvaras fordonet inomhus i låt oss säga 10 plusgrader och upp så är det bara att köra på bion som den är. Att utvinna diesel ur spillolja kräver värme då man måste raffinera olja dvs bränna oljan så den förångas i höga temperaturer(482 till 662 grader Fahrenheit celsius 250-350 grader) dvs hembränningsmetoden fast högre värmetal och dieseln går inte att använda till alla pumpar bla min Cheva 6,5 td pga optiskt öga i pumpen och svart olja går inte att läsa av,men visst har man en kubik ren olja så kan man göra diesel av den men bättre att blanda ut den med diesel som den är. Köra på hudralolja går kanon bara man kommer ihåg att alltid ja alltid har extra smörjolja då den oljan är torr och pumpen kommer att skära ihop. Kör man på Raps olja behövs inga extra smöroljor till dieselpumpen men jag häller i en skvätt syntetisk tvåtaksolja för att slippa dieselslem vilket är ett helvete men det finns att köpa motmed bla på Biltema för en billig peng vilket jag tycker att man kan slå i tanken en flaska då och då den räcker till ca 500 liter diesel.Dieselslem kommer av att man har vatten i tanken det är då eländet kommer fram och proppar igen bränsleledningar mm. När jag får tummen ur och börjar att bygga om Volvon (Vikingarnas turnebuss den första dom byggde 87)så får den gå på biodiesel då slipper jag tvåtankssystemet och slipper att offra utrymme vilket kommer att gå åt endå. Nej det är verkligen intressant med alternativt bränsle nästan det ända som intresserar mig nu för tiden,har lackat och skruvat fordon sedan 70 talet så det kan jag och naturligtvis så är det bara att fråga om vilka material mm ni skall använda kan även tippsa om bra billiga färger mvh Kaj |
Sören HBV 301 |
5 Feb 2014, 22:51
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Tack för ditt svar.
Förstår jag dig rätt så när du tillverkat egen biodiesel med metanol ca 20% och KOH och tagit bort glycerolen, så kör du enbart den under sommarhalvåret? mvh Sören |
*Kaj |
6 Feb 2014, 10:16
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Hej ja så är det.
Visst är det dyrare att göra biodiesel en att ha tvåtanks system där det bara är att rena oljan och hälla i tanken å andra sidan sett så är det enkelt med bion när den är klar att användas rakt ned i tanken och iväg. |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:56 |
Designed from: |