Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Byte startmotor
*Raymond
inlägg 22 Apr 2008, 17:16
Inlägg #1

Advanced Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 23-June 07
Från: Öje, Västra Dalarna
Medlemsnummer: 382

Hämtade hem bussen från vinterförvaringen i söndags. Startmotorn ville inte vara med nu heller. (se gammal tråd om detta) Varmluftpistol och hammare fick igång den till slut. Hoppades att det skulle vara batterierna som trots allt inte funkade fullt ut. Fick dom uppmätta igår, ett var slut. Fick ett nytt av en mycket serviceinriktad handlare som öppnade affären kl 21. Laddade upp det i natt, testade i morse. Funkar inte. Så nu är det nog startmotorn iaf :-( Ringde verkstan i morse, han kunde ta hem en ny motor, men hade inte tid fören på tisdag nästa vecka att fixa det. Nu blir det lite krisigt att ta sig till Rättvik och årsmötet. Jag jobbar i stort sett varje dag fram tills nästa vecka, så verkstaden är enda sättet att ev få igång eländet. Hur mycket det hela kommer att kosta vill jag inte ens tänka på.
Hur svårt/mycket jobb är det att få loss startmotorn på en Volvo B58-55? Tanken finns ju att om jag kunde få tid till det och sen sätta dit den nya trots allt...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 22 Apr 2008, 18:29
Inlägg #2

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 24-November 04
Medlemsnummer: 9

Det kanske räcker med att ta loss den och rengöra den.

//21

--------------------
Mercedesåkare
+Quote Post
*Raymond
inlägg 23 Apr 2008, 18:28
Inlägg #3

Advanced Member

Njäe.... så enkelt var det inte. Fick hem nya startmotorn idag. Rev ur den gamla och i med den nya. Passade inte riktigt, plus o minus kabeln låg ganska tätt mot balken. Men på med batterierna. PANG, rök o elände, kabelflätan mellan batterierna brann av. In till batterihandlaren fort som tusan. Kollade batterierna, inga problem, dom var friska. Hem o fram med vinkelslipen, tog bort en bit av balken. La gummi emellan utifall att.... På med strömmen. PANG! Gav upp, monterade in den gamla startmotorn, den startade iaf med lite våld förut. Testade. Inte ett ljud från startmotorn när jag vrider på nyckeln. Kollat dom säkringar jag hittat. Alla är hela. Har gett upp för tillfället. Tar ett bar öl nu o sen ska jag duscha. Har ingen tid mer innan valborg att fixa det här :-( Förutom en stund på lördag kväll. Annars är det bara jobb framöver. Får väl åka bil till Rättvik o hälsa på er iaf :-)
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 23 Apr 2008, 21:59
Inlägg #4

Gold Member

Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3

Det var inte så att du förväxlade plus & minus på starten ?
30 är batteri ström

31 är batteri minus

Sifrorna står på starten på aluminiumen under polerna.
Jobba vi vill se dig i bussen i Rättvik.
Tommy HBV 1
+Quote Post
*Raymond
inlägg 24 Apr 2008, 21:53
Inlägg #5

Advanced Member

Hej igen.
Fick hit min kompis Elektrikern ikväll. Konstaterade att den gamla startmotorn inte får ström som den ska. Han tog med den hem till firman för att rådgöra med sina kollegor i morgon. Får han snurr på den så kan han montera in den på lördagkväll. Hittade även en bränd säkring efter mycket letande. Den är bytt nu. Det finns hopp nu tycker jag. Den nya startmotorn bör jag lämna tillbaka tyckte kompisen och istället försöka få tag på en med rätt mått så jag slipper risken med att pluspolen tar i balken. Det var nog det som gjorde att batterierna kortslöt tidigare. Tackar för tipsen Charsten o Tommy. Jag vill så gärna till Rättvik nästa helg! Har ju sett fram emot detta hela vintern.
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 24 Apr 2008, 22:27
Inlägg #6

Gold Member

Vi ses där..... cheers.gif

--------------------
Mercedesåkare
+Quote Post
*Raymond
inlägg 28 Apr 2008, 08:51
Inlägg #7

Advanced Member

Följetongen fortsätter.. Fick hem startmotor Nr2 i lördags, den passade inte den heller. Idag, måndag, har jag fått kontakt med en annan firma i Malung som i fredags sa att han kunde ta hem en motor. Idag när jag skulle beställa den så visade det sig att den utgått ur sortimentet. Nu har vi bestämt att den firman ska ta hem delar till den gamla startmotorn och renovera den. Han hoppas att den ska vara klar till på tisdagkväll. Funkar det så kan jag sätta dit den på onsdageftermiddag när jag slutar jobba. Sen var det väl själva ¤%#"¤%#& om jag inte skulle kunna ta mig till Rättvik sent på onsdag, alternativt på torsdag.
+Quote Post
*Raymond
inlägg 28 Apr 2008, 08:52
Inlägg #8

Advanced Member

Följetongen fortsätter.. Fick hem startmotor Nr2 i lördags, den passade inte den heller. Idag, måndag, har jag fått kontakt med en annan firma i Malung som i fredags sa att han kunde ta hem en motor. Idag när jag skulle beställa den så visade det sig att den utgått ur sortimentet. Nu har vi bestämt att den firman ska ta hem delar till den gamla startmotorn och renovera den. Han hoppas att den ska vara klar till på tisdagkväll. Funkar det så kan jag sätta dit den på onsdageftermiddag när jag slutar jobba. Sen var det väl själva ¤%#"¤%#& om jag inte skulle kunna ta mig till Rättvik sent på onsdag, alternativt på torsdag.
+Quote Post
Charsten HBV 21
inlägg 28 Apr 2008, 13:53
Inlägg #9

Gold Member

Vi håller tummarna thumbup.gif thumbup.gif annars får vi väl bogsera upp dig till Rättvik.
Ja man kanske inte ska säga för mycket.....vi skall ju ta oss dit oxå. hmm.gif

//21

--------------------
Mercedesåkare
+Quote Post
*Raymond
inlägg 30 Apr 2008, 13:32
Inlägg #10

Advanced Member

Nu ¤%&%¤ är vi snart på väg!!! Fick igång bussen vid 13 tiden idag. Renoverat gamla startmotorn. Tog några timmars komp från jobbet. Nu ska vi packa i det sista sen rullar vi från Öje vid 16 tiden hoppas jag. ikväll blir det nog en o annan cheers.gif hoppas jag.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 25th February 2025 - 01:50
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience