![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
![]() idag när ja startat o motorn gått en stund o ja tryckte ca 8 gånger på bromsen så sjönk den röda nålen lite var gång o air brake lampan börja lysa efter ca 15sec steg nålen steg o gick över 5tror ja o lampan slockna e detta normalt, ska säga de finns en röd en vit nål den vita är böjd uppåt mot glaset kan den ha nån inverkan på detta ?? har inte tänkt på detta de få gånger ja kört o inte sätt lampan tändas, om lampan tänds under färd blir de en tvärr nit eller vad händer ![]() mvh håkan ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Normalt sett borde trycket sjunka efterhand som du använder bromsen, för att sedan öka igen när motorn går. Har du väldigt liten tryckluftstank/ar så kan jag tänka mig att trycket varierar en del. Det är nog inte så bra om lampan börjar lysa under färd. Dock kommer den inte att tvärnita. Ju högre motorvarv desto snabbare snurrar kompressorn och du får snabbare nytt tryck. Varför du har en röd och en vit nål har jag ingen aning om.
Du får väl ut o testa en liten runda normal "stadskörning" samtidigt som du håller koll på nivån. Vi har 5 lufttankar på på vår buss, men jag antar att det beror på att vi även har luftfjädring bak och tryckluftskoppling. Tar en bra stund att få upp trycket på tomgång, men håller man lite varv så går det betydligt snabbare. Jag är inte helt insatt i det här så om någon vet bättre får ni mer än gärna rätta mig ![]() -------------------- |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Röd och vit nål är för tvåkretsbromsarna, Vilken som är för vad vet jag inte på rak arm men jag tror den vita är för framkretsen. När det gäller dom andra tankarna så är dom endast indikerade med lågtrycksindikatorer som tänder den röda varningslampan. även på bromstankarna sitter det indikatorer. Tommy HBV 1 |
*Olle |
![]()
Inlägg
#4
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 10 Registrerad: 9-January 09 Medlemsnummer: 915 ![]() |
Vit nål visar hur mkt tryck du har i bromsystemet,tankarna....röd pil visar bromstrycket när du bromsar..
|
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Olle.
Du har nog lite fel vad det gäller Håkans buss. Det är en Volvo B6 1979 års modell och den är utrustad med ett tvåkrets broms system. Och dom har en visare för varje luftkrets. Det du tänker på är dom gammla med enkretssystem. då var ena visaren till att visa vad du hade i luft tryck och den andra hur mycket du mata ut på bromsen. Så helt rätt som du skriver med enkrets system. Tommy HBV 1 |
Bertil HBV30 |
![]()
Inlägg
#6
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Det finns en del olika system för bromsar, och olika sätt att visa trycket i resp.krets. Neoplan brukar ha tre instrument för var av dom tre första kretsarna, ibland också ett för fjärde kretsen. Dom har vita visare för kretstrycket och röda för manövertryck. Alltså kan man inte avgöra det korrekta svaret förrän man vet vilket fordon det är. Min gissning är att Tommy vet vilket fordon det gäller ... Bertil ![]() |
*Olle |
![]()
Inlägg
#7
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 10 Registrerad: 9-January 09 Medlemsnummer: 915 ![]() |
Tommy du har helt rätt,ja har de sista åkt för mkt i min gamle Volvo-Viking,har en sån på åkeriet som kul bil.....borde tänkt på min Volvo fh-12 istället,ska tänka till före ja svarar nästa gång,bra du tog upp de,lev väl..mvh,Olle
|
HÃ¥kan HBV 179 |
![]()
Inlägg
#8
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 ![]() |
hej igen tack för alla svar
tror de var så att ja pumpa för många gånger på pedalen så därför de sjönk nu efter ja testat o hålla pedalen halvt nere istället när man bromsa istället för att pumpa så sjunker de inte så ![]() -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 22nd February 2025 - 17:22 |
Designed from: ![]() |