Trasig bladfjäder,, hur allvarligt är det? |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Trasig bladfjäder,, hur allvarligt är det? |
Rolf & Eva HBV76 |
1 Dec 2013, 12:59
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 |
Ligger under bussen och skrapar lite rost och gammal gegga och ser då hur det kortaste bladet i bladfjäderpaketet har gått av. Frågan är om jag ska göra något? Bussen är ju fem ton lättare nu än vad den är konstruerad för.
Det skulle vara kul att höra er åsikt. Hälsningar Roffe -------------------- |
*Jaska |
1 Dec 2013, 16:58
Inlägg
#2
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
Tja, rent tekniskt tillför inte den delen av fjäderpaketet ett endaste dugg innan det är absolut max belastning på det paketet.
Däremot vet jag inte vad dom säger på bilprovningen. Har du vägt ned den från tidigare totalvikt till en lägre också? -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Rolf & Eva HBV76 |
1 Dec 2013, 19:14
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 |
Tack för svaret, jag får se om jag kanske svetsar tillbaka den lilla delen. Jag kollade upp vikterna, och den är nedviktad från 12,8 ton till 9,1. Efter 10 år så har jag börjat jobba under bussen och ska snygga till lite där, det är ju snart hjul! Ha ha.
-------------------- |
*Jaska |
5 Dec 2013, 20:50
Inlägg
#4
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
STOPP!!!
Svetsa för guds skull inte i fjäderpaketet om du inte är ABSOLUT säker på vad du gör. Seghärdningen i fjäderpaketet tål inte att man gör vad som helst. Om du vill ha dit den för bilprovningens skull, så kör du med Plastic Padding eller kemisk metall, för att det ska se rätt ut, men någon funktion blir det ju inte med den metoden… Eftersom din totalvikt nu endast är 71% av ursprunglig totalvikt, så är det helt onödigt… Lägg arbetstiden på att putsa lack, eller byta olja istället… Eller varför inte en skål? -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Börje HBV216 |
5 Dec 2013, 22:34
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Nej, svets fungerar nog inte. Jag har försökt på en pickup bara för att
det skulle se bättre ut vid besiktningen (löjligt) men biten ramlade snabbt bort i alla fall. Och är man inte insatt i det där med härdning ska man nog vara lite försiktig… Vad som gäller vid besiktning vet jag inte men jag besiktigade den pickupen med ett brustet fjäderblad på varje sida, man påpekade bara att jag borde åtgärda felet innan jag lastade för hårt igen. De brustna bladen låg mitt i fjäderpaketen på båda sidorna om det nu har någon betydelse, men bilen blev godkänd. Jag vet inte vad som gäller för tyngre fordon. Jag fixade det i alla fall hos Oljemarks bilfjädrar på Enköpingsvägen utanför Stockholm. Det är ett företag med stora resurser. Man reparerar, renoverar och bygger nytt. Man har allt material hemma och bygger och tillverkar precis vad som helst. Företaget är mest inriktat på tunga fordon och trailerservice. www.oljemarks.se/ Jag själv skulle absolut vända mig ditt om jag fick problem med min buss. Bara som tips om du vill ta hjälp. Det är väl inte så långt ifrån dig? Snyggt gör du under bussen i alla fall! Man blir riktigt avundsjuk. Vi ses Börje |
Rolf & Eva HBV76 |
6 Dec 2013, 17:09
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 |
Återigen är det bevisat att detta forum är bäst. Hade faktiskt tänkt starta upp svetsen i helgen, hade noll koll på härdning och fjäderstål. Nu få svetsen vila, och jag får se om Oljemarks (som ligger nästgårds ja!)ska få ett besök i vår. Stort tack för återkoppling. /Roffe -------------------- |
*Daniel |
7 Feb 2014, 17:33
Inlägg
#7
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 36 Registrerad: 29-October 12 Medlemsnummer: 2302 |
Hej kanske lite sent svar men om du fortfarande inte har åtgärdat något så kan du ju tänka på att antingen bara ta bort den fjädern, det ska inte vara några problem i ditt fall men din låga vikt,. jag renoverade en buss i somras som hade varit rökdykarbuss åt brandkåren och på ena sidan hade den 2 fler blad än andra för de hade stora skåp med all tunga rökdykutrustning på den sidan.
det andra alternativet är att skaffa en ny fjäder och byta ut den istället för att försöka laga, laga går men faktum består att de blir klenare i längden om du ger dig på det, att svetsa bladfjädrar är ju möjligt men bara som nödlösning och jag antar att du e tillräckligt erfaren för att inte hålla på med sånna lösningar längre bättre att göra det bra från början ^^ hur som helst så finns det en firma här där jag bor i Rånäs som heter RÅNÄS BLADFJÄDRAR, de levererar och har levererat bladfjädrar till scania sen urminnes tider och de kan bygga fjäderpaket och enstaka fjädrar efter önskemål, de har tidigare byggt och kan t.om ha på lager fjädrar för din buss. http://ranasbilfjadrar.nu/ Mvh Daniel ps ( ser att det är svetsat och donat i balken mellan balkarna bakom bakaxeln, är det du som gjort det och varför i så fall? eller var det så innan? jag frågar efterssom jag har samma buss och det ser likadant ut på min...) |
*Kaj |
10 Feb 2014, 23:34
Inlägg
#8
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 78 Registrerad: 2-February 14 Medlemsnummer: 4154 |
Kollade in tvärbalken som nog bör bytas då den verkar vara rätt så tunn.Antingen köpa en bit balk eller åka till en plåtslagare som knäcker en plåt i lämplig tjocklek kostar inte många kronor köper Biltemas epoxi och målar på antingen före eller efter.
|
Gösta HBV 307 |
11 Feb 2014, 01:15
Inlägg
#9
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Tror att det är idè för dig, att lägga ut måtten på fjädern. Kramporna är ju lätta att göra. Och får du tag i rätt tjocklek och bredd är längden lätt att kapa till, Har lite olika blad (nya) liggande.
|
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 16:44 |
Designed from: |