![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Alltså linolja tränger ju in i trä, so far so good, men det kan ju inte gärna tränga in i metall?!
Så när damm och förslitning tagit hand om oljan är det ju samma visa igen... Underredsmassa däremot täcker ytan så den blir snygg o "jämn" samt tåler damm och visst slitage. Jag är villrådig! -------------------- |
*Christian |
![]()
|
Member ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 ![]() |
![]() Kör en kombination. Först mätta med rå linolja sen försegla med kokt, när den sen härdat framåt vårkanten kan du toppa med underredsmassa. Då blir alla glada ![]() |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
|
Sonja HBV 133 |
![]()
|
Oregistrerad ![]() |
Tack för tipset Sussi.
Sonja |
Jonas HBV 152 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej, tänkte att jag tar upp tråden en gång till, hoppas ingen misstycker (det är ju viktigt...).
Min buss är 40 år gammal och jag har själv ägt henne i 25 år. Någon tipsade mig för ca 23 år sedan att använda spillolja - ja, varför inte från den egna motorn, så får man en anledning att köpa ny motorolja och gör bussen extra glad! Så det gjorde jag - svart, kletig, "sönderslagen" motorolja, direkt från blocket, med pensel och tryckspruta över alla balkar och metalldelar under, det tog ett par dagar, men jag lovar, om jag kollar samma balkar idag så ser de helt ok ut. Därför kan jag faktiskt, av egen erfarenhet, varmt rekommendera (som myten säger) gammal spillolja för att skydda mot rost! Det har faktiskt fungerat utmärkt. Billigt eller gratis - och en morot att förse motorn med schysst nu 5/50... |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 04:27 |
Designed from: ![]() |