Sveas skorsten, Bilder på rökrör och skorsten |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Sveas skorsten, Bilder på rökrör och skorsten |
Göran HBV 222 |
26 Jul 2011, 13:54
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Då jag stötte på patrull med min egen skorsten sökte jag hjälp och fick tips från Åke och Sussie, när jag hälsade på hos dem så tog jag ett antal bilder. Det bästa tipset var säkerligen att använda rör till avgassystem (från Mekonomen), det grövsta röret i standardsortimentet fungerade utmärkt att elda i. Åke hade dessutom ett extra finurligt tips, nämligen att montera röret lite vid sidan av centrum vid anslutningen till braskaminen. Genom att göra så blir det möjligt att justera röret och förenkla passningen då det ska gå genom taket.
Vi pratade lite om motstånd genom skorsten och hur man får till bästa draget, deras vinklade avslutning ovan tak skyddar mot regn och snö rakt uppifrån utan att introducera extra motstånd för luften. Det ska visserligen gå att få extra drag genom utnyttjande av olika gas/tryck/volym-effekter (tex pga Venturieffekt) men det är utanför min kompetensnivå. Personligen har jag tänkt experimentera med lite olika avslutningar den dagen jag har kommit genom taket...! De påpekade att deras bygge inte alls är klart, för egen del är jag dock oerhört glad att jag fick komma och titta på deras bygge och att jag får lägga upp bilder! Jag som inte är så rutinerad bussbyggare behöver verkligen hjälp och tips ibland och bilder underlättar enormt. Alla bygger vi på olika sätt, alla vill vi uppnå olika saker och alla har vi olika ambitionsnivåer. Trots det så behöver nog alla råd och uppmuntran då och då! Tack Åke & Sussie och lycka till med resten av byggnationen! Bifogade bild(er) |
Svea HBV77 |
26 Jul 2011, 18:35
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Tack för besöket Göran.
Alltid lika kul med nya ansikten och nya bussar. Det är roligt om man kan hjälpa till och någon hittar en lösning som passar dem. Vi hoppas verkligen att du får till det med din kamin i bussen. Det blir nog mysigt att sitta där och titta på lågorna //Sussie o Åke |
Lars och Elisabet HBV 251 |
26 Jul 2011, 20:14
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Känns som jag måste flytta in kaminen i TMR. Den sitter ju endast åtkomlig från utsidan.....
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
16 Feb 2012, 11:30
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Jättekul att se att det är fler som satsar på vedspis/kamin
Jag har haft många och långa samtal med både sotarmästare och senare med en leverantör av skorstensdelar. Sotarmästaren rekommenderade mig att inte gå ner i rördimension (min är 120 mm) eftersom det tillsammans med den korta längden på rökröret skulle inverka negativt på draget, enligt honom. Jag köpte till slut flexirör i rostfritt, bl.a. för att inte behöva vara så exakt med centreringen och för att jag har en tanke att ha takgenomföringen lite närmare mittpunkten på taket. Den sista biten ut i det fria avslutas med en isolerad rörbit så jag kan hålla lite snävare toleranser mot brännbart och på toppen sitter en hatt som gör att rökgaserna och rör inte påverkas av varken vind eller vatten. Kanske är min variant en "overkill", svårt att säga innan slutmontering och test. Hade tänkt att lägga upp en liten bildserie senare när installationen är klar, då jag har dokumenterat allt från början. Så här ser vår lilla spis ut Det ska bli intressant att höra hur det fungerar med er "avgasrörslösning", kanske har jag blivit "lurad" att köpa dyra grejer helt i onödan, då blir jag ju lite ledsen Mvh Hasse |
Jonas HBV 152 |
16 Feb 2012, 15:56
Inlägg
#5
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 |
Ser jättefint ut!
Jag har en rak skorsten för gasolbrännaren, med ett enkelt litet "tak" i mynningen, för att undvika att regnvatten kommer in. Planerar framtida projekt med vedkamin bak i bussen - men då blir det en tjockare rörkanal. Tänkte posta in bilder då. Bifogade bild(er) |
Svea HBV77 |
16 Feb 2012, 23:30
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Eftersom det väckts liv i denna tråd igen så kan jag tala om att vi bytt ut vedkaminen mot en pelletskamin.
Men rökröret är det samma och det funkar alldeles utmärkt. Ser ut på detta vis numera. //Sussie Bifogade bild(er) |
Tom HBV168 |
17 Feb 2012, 10:14
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 |
Hasse, jäkla tur att ni inte kör husbil - tänker närmast på vikten på den där "lilla spisen".
Sussie, Svea II börjar se riktigt hemtrevlig ut! -------------------- |
Hasse HBV 253 |
17 Feb 2012, 10:53
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Svea ser ruskigt trevlig ut, härligt att kunna se lågorna från brasan, hög mysfaktor. Kul att er skorsten fungerar bra, jag hade frågan uppe med sotarmäster men han tyckte att det verkade helt befängt, nu misstänker jag att han hade väldigt fel.
Nåja, nu har jag alla tjusiga, blanka delar som behövs så jag kommer att få ihop det, ska bli spännande att testa hur det funkar. Rökröret kommer banne mig att bli det finaste i hela bussen, mal placé eller skrytbygge? Man får välja själv Spisen är faktiskt ganska liten Tom. Jag kånkar runt på den med ungefär samma lätthet som med frugan, fast frugar är mer "greppvänlig", om man får uttrycka sig så. Men visst har du rätt, den skulle vara en extrem "overkill" i en husbil. En kompis som tittade in kommenterade med; Jaså, du håller på att bygga bastu Jonas, en riktigt tjusig buss du har, vackra linjer. Rökröret syns ju knappt där det sticker upp genom taket, snyggt och diskret. |
Göran HBV 222 |
17 Feb 2012, 11:23
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Sotarmästaren rekommenderade mig att inte gå ner i rördimension (min är 120 mm) eftersom det tillsammans med den korta längden på rökröret skulle inverka negativt på draget, enligt honom. Jag har också hört att man inte ska gå ner i dimension. Men, jag byggde med 3,5" avgasrör från Mekonomen, det funkar jättebra. Jag började först med 150mm skorstensdelar men tyckte det såg helt groteskt ut inne i bussen. Isolering och temperaturer runt överskåp och vid takgenomgång bör man dock hålla koll på, jag köpte mig en IR-termometer för att kunna mäta ordentligt så att det inte riskerar att bli farligt. |
Hasse HBV 253 |
17 Feb 2012, 11:53
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Aj, aj, aj, säg inte så Göran...det börjar kännas som jag har petat in för mycket pengar på fel ställe
Kan bara hålla med om att det kommer att se väldigt "fett" ut med 120 röret som dessutom är tokblankt om det blir helt outhärdligt får jag väl måla det eller hitta på något annat.... |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
17 Feb 2012, 12:00
Inlägg
#11
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Man ska inte fråga så jäkla mycket (tänkte mest på sotaren, du har väl hört uttrycket "I brist på fackfolk får man anlita experter"....), testa tills det funkar sen kan man börja finlira för att få bästa effekt.
Om röret är för blankt kan du väl blånera det, bara att elda utav h-vete med öppna spjäll! |
Hasse HBV 253 |
18 Feb 2012, 13:37
Inlägg
#12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Känner igen talesättet och visst har du rätt.
Vanligtvis brukar jag göra saker efter eget huvud men här tyckte jag att jag behövde "expertråd", tänkte undvika mitt vanliga förfaringssätt, "gör om-gör rätt" som brukar innehålla ganska många sådana sekvenser, sen kan det ju bli lite tokigt om allt brinner ner, svårt att göra om då Vete tusan om det går att blånera det, om man inte eldar på från utsidan. Röret är dubbelväggigt just för att det ska fortsätta vara blankt och fint. |
Tommy HBV 1 |
18 Feb 2012, 13:46
Inlägg
#13
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Ta grafipasta och gnig in det med en tygtrasa
Värm upp röret ordentligt med en gasolbrännare om inte röret blir varmt när du eldar. Torka sedan bort överflödigt som blivit kvar. Detta använder man på grenrör på motorn och det blir så fint. Ser ut som nytt. Du kan testa på motorns turbo och grenrör först funkar fint på gjutjärn. Fins som orginal tillbehör på Volvo. Röret blir grafit grått till färgen. Tommy HBV 1 |
Hasse HBV 253 |
18 Feb 2012, 14:14
Inlägg
#14
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Tack för tipset!Det måste jag testa
Får en bit över som blir bra att experimentera med. Vore inte dumt att snygga upp grenröret på samma gång, just nu ser det ut att ha fläcktyfus. |
Dan HBV 60 |
11 Jan 2015, 11:40
Inlägg
#15
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 6 Registrerad: 4-October 13 Medlemsnummer: 3896 |
Hei, og godt nytt år på dere
Gode tips her, men får ikke opp bildene Noen som vet hvorfor/evt kan hjelpe meg å få sett bildene? |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 03:29 |
Designed from: |