Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Bränsletankarmatur
Tom HBV168
inlägg 11 Aug 2008, 10:41
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Så bar det iväg på "långfärd" med bussen igen (längsta vi hunnit med hittills var till Öland ca 25 mil enkel), min syster skulle gifta sig. På förmiddagen innan avfärd i onsdags så hade jag lämnat in bussen på verkstaden på jobbet för service (olja, filter, rundsmörjning) för att det skulle bli problemfritt.

Så bar det iväg - de första 25 milen gick finfint, men sedan började bussen tappa kraft i uppförsbackarna. När vi hade ca 3-4 mil kvar så blev det så illa att bussen misstände och till slut stannade. Tjirrade igång den flera gånger och sista milen puttrade vi i stort sett fram på lite mer än tomgång.

Dagen efter ankomst var det till att slänga fram verktygslådan (jag har ju sett och tagit efter er andra husbussvänner - en verktygslåda är ju ett måste smile.gif ) Tänkte först att bränslefiltrena måste vara igensatta, trots att de var nybytta. Funderade på om det kunde finnas fler filter på vägen. Ringde Tommy (jättestort TACK för all hjälp, du talar så lugnande smile.gif ) för att fråga om råd. Förfilterglas fanns, men filter i koppen saknades och dessutom behövde jag ny skruvanslutning då den gamla inte gick att skruva på.

In till Scaniaservicecenter (farsan säljer fordon inom samma företag så rabatten blev bra) och hämta några filter samt ventilkäglor och fjädrar till tryckpumpen. Ventilkäglorna som tydligen kunde vara en felkälla, såg fina ut, men när jag ändå hade det nere så satte jag dit de nya.

Fortfarande gick inte bussen som den skulle och jag började tappa modet. Allt kring resan tycktes nu kretsa runt "bussj*veln".... Vid det här laget var jag trött på att kräla i, under och runt bussen så jag ringde en reparatör som jag snackade med på Scaniaverkstaden. Vi kom överens om att han skulle komma ut. Han bytte överströmningsventil eftersom han inte tyckte den var helt 100 men det hjälpte inte. Till slut bytte vi ände på bussen för att kolla tanken. Jodå, jättefina rostiga armaturanslutningar och hål på tillflödet vilket gjorde att det blev luft i bränslesystemet. Han kapade och skarvade med trädgårdsslang som vi kastade ner i tanken. Som sänke använde vi min 19-nyckel som vi fäste med buntband smile.gif

Ujuj, nu gick bussen som ett skott igen och på köpet så hittade jag kabeln till varvräknaren som var av smile.gif . Vi testade i de värsta mördarbackarna hemma hos farsan, och klarade den dem så skulle vi nog klara hemresan. Hemresan gick jättefint!



Någon av er som har, eller kan skaffa fram en ny tankarmatur för en rimlig peng? Är den begagnad så skall den vara i enormt bra skick, för jag vill inte bli stående med samma fel två gånger smile.gif Tanken (en av de två) är på 300 liter. Några övriga mått har jag inte här och nu. Bussen är en Scania F112 VanHool.



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 11 Aug 2008, 23:37
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Har nu kollat lite. Tanken har följande mått: höjd 48, längd 80, bredd 56. Botten är "avfasad" innåt mitten av bussen så den bör rymma runt knappt 200 liter. Vad jag förstått är det höjden på tanken som är det väsentliga när det gäller tankarmaturen.

Om någon har en sån armatur liggande eller kan skaffa fram en billigt så hör gärna av er!



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 24th February 2025 - 01:49
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience