Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Lars och Elisabet HBV 251 |
26 Feb 2013, 22:26
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Tvärbalksbygge påbörjat
Hann inte få därför Fortsätter i morron -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
27 Feb 2013, 22:46
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Del 2 av tvärbalkens 4 delar monterad.
Tyvärr var jag obildbar i kväll pga strömlös kamera -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
28 Feb 2013, 09:49
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Det måste väl betyda att du närmar dig Grand Final på grottiga källarjobb...
Det är synd att man inte kan vara där LIVE och heja på, du får dessvärre nöja dig med dom Intergalaktiska hurraropen för din outtröttliga kamp mot både elementen, materien och den fysiska kroppen. |
1 Mar 2013, 21:14
|
Fredag kväll
Uppladdning inför morgondagen då, om alla makter är med mig, tvärbalken ska vara på plats, färdig o målad etc. SEN, får jag arbeta utan att slå huvudet i bussgolvet Återkommer i morron kväll med ett stycke buss-BILDning -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
1 Mar 2013, 22:18
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Underbart!
Tummarna låses i infällt läge fr.o.m. nu Önskar dig en extremt lyckosam morgondag, må alla dina föresatser infrias. |
2 Mar 2013, 22:00
|
Mission accomplished Balken på plats, dock inte målad, det blir tunnflytande Dinitrol istället. Den kan läggas på med pensel även när det är minusgrader.
MEN,dagen började med snöyra, horiseontellt snöfall Hade ju hoppats att Blå Hallen skulle se ut så här (utsikt från köksfönstret, knölen i horisonten är Åreskutan, 12 mil fågelvägen) Så, innan det väsentliga arbetet kunde börja blev det snöröjning, hade kommit ca 15cm sursnö!! Tur man har traktor Därefter intogs en lätt lunch och för att inte bli Därefter kravlade jag in i grottan med förhoppningen om att bli färdig Efter att ha svetsat upp ett antal OK 48.00 och brutit av några borrar blev resultatet såhär Eftersom det har varit lite dåligt med bilder de senaste inläggen kompenserar jag nu med detaljstudier av vänster och höger sida Tyvärr blir det väl en plump i dagpenningen eftersom jag har åstadkommit en massa brännhål i heltäckningsmattan Nu ska jag fira med och en film av något slag. I morgon börjar jag med långbalkarna! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
2 Mar 2013, 23:44
|
Jisses va snyggt
Men vaddå långbalkar jag trodde tvärisarna var alles i grottjobbsavdelningen..... Nu börjar det se ut som att du bygger en helt ny ram utan att lyfta på LF:s blus! Helt galet och jösses vilken utmaning att dra igång ett sånt projekt. Men det är klart har man kunskaperna, möjligheterna och envisheten du besitter så blir det ju såklart möjligt. Imponerad var jag förut, inte desto mindre nu du kanske rent av har en ny proffession i sikte |
3 Mar 2013, 02:25
|
Thanks Mohn Slickar i mej berömmet...
Njae, Jag var medveten om att det var jobb längst bak... och långbalkarna är de bakom bakaxeln. På ramritningar/bilder jag sett i bl.a. reservdelskatalog verkar dessa balkar monterade av Hägglunds, iaf finns dom inte med i Scanias litteratur. Men detta jobb kan göras knästående så jag slipper kravla in i grottan Såhär ser det ut vi höger "knä" där långbalken börjar. Tar bättre bilder i morron/dvs i dag fast senare -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
3 Mar 2013, 23:06
|
Så... efter snöröjning (igen ) och diverse andra distraktioner var jag på G!!!
Resultat söndag kväll: Höger långbalk rensad! Låter bilderna tala för sig själv, förutom att jag måste nämna att det borttagna vinkeljärnet satt med 4 M10-bultar samt svetsfogar i underkant som egentligen inte höll något alls! Jag uppskattar vikten av järnet till ca 50 kg, och egentligen hade det ingen funktion alls, bara "dövikt" -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
4 Mar 2013, 20:58
|
Härmed meddelas att arbetet gått in i en planeringsfas som tyvärr inte låter sig avbildas troligen för att informationen är känslig och inte bör spridas.
(fast jag tror hellre att det är för att det inte ska synas att han som har hand om´et har suttit i 2 timmar med lampa, papper o penna samt måttband och skjutmått för att försöka komma fram till hur bäst fixa till´et) hälsar Ghostwriter -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
7 Mar 2013, 19:51
|
Nu har latmasken suttit o häckat varenda kväll istf att gå ut och göra nåt nyttigt!!
Han påstår att han är förkyld Men i morron kväll ska han inte komma undan (och inte heller på lördag och söndag ) Ghostwriter -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
8 Mar 2013, 20:36
|
HAHA, jag kom undan i kväll
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
9 Mar 2013, 20:39
|
Men i dag hann jag inte gömma mej
Har invigt den nya kompressorn och den nya luftmejseln Det blir enklare att knacka rostsprängning än att slipa bort den. Mindre damm blir det också. Under den gamla förstärkningen på långbalkarnas flänsar var det ganska maskstunget. Närmast knät valde jag att kapa ur och sätta in friskt material. Sen kommer jag att trä en ny balk utanpå hela den gamla balken. Det ska ju ligga plattjärn fastsvetsat på balkflänsarna så jag gör "nya" såna plattjärn, men med skillnaden att dom hänger ihop över balklivet två bildningstillfällen resultat av Bussmask? Lappat och klart Så, dags att avnjuta lite Röyksopp, och samt kanske -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
10 Mar 2013, 10:27
|
Tappre man!
Ska försöka göra mig hörd i den enoooorma responsen från dina inlägg och börjar med att, som din uppenbarligen främsta supporter, be om ursäkt om min bortavaro men veckan har varit i det närmaste "hysterisk" med olika arbeten som har rullat på ända till igår. Som alltid blir jag imponerad av din förmåga att sy ihop det mest sönderrostade, obefintliga till en fungerande enhet, och ja, svetsfogar kan vara förföriskt vackra när ett proffs gör jobbet En fråga till en obildad...vad tusan är en Röyksopp?? Tjo! |
10 Mar 2013, 21:21
|
Jag tackar och bockar för desa värmande ord!!
Det behövs verkligen, för tempen har åter varit av det lägre slaget I dag kom en massa ovidkommande saker i vägen, som att hämta hem en stor vagn full med ved (veboden är TOM ) Det är tur man har Atos (min underbara MF 165) Detta tog en stor del av dagen men vid pass 14-blecket kunde jag hoppa i svetsarkläderna, dra ut svetsen och sätta i gång Äntligen får jag börja bygga upp långbalkarna så nu känns det som om ett nytt lastrumsgolv inte är alldeles för långt borta Resultatet av dagen möda kan beskådas här nedan och en lite mer översiktlig bild Ha de gott ps Röyksopp är en norsk duo som skapar elektronisk musik ds http://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6yksopp -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 11:16 |
Designed from: |