Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Lars och Elisabet HBV 251 |
16 Jun 2013, 21:43
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
en helg utan trädgårdsbestyr eller annan distraktion från vad som verkligen är viktigt, Lilla Fröken
Lördagen gick till att svetsa tillbaka lock på långbalkarna samt att börja utforska (läsa "kapa sönder" )de bakre karossfästena inklusive den bärande balken emellan. Det blev inte så mycket kvar, fast det var ju inte så mycket kvar innan heller Söndagen började med att modifiera karossplåten så att det skulle bli mer plats att fixa balkarna. Sen blev det slipa och så var det äntligen dags att måtta in balkhalvorna. Tyvärr blev det bara en för sen kom regnet och då blev det ett snabbt avslut. Bildning nedan. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
17 Jun 2013, 21:25
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Serru, nu ser det ut som om herrn lämnar "grottan" alltmer och kommer ut i dagsljuset igen
Tänk att det finns så mycket vinklar å vrår i dessa ekipage, ibland vet jag inte riktigt var du är och fotograferar Det är gott att se hur det går framåt i renoveringsprocessen, själv har jag det väldigt stillastående just nu pga annat görande Kör på Lars å var rädd om knäna |
17 Jun 2013, 22:10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Tack för de varma orden!! Knäna har sin egen kudde... den gröna
JO, det är gott att se dagsljuset. fast man blir lite bländad Bara det kan bli helg igen fast innan jag får ta itu med LF måste jag svetsa lite besiktningsrost på svågerns bil.. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
17 Jun 2013, 22:25
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Lars, jag är full av beundran över dina färdigheter. Du måste besitta enorma
materialkunskaper och ha stor erfarenhet och kännedom när det gäller att hantera materialet! Snyggt gör du också fast det kanske inte skulle vara så nödvändigt under bussen! När du parkerar i fortsättningen så får du lägga ut speglar på backen så folk kan beundra ditt arbete! Själv ser jag fram emot att få krypa under bussen när vi ses. Ha det bra så länge och kämpa väl! Vi ses Börje |
18 Jun 2013, 21:46
|
Börje! Dina ord värmer gott
Jag har en gång för länge sedan utbildat mig till s.k. plåt och svetsmekaniker. (stålkonstruktioner etc) Jobbade sedan ett tag med reparation av skogsmaskiner o sågverk, rätt mycke svetsa blev det av diverse pryttlar o pinaler. Sen är det rätt roligt att "skapa" Jag lovar att ha en bra matta att ligga på när du dyker upp i närheten av Lilla Fröken. (Det ryms en buss här bredvid henne) -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
20 Jun 2013, 10:25
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Ja, den platsen är ledig för jag har blivit lovad att få stå vid sjön och slåss med mygg stora som Tranor....det var väl så det var elller
|
21 Jun 2013, 22:00
|
Helt rätt Hasse! fast sjön är en Å
Men, inte ska man haka upp sej på sånna petitesser Har i dag svetsat rosten på Volvo 240... och ser till min fasa att man lovar 14-21 mm regn i morron ISF ingen Lilla Fröken fast då blir det service på Dutchy istället. Han har besiktning den 2 juli. Ta de nu lugnt med sillen -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
22 Jun 2013, 22:06
|
och i dag regnade det ett regn som var så tätt att det inte fanns nån luft mellan regndropparna
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
23 Jun 2013, 21:52
|
...men i dag var det uppehåll och inte var det någon rostig Volvo 240 som krävde min uppmärksamhet
SÅ, efter att ha intagit en stadig frukost inkl kaffe störtade jag ut till Lilla Fröken Där tog jag itu med att måtta in "botten" på höger balk. när den var svetsad o klar tog jag lunch och Sen ut och fortsätta med vänster sida och vid ca 21.00 var jag klar Nu är det bara resten kvar Bildbevis: Höger sida Vänster sida (på utsidan) På insidan.... KVÄLL!!! HA de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
24 Jun 2013, 11:16
|
En sån där stege fast monterad i bak är inte dumt, ska nog be mina vänner sy ihop en.
Sen undrar jag, blir det några utflykter med fröken i år? Från det här hållet ser hon ju näst intill klar ut. |
24 Jun 2013, 21:08
|
Well... efter vad Dutchy sagt till Svea på årsmötet så tror jag vi avstår att göra honom ledsen i år.
Sen ska det ju sys gardiner och lite annat tjafs innan LF är helt färdig -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
29 Jun 2013, 20:44
|
Jahaja, här har det inte hänt mycket sen sist
I dag har det iaf påbörjats den långa vägen tillbaks till ett bakre karossfäste. Det är ju inte helt enkelt att återskapa något som de facto inte finns så jag låter tanken sväva fritt och låter tillgängligt material från "bra-att-ha-högen" styra. Fästena på ramen är på plats och istf en boxkonstruktion i plåt väljer jag att använda vinkeljärn och profilrör. Dessa går att stoppa inuti de stående plåtprofilerna och då behöver jag inte laga befintliga (bortrostade så eg. obefintliga ) Om detta blir bra får väl morgondagen utvisa. Det ser inte ut att ha hänt så mycket men allt funderande tar sån tid Jag vill ju att det ska va klart i går!! Nåväl, över till dagens resterna av karossfäste höger (tror jag att det var) ett nytt ramfäste fästet svetsat på plats inmätning av väggen (det var inte helt rakt) första profilrören på plats -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Tommy HBV 1 |
29 Jun 2013, 21:58
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej lars.
Var inte för säker utan vi kommer och drar nån öring i din närhet inom kort. vi ska va i Umeå den 27 juli så det blir antingen på resan upp eller ner. Planerat är ett stopp i Östersund 26/7 innan det så har vi fiskat vid Tännäs där en kompis har fiskevatten. Då blir det kanske tid för inspektion av bygget och fiske i dina vatten. Tommy HBV 1 |
30 Jun 2013, 19:36
|
Hej Tommy,låter skoj.
Samma helg kommer det goda vänner från Holland med 2 Magirusar, men det får vi väl lösa på något sätt. Jag har sopat "golvet" i dag så det ska nog gå att inspektera utan att bli allt för dammig I dag har tvärbalken/karossfästet blivit färdig och jag har kunnat ta bort all stöttning i bakändan. Vid kontrollmätningen höll Lilla Fröken det beräknade måttet så jag blev så glad Det är ju alltid ett visst inslag av spänning när man har att jobba med så långa balkar och ett så långt överhäng. Bilderna i dag visar hur jag byggt upp fästet/tvärbalken samt att allt sånt småpyssel tar tid. man gnetar o gnetar men det ser inte ut att hända något Så, över till bildningsavdelningen: Har lagt in profilrör i hattbalkarna för att få dom lite styvare Så var det klart Se! Ingen pallbock och inga stöttor längre Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
7 Jul 2013, 20:56
|
Här har man gnetat hela helgen och ändå syns det nästan inte alls
Har lagat infästningen mellan kaross-stommen och karossfästet alldeles bakom bakaxeln- Sen fortsatte jag bakåt längst ner och har lyckats "knyta ihop" med tvärbalken som jag gjorde förra gången. Som bonus var jag tvungen att grovrikta "hörnet" på karossen för att det skulle stämma med den nya balken. Det som återstår på höger sida är att ansluta de stående stommarna med "bottenbalken". Några bilder blev det, dock inte så spektakulära -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 17:16 |
Designed from: |