![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Roland |
![]() ![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Hej igen!
![]() Jag ställde en mängd frågor under presentation men har kommit fram till att det nog är enklare att ställa frågorna en och en under rätt rubrik. ![]() Som nämt under mit inlägg på presentation har jag nu blivit med buss igen. Dessvärre visade sig att kopplingen verkar vara allt annat än felfri varför vi bestämt oss för att byta densamma. Är det någon i vår fina förening som bytt koppling på sin buss? Vad kostar en koppling till Volvobussen? Är det svårt? Om man måste lämna bort arbetet, vad kostar sån't? Min kompis har ringt Volvo i Norrtälje och fick ett pris på mellan tumme och pekfinger 15 - 25 TUSEN??? Vi letar nu efter en ny burk luktsalt åt honom. ![]() Må gott Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Kopplingen köper du med största sannolikhet billigare hos exvis LVD eller nån annan piratdelsförsäljare, att lyfta ur och i en växellåda borde ju gå på en (kanske dryg) arbetsdag så en händig karl (lr kvinna) borde få till det för några tusenlappar.... vet inte vad kopplingssatsen kostar men halva totalpriset mot vad volvo skulle ha låter rimligare.
Jag har skrivit det tidigare i forumet, det finns massor med händigt folk i klubben, hjälp varann och betala nåt för hjälpen så kommer vi alla att ha mer pengar över för att lägga på att åka omkring med våra bussar! ![]() |
*Roland |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Låter som bra idéer tycker jag!
Fick höra att Volvo inte ens har schyssta priser till sina egna anställda.. LVD? Tack och lov är min kompanjon mekaniker ut i fingerspetsarna. Men jag slår också gärna ett slag för att vi ska hjälpa varandra. Får jag nu bara tid att komma på ett möte för att få ett ansikte på alla som skriver här i forumet så blir jag glad. Nu slipper jag i alla fall fundera över hur jag ska ta mig dit. ![]() Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
Ewa HBV11 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Häxa ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 ![]() |
-------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
Sonja HBV 133 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Hej Roland
Otur det där med kopplingen. men det är bättre att ta det nu än efter vägen även om det svider pungen(arna). Ett tips som kanske kan vara till hjälp. Hör med någon gymnasieskola som har lastbil o maskin utbildning om de kan byta koppling åt er för en rimlig peng Det kan vara lite bökit att byta hemma om man inte varit med förut ( f-n det är bökit än då) men det går om man tar det lungt det är tunga saker. Jag önskar er välgång med nedkomsten oavsett hur ni gör. Hbv 133 mats -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
*Roland |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Jo men visst!
Tack för länken Ewa ![]() ![]() Vi har redan satt igång med demonteringen idag. Det skulle vara fint med en verkstadhandbok på bussen så att man kan vara säker på vad vi gör, men med min kompanjeros kunskaper tror jag nog att det kommer att gå strålande. Jag sa idag att jag tyckte att det var spännande och han menade att så spännande var det väl inte men större. Det låter betryggande i mina öron. ![]() Kanske någon vet var man kan få tag på en verkstadshandbok eller låna en för kopiering? ![]() Jag ska försöka ta lite bilder under tiden och dokumentera bytet för framtida behov. ![]() Må så gott Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej på er mekare.
När det gällr gammla bussar så brukar det gå bra utan verkstadshandböcker. Låt det sunda förnuftet råda så löser det sig. Glöm inte att kolla urtrampningslagret. Tommy HBV 1 |
*Roland |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Tack Tommy!
![]() Visst ska vi kolla urtrampningslagret! Det finns tydligen någon filtpackning som läcker olja i området vxl-låda koppling (här visar sig mina bristande kunskaper på ett pinsamt tydligt sätt) någon som vet hur var och när man byter? Roland ![]() -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#9
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Är den utläckta oljan svart så är den med största sannolikhet från motorn och då är det bakre vevaxeltätningen som har gett upp... sitter innanför svänghjulet. Bara och byta när man ändå är där...
![]() |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#10
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Hei
Jeg leser dette med stor interesse, den siste uken har jeg byttet motor i min Scania BR116 (en DS11 01) Nå har jeg satt inn en DS 11 (K112) Jeg sjekket urtrampingslager, pakkning mot motor, jeg sjekket lammelen ... alt så veldig bra ut bortsett fra litt rust på svingjulet på ny motor, dette ble delvis pusset bort. Det var ikke olje av betydning på svinghjul eller lammel. Jeg monterte derfor alt inn igjen (motor og girkasse samtidig) Nå har prøvekjørt og jeg har et problemer: koplingen slurrer.... er den defekt eller kan det være justering av koblingservo? Kan jeg ha satt lamell feil vei? Råd mottas gjerne ![]() Bifogade bild(er) ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#11
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#12
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Hej. Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy Hei og Takk :-) Jeg flyttet over lamellen fra den gamle motoren. Men jeg sjekket ikke om det var samme svinghjul på motorene. Det var litt rust på svinghjulet i den nye motoren. Jeg er litt usikker på koplingsarmen og hva som skal være "rett lengde" på denne. Det lekker også litt luft fra kopplingservoservo når jeg holder nede kopplingspedalen. Jeg hadde også litt problem med å få luftet denne skikkelig. Urtrampingslageret sitter "mellom" tappene og følger ikke med rundt. Bifogade bild(er) ![]() |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#13
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
[quote name='*Tomsa' date=' 25 Jul 2009, 11:03 ' post='11283']
[quote name='Tommy HBV 1' post='11282' date=' 25 Jul 2009, 09:58 '] Hej. Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy [/quote] Har du rätt spel på kopplingsarmen?... Vet noen om det er et mål på hva som er rett spel? Kopplingen "tar" nesten med en gang jeg trykker på pedalen, jeg forsøkte å justere i dag men turde ikke løsne noe før jeg vet mer :-) |
*Tomsa |
![]() ![]()
Inlägg
#14
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
[quote name='*Tomsa' date=' 26 Jul 2009, 22:10 ' post='11290']
[quote name='*Tomsa' date=' 25 Jul 2009, 11:03 ' post='11283'] [quote name='Tommy HBV 1' post='11282' date=' 25 Jul 2009, 09:58 '] Hej. Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy [/quote] Har du rätt spel på kopplingsarmen?... Yippppiiii :-) Jeg reiste på Biltema og kjøpte et "rettekit" (mange små jekker) Jeg brukte denne jekken til å koble fri kopplingsarmen og justerte gaffel 2,5 omdreininger som ga 4-5mm lengre spel... Ingen clutcproblemer mer ![]() Muligens kan svinghjulet på den nye motoren være litt tykkere? |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#15
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 25th February 2025 - 19:07 |
Designed from: ![]() |