![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Skall man täcka linoljan med underredsmassa eller ha linolja som enda behandling? Jag skulle ju vilja täcka det så det blir snyggt och prydligt.
-------------------- |
Mats HBV 158 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 123 Registrerad: 7-September 07 Medlemsnummer: 432 ![]() |
Det ska räcka med att spruta på och sedan låta det vara så. På min gamla buss såg det rätt bra ut i flera år, men det är nog inget som hindrar att man gör om det efter några år.
Enligt killen som jag fick höra det av så är det viktigt att det är just kallpressad linolja som gäller för att stoppa gamla och hindra nya rostangrepp. Fick även höra av en gammal smed på SJ`s vagnverkstad i Malmö att detta var något man alltid använde förr i tiden. När jag gjorde detta på min gamla buss så använde jag en sk. fotogenspruta och ett bra munskydd, tror jag använde runt 5 liter och nu efter inköp av lite nyare buss så kommer den att få samma behandlig i vår. Det är ju inte alltid nyare grejor funkar bättre, men det är med största sannolikhet dyrare iallafall. Mats ![]() |
*Christian |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 ![]() |
På gamla veteranhojar sprutar man ibland kokt linolja för att bevara i befintligt skick detta stoppar vidare rostangrepp och klibbar inte.
Rå linolja har en enorm förmåga att krypa in i trä och hålrum, ska dessutom pressa ut vatten åtmindstone i trä Har hört om folk som sprutat underredet med rå linolja och fått fettfläckar i innertaket på bilen på grund av kapillärverkan, funkar även i några kallgrader fast mkt långsammare, kokt linolja har samma egenskaper fast den härdar och bildar en seg halvhård yta som fortfarande andas, hinner följaktligen inte krypa lika långt. Fernissa är i princip kokt linolja med nån slags accellerator som skyndar på härdningen. Nackdelen med rå linolja är att den klibbar och inte bildar ett slitstarkt ytskikt särskilt en nackdel på metall. Men man kan kombinera och spruta ett förseglande skikt med kokt linolja när man mättat med rå olja, kokt linolja funkar utmärkt ihop med rå. Eller spruta ofta. Börjar man sen sin behandling med en kombination av rå linolja och terpentin så får man ytterligare penetreringsförmåga i trä. Förr innan vi blev miljömedvetna kunde man också blanda i diverse gifter i oljan t ex blymönja för att bevara metall och framförallt trä, tjära är fortfarande godkänt fast det har nog ingen effekt på stål. Jag fick faktiskt tillstånd att köpa en säck blymönja till min fars båtprojekt (en tullslup från -52 i hondurasmahogny). För att skydda mot UV-strålning kan man även tillsätta pigment av olika sorter. En annan fördel med linoljefärg är att den tål temperaturväxlingar bra, se bara på gamla hus. Kort sagt linolja/linoljefärger är ganska OK och har ett brett användningsområde fast det tar tid att torka. Vill man ha tag på riktig linolja som inte är utspädd så kontakta nån lokal träbåtsförening som sysslar med allmogebåtar, dom brukar dessutom vara prisvärda då dom köper "stora" volymer. Det finns olika kvaliteer liksom hos olivolja. Men man kan ju diskutera om vad som är bäst, det som fungerar i slutänden är att man gör nånting, tror att alla metoder fungerar, man må nog bara ta det som är närmast och billigast. Jag måste tillägga att jag är en lekman och det som jag skrivit är fakta/hörsägen/skrönor som jag sållat fram med mitt begränsade intellekt under "lång" tid. Jag tycker det är intressant att lyssna över gränser och försöka bilda sig en egen uppfattning. Tror att olika skrån som samlas och samsas kan uträtta mirakel. |
*Christian |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 ![]() |
Glömde en metod som en kompis använt på avgasröret till sin motorcykel.
Han glödgade röret och drog med en linoljedränkt trasa över ytan. Resultatet var en blånad yta som än i dag inte rostat, bränd linolja kallas det tror jag. Han pendlar till åland året runt med hojen (Jawa 250) Tror en del smeder använder detta, ger en genuin yta som liksom andas järnålder. ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Länktips för tokskallar med gamla grejor och egna (och andras) ideér....
http://www.claessons.com/index.html ![]() ![]() |
Torgny J HBV 66 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
Vi är inga tokstollar Vi är fullkomligt seriösa kom ihåg detta.
![]() -------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
*Christian |
![]()
|
Hahaha, trodde inte man skulle bli kallad tokskalle på detta forum
![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Christian, ingen har kallat dig tokskalle....
![]() Jag bara satte in en länk här ifall nån sån skulle läsa här.... ![]() ![]() DU KLICKADE VÄL INTE PÅ DEN!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Charsten
Det ska finnas en kille i Gideå som underedsbehandlar bilar med flow cote olja ,användes förr på massafabrikerna för att behandla kätting som användes för att ramlägga virke. Kallas även kättingbultsolja och är grymt krypande. Om du får tag i honom så kanske du kan få tag i några liter. Mvh Johny |
Sonja HBV 133 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 ![]() |
Om du kan få tag i ett fat så ta med till årsmötet
![]() -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag skulle aldrig ställt frågan om underredsmassa vs linolja - för nu vet jag inte vad jag skall göra!!! Jag vill ju att bussen även skall SE fin ut undertill och underedsmassa täcker ju bra och jag antar att det är nån form av rostskydd i massan oxå?
Underredsmassa eller linolja? Det är frågan ![]() -------------------- |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Mycket lätt val.......LINOLJA
//21 -------------------- Mercedesåkare
|
Tom HBV168 |
![]()
|
Linolja: För att det är lättare att applicera? För att det är bättre? För att det är billigare?
Underredsmassa täcker ju bättre och således ser det ju lite snyggare ut undertill. Underredsmassa måste väl ändå ha en del rostskyddande egenskaper om man bortser från att det just täcker. Bussen är torr undertill och vi håller på att ta bort smuts, lös färg och rostflagor - sedan är det dags för något, antingen Linolja eller underredsmassa.... -------------------- |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Som målare håller jag stenhårt på linoljan. Den funkar till allt. Finns något som kallas Roslagsmahogny och det är: linolja, terpentin och tjära, snacka om inpregnering alltså. Det är dunder bra och funkar på allt från staketet runt komposten till undersidan på bussar
![]() //Sussie |
Sonja HBV 133 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Håller med, inget slår linoljan. Receptet låter som en universallösning för det mesta men vad har du för blandningsförhållande?
Sonja |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 04:32 |
Designed from: ![]() |