Dragkrok, körkort PBII |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dragkrok, körkort PBII |
Andreas HBV 233 |
7 Jan 2011, 16:02
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 |
Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller.
Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
*Mathias |
7 Jan 2011, 23:47
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Hej, om ditt körkort är utfärdat efter 1 juni 1996 så behöver du ett CE-kort, om det är utfärdat före 1 juni 1996 då gäller BE behörigheten...
Mvh Mathias Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller. Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
Andreas HBV 233 |
8 Jan 2011, 19:55
Inlägg
#3
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 27 Registrerad: 14-November 10 Medlemsnummer: 1561 |
Misstänkte att det var den logiken. bara att sätta igång med ce behörigheten.
Tack Mathias Hälsningar Andreas HBV 233 Hej, om ditt körkort är utfärdat efter 1 juni 1996 så behöver du ett CE-kort, om det är utfärdat före 1 juni 1996 då gäller BE behörigheten... Mvh Mathias Hej, har letat i forumet om förtydliganden vad som gäller på körkortsidan om man har en dragkrok på bussen och den är pbII registrerad men nte hittat vad som exakt gäller. Jag har tagit mitt körkort efter 1996 men har c kort, om jag monterar drag och får det klassat till låt säga 3.5 ton, måste jag då ha ce behörighet för att dra ett släp tyngre än 750 kg, så funkar det med tunga lastbilar men jag hoppas ju att man inte behöver det när det gäller PBII Trevlig helg Mvh Andreas Jinnestrand HBV233 |
Angelica & Peter HBV181 |
8 Jan 2011, 23:47
Inlägg
#4
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 84 Registrerad: 4-June 08 Medlemsnummer: 697 |
Hej,
När det gäller om det är OK med BE så bör det nog kollas upp väldigt noga. Har för mig att 3,5 ton gäller tågvikten vilket skulle innebära att en PB2 på ex.v. 10 ton kommer upp i en tågvikt om 11 ton om släpet väger 1 ton och det är ju klart över 3,5 ton. Vill minnas att jag läst om detta någonstans i något annat forum. Någon som vet bättre får gärna korrigera om jag har fel. Lycka till! /Peter |
*Mathias |
10 Jan 2011, 13:19
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Hej,
det avser att framföra bil + släp på behörigheten B. Många personbilar har ju en totalvikt på tex 2200 kg och en max dragvikt på 1600 kg. Då måste du ha BE behörighet när den totala totalvikten uppgår över 3500 kg. Det man måste tänka på att det är olika regler som gäller för påkoppling av släp beroende på om man framför fordonet med BE än CE. Ett exempel. En Pb II med totalvikt 18 000 kg med godkänd dragvikt 2600 kg på kroken kan med BE behörigheten framföras med ett 3 000 kg släp så länge släpets bruttovikt inte överstiger 2600 kg, medans det på CE behörigheten inte ens får kopplas samman!!!!!!!! Det kan var svårt att få till krokar på tunga bussar med höh släpvagnsvikt då D-värdes beräkningen ställer till det Mvh Mathias Hej, När det gäller om det är OK med BE så bör det nog kollas upp väldigt noga. Har för mig att 3,5 ton gäller tågvikten vilket skulle innebära att en PB2 på ex.v. 10 ton kommer upp i en tågvikt om 11 ton om släpet väger 1 ton och det är ju klart över 3,5 ton. Vill minnas att jag läst om detta någonstans i något annat forum. Någon som vet bättre får gärna korrigera om jag har fel. Lycka till! /Peter |
Bertil HBV30 |
10 Jan 2011, 17:39
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej!
Första meningen i påståendet är korrekt: En Pb II med totalvikt 18 000 kg med godkänd dragvikt 2600 kg på kroken kan med BE behörigheten framföras med ett 3 000 kg släp så länge släpets bruttovikt inte överstiger 2600 kg. Men den andra meningen skall vara: Samma ekipage får framföras av person med ett för ungt BE-körkort som istället har CE-behörighet. Vad Mathias menade med att de ska vara stora skillnader förstår inte jag, kanske kan du beskriva skillnaderna. mvh Bertil |
*Mathias |
10 Jan 2011, 22:30
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Med CE behörigheten tar man inte hänsyn till släpets brutto vikt utan bara till dess totalvikt. Släpets bruttovikt kan alltså vara 2000 kg men får ändå inte kopplas samman med dragfordonet om dess totalvikt överstiger dragfordonets dragvikt.
Jag har särskilt efterforskat i detta då jag efter en forkörning med indraget körkort som följd inte kan framföra mitt ekipage på mitt BE kort utan framför det på mitt CE kort........ /Mathias Hej! Första meningen i påståendet är korrekt: En Pb II med totalvikt 18 000 kg med godkänd dragvikt 2600 kg på kroken kan med BE behörigheten framföras med ett 3 000 kg släp så länge släpets bruttovikt inte överstiger 2600 kg. Men den andra meningen skall vara: Samma ekipage får framföras av person med ett för ungt BE-körkort som istället har CE-behörighet. Vad Mathias menade med att de ska vara stora skillnader förstår inte jag, kanske kan du beskriva skillnaderna. mvh Bertil |
Bertil HBV30 |
10 Jan 2011, 23:57
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej!
När man pratar körkort så bryr man dig inte alls om Bruttovikt. Oavsett vad du försöker förklara så får alla fordon som kan framföras av alla som har BE också framföras av dom som har CE. Bertil |
*Mathias |
11 Jan 2011, 01:26
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Vad gäller släpvagnsvikten så gäller undantag för BE kort där vikten beräknas på tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.Det innebär att ett tomt släp med totalvikt 3500 kg och en tjänstevikt på 700 kilo kan kopplas bakom en nissan micra med BE kort. Har du däremot bara ett B-kort får du inte koppla samman ekipaget.
Detta undantag finns inte för CE-kort, där räknas bara totalvikten på släpet. Därför blir det lite konstigt med övergångsreglerna för körkorten... se http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo...r-din-bil-dra-/ Mvh Mathias Hej! När man pratar körkort så bryr man dig inte alls om Bruttovikt. Oavsett vad du försöker förklara så får alla fordon som kan framföras av alla som har BE också framföras av dom som har CE. Bertil |
Bertil HBV30 |
11 Jan 2011, 15:05
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej Mathias!
Nu börjar jag delvis hänga med men diskussionen, tror jag … Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den är FEL: ”Vad gäller släpvagnsvikten sÃ¥ gäller undantag för BE kort där vikten beräknas pÃ¥ tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.” FEL, alltsÃ¥. Hoppas ingen använder den meningen igen. Tjänstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) Tjänstevikt + lastförmÃ¥ga = Totalvikt, vilket används när man bedömer körkortsbehörighet.. Det enklaste är att utgÃ¥ frÃ¥n grundregeln för lätt släp: max 750 kg totalvikt. Och det gäller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga släpfordon med totalvikt över 750 kg krävs E-behörighet. Vilket körkort man har styr inte alls vad man fÃ¥r koppla ihop, bara vad man fÃ¥r framföra pÃ¥ väg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fÃ¥r köras av den som har BE fÃ¥r alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man räknar vikter för körkortsbehörighet beroende pÃ¥ dragfordon eller tÃ¥gvikter. Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nästan bara innebär problem för att folk har feltolkat regeln sÃ¥ länge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fÃ¥r ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjänstevikt under förutsättning att summan av bÃ¥da totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rätt att köra med släpvagn tyngre än 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skäl inte användas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det är Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS. Om jag inte missförstÃ¥r Mathias sÃ¥ är det därifrÃ¥n resonemanget tidigare i trÃ¥den kommer. ÖvergÃ¥ngsregeln gällande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tÃ¥gvikt. Personbilar med sÃ¥ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tÃ¥gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pÃ¥ fordon som idag fÃ¥r kopplas ihop och köras pÃ¥ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fÃ¥ en tÃ¥gvikt pÃ¥ över 40 ton. Det kommer att förändras i och med tredje körkortsdirektivet för därefter gäller BE för släpvagn med max totalvikt 3500 kg. Men även sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksÃ¥) pÃ¥ BE-körkort dÃ¥ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton. Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstÃ¥tt Mathias sÃ¥ kapitalt att vi inte pratar samma sprÃ¥k? Berra |
*Mathias |
11 Jan 2011, 15:41
Inlägg
#11
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Jag vet inte riktig om jag orkar gå djupare i detta resonemang, men om du inte håller med om att bruttovikten (tjänstevikt + lastvikt) på släpet avgör om det kan framföras på allmänväg med personbil + släp med BE behörigheten så kan vi inte föra diskussionen vidare.
Totalvikten pÃ¥ släpet är ointressant i detta hänseende. Var hittar du din skrivning " en fordonskombination som fÃ¥r köras av den som har BE fÃ¥r alltid köras av person som har CE"? Mvh Mathias Hej Mathias! Nu börjar jag delvis hänga med men diskussionen, tror jag … Nu gör jag fel, men denna mening borde inte finnas för den är FEL: â€Vad gäller släpvagnsvikten sÃ¥ gäller undantag för BE kort där vikten beräknas pÃ¥ tjänstevikt + lastvikt = bruttovikt.†FEL, alltsÃ¥. Hoppas ingen använder den meningen igen. Tjänstevikt + lastvikt = Bruttovikt (som Mathias skrev) Tjänstevikt + lastförmÃ¥ga = Totalvikt, vilket används när man bedömer körkortsbehörighet.. Det enklaste är att utgÃ¥ frÃ¥n grundregeln för lätt släp: max 750 kg totalvikt. Och det gäller alla dragfordon oavsett totalvikt och i hela EU. För samtliga släpfordon med totalvikt över 750 kg krävs E-behörighet. Vilket körkort man har styr inte alls vad man fÃ¥r koppla ihop, bara vad man fÃ¥r framföra pÃ¥ väg. Och som jag skrev tidigare: en fordonskombination som fÃ¥r köras av den som har BE fÃ¥r alltid köras av person som har CE. Och det finns ingen skillnad i hur man räknar vikter för körkortsbehörighet beroende pÃ¥ dragfordon eller tÃ¥gvikter. Sen finns ett idiotiskt svenskt undantag som nästan bara innebär problem för att folk har feltolkat regeln sÃ¥ länge den har funnits i Sverige. Detta medger att man fÃ¥r ha en vagn med max totalvikt samma som dragbilens tjänstevikt under förutsättning att summan av bÃ¥da totalvikterna ligger under 3,5 ton. Och Undantagsregeln som ger rätt att köra med släpvagn tyngre än 750 kg utan att ha E-behörighet kan av naturliga skäl inte användas för dragfordon med totalvikt över 3500 kg, oavsett om det är Personbil klass I, klass II, Lastbil eller BUSS. Om jag inte missförstÃ¥r Mathias sÃ¥ är det därifrÃ¥n resonemanget tidigare i trÃ¥den kommer. ÖvergÃ¥ngsregeln gällande BE för tunga personbilar gör idag att du teoretiskt kan komma upp i 60 tons tÃ¥gvikt. Personbilar med sÃ¥ hög vikt att man kan komma upp i 60 ton tÃ¥gvikt har jag inte sett, men det finns exempel pÃ¥ fordon som idag fÃ¥r kopplas ihop och köras pÃ¥ B-körkort taget före 1/7 96 och kompletterats med E-behörighet som kan fÃ¥ en tÃ¥gvikt pÃ¥ över 40 ton. Det kommer att förändras i och med tredje körkortsdirektivet för därefter gäller BE för släpvagn med max totalvikt 3500 kg. Men även sedan kan man komma upp i höga totalvikter (och kanske bruttovikt ocksÃ¥) pÃ¥ BE-körkort dÃ¥ en Personbil t.ex. kan vara fyraxlig och ha totalvikt 32 ton. Nu vet jag inte om detta ger klarhet i detta. Har jag missförstÃ¥tt Mathias sÃ¥ kapitalt att vi inte pratar samma sprÃ¥k? Berra |
Bertil HBV30 |
11 Jan 2011, 17:01
Inlägg
#12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej Mathias!
Ledsen att vi inte förstår varandra. Du känner till utrycket: "att jämföra päron och äpplen". Du vill baka äppelpaj medan jag trodde att du ville ha tips på skötsel av päronträd. Men i vårt hushåll bakar frun så jag kan inte hjälpa dig. Berra |
Tommy HBV 1 |
11 Jan 2011, 20:07
Inlägg
#13
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej på er.
Detta är ju intresant. (inte pajer och träd ) men det måste ju finnas ett korekt svar på era antaganden och funderingar. Och någon på Transportstyrelsen måste väl kunna ge ett svar på vad som gäller? Bertil du som suttit med i utredningen om Pb2 och har haft kontakt med dom berörda måste väl kunna få ett giltigt utlåtande. Och mathias som har varit utsatt för indraget kort och kollat vad som gäller efter det borde ju veta vad som gäller? Att sluta med äpplen och träd är ingen bra avslutning utan kom med ett besked om vad som gäller. Tommy HBV 1 |
Bertil HBV30 |
11 Jan 2011, 20:59
Inlägg
#14
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej!
Mailet till Transportstyrelsen har gått iväg för en stund sedan. När svaret kommer är HBV-forumets besökare dom andra som får se det. mvh Bertil |
Angelica & Peter HBV181 |
12 Jan 2011, 20:24
Inlägg
#15
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 84 Registrerad: 4-June 08 Medlemsnummer: 697 |
Jag ber om ursäkt för att jag försökt förvilla med mitt inlägg.
När jag läser det skäms jag för att jag inte kan tänka ordentligt. Uppenbarligen ska man inte försöka vara klok sent på kvällen . Inväntar med spänning Transportstyrelsens svar /Peter |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 08:35 |
Designed from: |