![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
*Tommi |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Hallå i bussarna!
För Ni är väl ute och njuter av värmen? ![]() Jag har ett litet problem. Jag har märkt att min servopump inte vill vara med och jobba på låga varv (skapar problem t.ex. i rondeller). Nu undrar jag om det går att justera trycket om ja hur? Om inte, är det någon som har en till salu till vår kära lilla Volvo B10M. Som ett tredja alternativ finns att köpa en av en icke medlem t.ex Hölö skroten eller en renoverad från Volvo 2500:- eller 6500:- vad tycker Ni? ![]() -------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
Peo HBV 2 |
![]()
Inlägg
#2
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Hej Tommi! Har du kollat filtret till servon? Jag tror nog jag har en pump ligger men vet inte skicket på den. Kan kolla upp den om du inte hittar någon på närmare håll.
Hadebra. Peo -------------------- Busster
|
*Tommi |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Det har jag inte gjort, vet du var ett sånt kan sitta?
-------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
Peo HBV 2 |
![]()
Inlägg
#4
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Den sitter troligtvis i fram på bussen. En svart burk med vingmutter på toppen och en mätsticka. Börja med att kolla nivån, tag bort vingmuttern och lyft av locket så kommer du sedan åt filtret. Oljan skall vara röd, om den är mycket mörk till färgen bör du byta både olja och filter.
-------------------- Busster
|
*Tommi |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 191 Registrerad: 24-August 05 Från: Stockholm Medlemsnummer: 54 ![]() |
Då vet jag, jag bytte filtret i fjol men det hjälpte inte.
Det känns inte som att bara ett olje byte skulle lösa problemet. -------------------- Skype:callto://shukokai-100
|
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Hei
Jeg har akkurat byttet motor Scani DS 11 og har kjempeproblemer med å få ut luften i servo styringen. jeg har fulgt rådene på www.argperformance.com men uansett hva jeg gjør er det luft. Det er nesten håpløst å finne lekkasje (inn og ut) og nå lurer jeg på om det kan være pumpen som er defekt. Finnes det en enkel måte å teste pumpen på? Jeg har en i reserve på den gamle motoren men... Tom :-) |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#7
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Tomsa.
Skummar oljan i servobehållaren så suger pumpen luft. Och pumpen kan bara suga luft mellan behålaren och pumpen, samt vid axelen i pumpen. kontrolera kopparbrickor och slangar så det inte har uppstått något vid motorbytet. För det är väl inte så att du kopplat slangarna fel? in har blivit ut och tvärs om. Tommy HBV 1 |
*Tomsa |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Hej Tomsa. Skummar oljan i servobehållaren så suger pumpen luft. Och pumpen kan bara suga luft mellan behålaren och pumpen, samt vid axelen i pumpen. kontrolera kopparbrickor och slangar så det inte har uppstått något vid motorbytet. För det är väl inte så att du kopplat slangarna fel? in har blivit ut och tvärs om. Tommy HBV 1 Hei Tommy og takk for raskt svar :-) Jeg har sjekket alle kopplinger flere ganger og ettertrekt så hardt jeg kan. Det er også nye slanger på sugesiden. Det er litt litt for stor kobberskive på sugeslange inn til pumpe og jeg vil bytte denne men det skal mye til at det lekker her. Jeg kan se at pumpen har vært demontert tidligere, for å finne ut om pumpen lekker i aksling... er det en metode for dette? se bilder her: http://cid-43a055dbd2dc8dd3.skydrive.live....x/scania%20ds11 Tom |
*Tomsa |
![]() ![]()
Inlägg
#9
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
[quote name='*Tomsa' date=' 25 Jul 2009, 12:28 ' post='11285']
[quote name='Tommy HBV 1' post='11281' date=' 25 Jul 2009, 09:30 '] Hej Tomsa. Skummar oljan i servobehållaren så suger pumpen luft. Och pumpen kan bara suga luft mellan behålaren och pumpen, samt vid axelen i pumpen. kontrolera kopparbrickor och slangar så det inte har uppstått något vid motorbytet. För det är väl inte så att du kopplat slangarna fel? in har blivit ut och tvärs om. Tommy HBV 1 [/quote] Jeg har nå byttet slanger på sugeside, jeg har også byttet ut pumpen (satt over servopumpe fra den gamle motoren)uten at dette ga umiddelbar respons. Jeg har derfor laget meg en pumpe og sirkulert ATF oljen med på trykksiden Jeg koblet sammen igjen og deretter kjørte motoren på startmotor uten å starte til nivået stabiliserte seg... det virket Servostyring er OK nå ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 25th February 2025 - 19:30 |
Designed from: ![]() |