![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]() ![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Tänkte påbörja vinterns projekt i bussen och bygga en dusch/toalett. Skulle gärna vilja ha lite tips etc...
Kan ju börja att berätta om planerna: Utrymmet som finns att tillgå utan större modifiering är ca 1,4x0,8m. Till att börja med använder vi vår portapotti, så får vi se om vi köper nån spol- eller kasettoalett senare. Skulle vilja ha lite tips på följande: 1. Typ av ytmaterial och eventuell fuktspärr. 2. Avlopp och övrig VVS. 3. Duschvägg eller draperi. 4. Golv i dusch. 5. Litet fönster eller taklucka för ventilationens skull. Har tänkt att bygga nytt vattensystem i bussen med allt vad det innebär. Måttanpassad tank i rostfritt att ha under ena sängen (bli ca 400 liter). Tryckvattenpump. Liten varmvattenberedare på 30-60 liter, med minst ett läge på max 600-1000W så vi kan driva den med inverter under färd. Hittar jag en billig beredare med motorslinga så blir jag glad, men de brukar kosta skjortan. 12 mm prisolrör. Snålspolande dusch, eventuellt kombinerat med handfatsblandare (a la husvagn). Är det någon av er som har grejor liggande så är jag intresserad, pm:a mig då. Saker som är intressant är t.ex. varmvattenberedare, tryckvattenpump, handfat, blandare, fönster, taklucka, spegelskåp etc. Någon annan av er som byggt dusch som vill dela med sig av tips så mottages de tacksamt. -------------------- |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Var ute i bussen en sväng igår och tog ett par bilder:
Under den nedersta sängen till höger i bild har jag tänkt mig att sätta en färskvattentank ![]() De fyra första skåpen och sängen ovanpå har jag tänkt skall ersättas med toalettutrymme ![]() Till vänster i förgrunden har vi vår diskbänk, så de blir nära till hands med rördragningen. Till höger i förgrunden står kylskåpet och ugn/spis, så köket finns på båda sidor av bussen. Funderar fram och tillbaka på hur jag skall göra för att få en så öppen planlösning som möjligt - kanske bygger om alltihop till slut ![]() -------------------- |
Sonja HBV 133 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Hej NI som bygger eller ni som har möjligheten att montera ett vatten uttag på utsidan av bussen rekomenderar jag er att göra det. Stig HBV 80 har möjlighet att ta ut vatten till en dusch på utsidan för att kunna svalka sig en varm dag. Ur härligt, jag har provat. ska montera en själv.
![]() -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
Tom HBV168 |
![]()
|
Hur löser man det snyggt med blandare i ett litet hål i väggen? Har sett att det finns "externa" duschslanguttag med inbyggd duschslang, men funderar på hur man löser blandarbiten....
-------------------- |
Sonja HBV 133 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Hur löser man det snyggt med blandare i ett litet hål i väggen? Har sett att det finns "externa" duschslanguttag med inbyggd duschslang, men funderar på hur man löser blandarbiten.... Vad jsg sett så finns det fina grejor hos husvagnssvensson. Sen är det bara använda huvudet och fantasin. -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Tom HBV168 |
![]()
|
Det blir ingen dusch på utsidan - frugan har sagt sitt: - Jag duschar inte utomhus, stå där helt naken...
Lika bra att lägga ner den idén ![]() O jag kan lika gärna duscha inne i bussen... -------------------- |
Sonja HBV 133 |
![]()
|
Det blir ingen dusch på utsidan - frugan har sagt sitt: - Jag duschar inte utomhus, stå där helt naken... Lika bra att lägga ner den idén ![]() O jag kan lika gärna duscha inne i bussen... Har hon ingen baddräck? -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Tom HBV168 |
![]()
|
Brukar DU duscha i baddräkt?
![]() Tycker vi spårar ur lite nu ![]() -------------------- |
Sonja HBV 133 |
![]()
|
Brukar DU duscha i baddräkt? ![]() Tycker vi spårar ur lite nu ![]() Ja jag har badbyxor på mig när svalkar av mig utanför bussen. Kan inte se någon urspårning i det. ![]() -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Tom HBV168 |
![]()
|
OK, det är alltså för svalkans skull mer än för renlighetens skull.... Då går det ju klart bra att duscha med "kläder" på...
![]() Vi brukar dock försöka stanna vid sjö eller hav och där finns gott om svalka... -------------------- |
TomasHBV85 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 168 Registrerad: 30-August 05 Medlemsnummer: 57 ![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 30th April 2025 - 00:03 |
Designed from: ![]() |