toa tank, råd o tips.. |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
toa tank, råd o tips.. |
Lars och Elisabet HBV 251 |
19 Oct 2014, 20:51
Inlägg
#16
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Lättåtkomligt ska det bli!
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Roger HBV341 |
20 Oct 2014, 13:46
Inlägg
#17
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Vilken typ av tryckvattenpump använder ni?
Fabrikat: Kapacitet: Tryck: //Roger |
Lars och Elisabet HBV 251 |
20 Oct 2014, 20:40
Inlägg
#18
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Jag har en Shurflo i Magirusen. Självsugande. Vet inte trycket etc men ska snart ut o tömma systemet inför vintern. Ska försöka komma ihåg att kolla o sen meddela.
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
*Nicklas A |
22 Oct 2014, 21:34
Inlägg
#19
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Jag flikar inte lite här då jag är en storkonsument på vatten.
Jag har en Scania 145 med motorn bak och massor med utrymme under. Jag använder bussen i huvudsak som crossbuss och vill bo bra på tävlingarna och kunna duscha varmt efteråt. Detta gäller för alla som är med i bussen oftast 4-6 pers. Jag har 3st rostfria tankar under bussen. En 360l färskvattentank samt 2st 270l grå/svart vatten. Jag har möjligheten att ha alla i bredd under bussen precis framför bakhjulen. Tankarna passar mellan ramkonstruktionen och sitter bara ihop med ett spännband. Jag har inga skvalpplåtar och dom har inte flyttat sig (ännu). Jag tömmer avloppstankarn med var sin kulventil och ca 2m slang från ena sidoluckan. Jag har en vanlig typ husvagnstoa som är avloppsröransluten så jag har ingen kvarn och använder vanligt lambipapper och sanitetskem och det fungerar bra för mig. Som tryckvattenpump så har jag biltemas pump med inbyggd tryckströmbrytare. Ganska tyst, oftast pålitlig, är dock inne på min andra på 5 år men den kostar under tusenlappen. Tror den ger 8l/min. Sedan har jag en liten värmefläkt sitter i lastutrymmet som jag startar när det blir minusgrader för att hålla frosten borta från rör, pump och tankar. Så har jag gjort och det har fungerat mycket bra för mig. Hälsningar Nicklas |
Roger HBV341 |
23 Oct 2014, 08:42
Inlägg
#20
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Jag är lite fundersam kring pumpanslutningen. När den går så måste den dra in luft i färskvattentanken. Jag antar att man sätter något typ av filter på luftintaget. Om man har tanken hängande i ramen under bussen så kan man ju annars dra in skit i friskvattnet. Även igenom slanganslutningen om den inte är hel tät. ja ja det ger sig när jag kommer dit.
//Roger |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
23 Oct 2014, 10:19
Inlägg
#21
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
Tänk på att den luftningen ska vara större än avtappning för att undvika att tanken sugs ihop.
|
Börje HBV216 |
24 Oct 2014, 11:48
Inlägg
#22
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Sedan har jag en liten värmefläkt sitter i lastutrymmet som jag startar när det blir minusgrader för att hålla frosten borta från rör, pump och tankar. Det var rejäla volymer du har! Hur har du löst det när du kommer till en plats utan tillgång till 230v och hur gör du under förflyttningar på 6-7 timmar och minus 10-15 ute. Mina lastutrymmen är oisolerade och ingen gångvärme från motorn finns i lastutrymmet hos mig. Det är lika kallt där som ute. Du har kanske bra isolering? Har du en Webasto-värmare, gångvärme eller något annat som håller värmen lastutrymmet tills du kommer till nästa elsladd? Det är otroligt lärorikt att få ta del av alla olika lösningar! Ha det bra Börje |
*Nicklas A |
25 Oct 2014, 10:12
Inlägg
#23
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 83 Registrerad: 1-December 08 Medlemsnummer: 883 |
Hej Börje.
Jag åker vanligtvis inte med bussen på vinter pga att jag har rulldäck runt om. Men jag har gjort det några gånger när jag behöver bostad vid jul och nyårsfester. Mitt lastutrymme är inte isolerat men tankarna står på 5 cm frigolit under och bakom. Framåt är oisolerat men där sitter värmefläkten. Jag har ingen termometer i lastrutymmet men eftersom det inte fryser så förutsätter jag att det är plusgrader där. Även min tappvattenpump sitter där och den fungerar ju. Ang avluftninga på tankarna som skrivs här så har jag avloppstankarna avluftade ut genom taket på bussen. Vattentanken har jag en slang på högsta punkten som går ner under bussen. Jag fyller tanken tills det spolar ur den, då är det fullt. På den slangen sitter det ett t-rör med 2st backventiler en åt var sitt håll. Den ena släpper ut vattnet under bussen när tanken är full men det kommer inte in möss och vägdamm i tanken. Den andra backventiler släpper in luft i tanken i takt med att vattnet förbrukas. Jag har dieselvärmare som uppvärmning när det är stort värmebehov. Har även en luft/luft värmepump men den har jag som underhållsvärme höst/vår och ac på sommaren vanligtvis om jag står på el. Värmepumpen går ca 10-14 timmar på batterierna via omvandlare så jag kan ha ac en varm natt om jag måste. Jag står nästa aldrig på el utan klarar mig ca ett dygn på mina batterin 2x235ah. Sen har jag byggt in ett 3kW Honda elverk i en lucka längst bak. Jag åker mest på endurotävlingar med bussen och där bryr sig ingen om elverket går några timmar för att ladda batterierna igen. Hälsningar Nicklas |
Börje HBV216 |
25 Oct 2014, 13:28
Inlägg
#24
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Tack för att du delar med dig Nicklas! Jag har också ett Honda vattenkylt 2-cylindrigt elverk inbyggt i bussen. Det kostade mig tyvärr nästan 10.000kr i reparation för något år sedan. Surt sa räven – men vad gör man… Jag vet inte varför det pajade. Verkstaden spekulerade i om det kan ha varit fukt i elverket eller om det var en hög belastning som plötsligt försvann. Fukt tvivlar jag på eftersom det sitter inbyggt och skyddat och man måste väl kunna stänga av även höga belastningar tvärt utan att det pajar? Nu har jag alltid några 220v lampor på parallellt innan jag stänger av större förbrukare så inte all effekt försvinner på en gång. Det är säkert larvigt att göra så men ett nytt haveri känns inte bra heller. Hur som helst, betalt och klart och nu funkar det. Som nytt gick det på 38.000kr och då blir ju 10.000kr nästan ingenting… Börje |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 09:53 |
Designed from: |