Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Lars och Elisabet HBV 251 |
7 Feb 2016, 09:03
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Sorry Tommy Det blir inte detta året heller....
Har inte fått tag på rätt kamin!!! (Något måste jag skylla på) Ett ryck igår men utan bild. Mer väggpaneler på plats, men nu gäller det inte stora fina som går fort att skruva upp, utan "pusselbitar"!! Det tär på tålamodet..... Tanken är nu att få desa paneler fäärdiga, sen blir det främre delen som ska göras i ordning. Förarstolen ska få nya dynor och nytt tyg. Tvärsätet fram ska få samma behandling. Nya paneler på väggarna, men i en "originalanda". Där så är möjligt sprutar jag skum och isolerar. Sen ska skyltskåp och taket fixas till. Där hoppas jag hitta nog många välvda takpaneler för att så till originalstuk på innertaket. Dock blir färgsättningen inte original grågrå. Dels för att ytan är skadad av limrester och målarfärg men också diverse märken efter slag och stötar. Men, mer om detta framgent. Nu äre kaffe... -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
10 Feb 2016, 22:47
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Huvudet är inte med mej men här kommer en liten rapport efter bästa förmåga:
Under arbetet med LF har jag sett att det kommit fram vatten i fönstersmygarna. Trots proffstätning av fönstren kom det fortfarande fram vatten som lade sig på nedre plan i smygen. Troligen har jag nu luskat ut varför: I mellan fönstren, i stolpen, finns det hålrum. Däe verkar det som om det kondenseras och därför har jag knuffat in fogskum. Hoppas att det är rätt. NU blir det att tryna.... Gonatt Väner -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
13 Feb 2016, 21:14
|
Idag har jag börjat pyssla med de paneler som ska återanvändas.
Detta är de två som är välvda och sitter där långsidorna möter bakväggen. Materialet är oljehärdad masonite. Den är fuktskadad här och där samt bär spår av tapet, lim av olika slag samt spackel med mera. Jag grundmålar med en förtunnad naftaburen snickerifärg. Därefter blir det lite slipning samt igenläggning av gamla hål. Detta gör jag med sån gucka som kallas "lim och bygg-fog". Vanligt spackel blir för hårt och spricker/ramlar av efter ett tag. Sen tog jag tag i den takpanel som omsluter takluckan fram, även dessa är av oljehärdad masonite. Jag kommer att återskapa mellanväggen som satt strax bakom förarplats och ingången. Detta utrymme kommer att få original paneler, dock inte dassgrå utan röda o svarta, precis som när vi köpte LF. Det är ju också en del av hennes historia så... Jag gör precis som med de ovan nämnda panelerna. Sen blir det topplacken. Mittenpanelerna blir svarta och de välvdda sidopanelerna blir röda. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
14 Feb 2016, 22:06
|
Gnetet fortsätter... har mellanslipat de små panelerna.
Ska köpa mer färg i morron. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
17 Feb 2016, 08:57
|
..... hmmm, de va nåt jag glömde...
JO, köpa färg!!!! Well, de finns nog med slipning och igenläggning av hål kvar att göra så det blev litt sånt i går kväll och förhoppningsvis en god stund i dag. Har lyckats få stabilitet på fuktskadan längst ner på den välvda panelen. Masoniten var alldeles uppmjukad, dvs all limning verkar ha "förstörts" Vanligt trälim (vinterlim) visade sig vara rätt produkt Nu ska jag och Edit se om jag hittar nån bild på fuktskadan. Edit hittade!!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
18 Feb 2016, 18:49
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Lars, kan du inte adoptera min buss också, eller åtminstone låta den komma
och vara hos dig som sommarbarn eller nåt sånt? Den skulle också behöva lite omvårdnad och kärlek Du är verkligen en inspiration för oss alla, du bevisar att det går om bara man ger sig fan på det! Du skrev tidigare att bussen inte hinner bli färdig till årsmötet, det förstår jag. Men du har ju fler fordon, har ni för avsikt titta förbi? Ha det bra Börje |
20 Feb 2016, 09:57
|
Tack Börje!!! Dina ord värmer gott!!
Well, ta en tur hitåt så får vi välan titta på de mest akuta! Ambitionen är att närvara på årsmötet för Dutchy är ju "operational". Han ska dock få en overhaling av vänster framskärm mm likt som höger sida fixades i fjol. Panelerna gnetar jag vidare med..... men jag har en förmåga att grotta ner mej i smådetaljer....som INGEN kommer att märka... så "detaljbromsen" (läs K hustru) måste hållas åtdragen hela tiden Om nu allt går som jag vill ska de välvda panelerna målas vita och därmed vara klara för montering. Om det nu går så det återstår att se.. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
20 Feb 2016, 21:36
|
En välvd panel målad o klar!
Den första takpanelen målad, dock ska den slipas ner o målas en gång till.... genade lite med detaljerna Gonatt -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
28 Feb 2016, 00:27
|
Gnetet med takpanelerna fortsätter. På stora delar av de 2 kvarvarande panelerna har man limmat sån fuskpanel. Det limmet tog med sig delar av ytskiktet på panelerna. Detta måste slipas ner/fyllas ut.
Det tidigare experimentet med lim och byggfog slog inte så väl ut. Provar nu med att stryka ett tunt lager vanligt snickarlim (vinterkvalité) och sen "mjöla" med slipdamm. Hittills verkar det lovande. Om det inte vore för att gammaldags oljehärdad Masonite från "Masonite" är hart när omöjlig att hitta skulle jag inte lägga ner detta jobb!! Tyvärr inga bilder... -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Kenneth HBV 273 |
28 Feb 2016, 10:48
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 167 Registrerad: 16-October 12 Medlemsnummer: 2296 |
Gnetet med takpanelerna fortsätter. På stora delar av de 2 kvarvarande panelerna har man limmat sån fuskpanel. Det limmet tog med sig delar av ytskiktet på panelerna. Detta måste slipas ner/fyllas ut. Det tidigare experimentet med lim och byggfog slog inte så väl ut. Provar nu med att stryka ett tunt lager vanligt snickarlim (vinterkvalité) och sen "mjöla" med slipdamm. Hittills verkar det lovande. Om det inte vore för att gammaldags oljehärdad Masonite från "Masonite" är hart när omöjlig att hitta skulle jag inte lägga ner detta jobb!! Tyvärr inga bilder... Varför kan du inte använda plywood skivor, går ju jättelätt att böja -------------------- Ken1 Vanhool
Vi hörs & störs |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
28 Feb 2016, 12:12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
En kompis till mig som renoverade upp en militärsugga på 80-talet funderade på hur han skulle återskapa innerdörrsidorna som var gjorda av nåt hop pressat pappmaterial som tappat formen fullständigt av fukt.
Han tog och oljade en plåt och la några varv glasfibermatta och plast i lagom tjocklek. Sågade sedan ut formen och klädde med konstläder. Fick på det sättet väldigt oömma dörrsidor för lek på myrarna. Mvh Johny |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
28 Feb 2016, 22:29
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Hur mycket masonit-masonit behöver du? Har nog nån skiva i gömmorna om jag minns rätt!
|
28 Feb 2016, 23:53
|
@Kenneth:
Enklast förklarat, Tji kosing tom peng pung! @Johnny: låter som en intressant lösning @Rickard/Ullrik: Tack!! minst en 2400x1200mm Jag tackar för erat engagemang -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
9 Mar 2016, 09:49
|
Panelerna som ska in i främre delen i bussen har fått en extra strykning.
Det blir hårdrocksvart i mitten och bordellrött ute på sidorna. Det finns ett särskilt skäl till denna färgsättning. Tanken med "Lilla Fröken" är att när vi har byggt klart ska det finnas saker/utrustning som påminner om hela hennes historia. Hon kommer att återfå sin ursprungliga blå kaross med gula detaljer och silvergrått tak. I stort kommer planlösningen som den första husbuss-byggaren gjorde att återskapas med undantag för antalet sängar. Sen kommer färgsättningen i taket längst fram. Detta är arvet efter livet som Grand Nations turnébuss. https://sv-se.facebook.com/pages/Grand- ... 6254922533 Hela inredningen gick i rött och svart då vi köpte LF av grabbarna. Har fortfarande kontakt och spelar ofta deras låtar!! Vi köpte en buss och fick ett rockband på köpet!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Tommy HBV 1 |
9 Mar 2016, 22:32
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Det verkar kul att du är inspererad av bussens tidigare liv. Synd att inte länmken gick att öppna? MVH Tommy HBV1 |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 11:57 |
Designed from: |