Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Svea HBV77 |
7 Nov 2013, 19:52
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Ha ne komme nå vitt på backen än? Står väl inte på förrns du får ut o styre snön. Vi åk som upp före jul o blir kvar till näste år
Tänkt vi skull ha en riktig jul o nyår me kyla o snö. Hänne e ne bara blaske o fryshalkat la me jämt. Man glöm som bort hur ne e å köre på riktigen vinterväg. Å int e de klok de som kör hänne heller, bara gas o tänk int ett dugg på halka. Bila bare ligg i dikan hele tin, va nu de ska vare bra för. Häls frun å. //Sussie |
Lars och Elisabet HBV 251 |
7 Nov 2013, 21:53
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Snön komme.... å for likt fort.
De va en dessi när je geck å la me o nåre je vakna va ne 10 plusgrader o gröngräse igen så hittills hare nå mest vöre slask o söl. Som alltin e da välkommen om da ids ta genvägen över Käl´n. No syns vi på årsmöte? -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
1 Jan 2014, 20:04
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Vänner! Det nya året började så bra!!!
Först klart väder med kalasfin soluppgång och sen fortsatte det med ett återupptagande av arbetet med Lilla Fröken!!! Det blev inga direkta stordåd och tyvärr inget från arbetet så jag ger er dagens soluppgång istället. I korthet, det högra bakre hörnets stomme i var inte längre existerande så jag tog resolut och kapade bort resterna och följdaktligen svetsade dit lite nytt järnskrot I morron ska jag kolla upp det vänstra hörnet. Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
2 Jan 2014, 21:52
|
Vänstra hörnet kollat.
Hackade bort lite f.d. trä som i praktiken inte längre fyllde nån funktion (jag gillar den här gubben) ssen när jag liks var i farten med diverse egg-verktyg hackade jag bort lite mer sånt "inbyggnadsvirke". Inget i dag heller.... -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
3 Jan 2014, 22:40
|
Jaha, lite traktorkörning/snöröjning. Sen skulle jag "bara" titta till Lilla Fröken. Slutade med att jag tillbringat nån timme där med att fortsätta att ta bort inbyggnadsvirke,iaf har det en gång i tiden varit virke
I morron blir det mer pyssel med detaljer och förhoppningsvis får jag börja "bygga upp" på söndag!!!! Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
4 Jan 2014, 22:11
|
Jaha, kameran fortfarande på säkert ställe, så ingen "bildning" idag.
Dagen har använts till att fortsätta "rensa" stålskelettet inför uppregling för PU-isoleringen. Tyvärr blir det lite mer svetsa eftersom profilen under 2 av fönstren var rostsprängd, troligen av vattenläckaget från takluckan. MEN, bättre att upptäcka det nu.... -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
5 Jan 2014, 22:17
|
Så, balkarna ersatt OCH kameran var med dock blev bilderna för mörka
En går att använda så jag hystar in den inuti dessa balkar ligger en trälist, smart då när dom satte ihop karosserna men såhär nästan 50 år senare är det inte fullt så listigt. Dock var det väl knappast nån då hos Hägglunds som tänkte sig att det skulle komma dithän att nån knasboll skulle ge sig till att renovera ett halvt sekel senare I morron har jag lite mer rensning att göra innan jag börjar bygga igen golvet i lastutrymmet Nån som vet var man kan få tag på plyfa ca 20-25 mm tjock? Ha de -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
6 Jan 2014, 01:35
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
2X formplyfa blir 24 mm....
|
6 Jan 2014, 21:01
|
Tack för tipset!
Dagens arbete började med att slutföra rensningen av "skelettet" samt ta bort det vänstra elementet. Tänka sig att det kan sitta så mycket småspik i en o samma balk!! Sen blev det att ändra fokus äntligen dags att börja bygga upp!! Jag började med täppa till "kryphålet" Jag återanvänder det gamla lastrumsgolvet, iaf bitar av det. Då jag "recyclar" borde det väl innebära att detta blir en miljöbuss Hade kvar av en tätningsgucka som går att använda i minusgrader, och lade det som en bädd i det vinkeljärn som stöder väggen. Men oj vad seg guckan va Tätning och ytbehandling mm från "utsidan"(bakaxelsidan)tar jag till våren. Dels blir det bättre temp och sen är det en drös med andra saker därunder som ska tas tag i då. Nu blir fokus att lägga golvet och sen börja regla för isoleringen Och nu ska jag fokusera på att fixa matlåda o kravla mej till sängs, man ska ju iväg o gneta ihop lite skattepengar -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
7 Jan 2014, 21:08
|
Inget gjort i dag, mer än att grannen hörde av sig med lösningen till golvet i lastutrymmet.... råspont Varför tänkte jag inte på det!!!
Så får det bli visserligen får man plaera för viss rörelse, men virket har legat så till att det håller ungefär samma temp o fuktighet som om det redan låg som bussgolv. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
10 Jan 2014, 22:51
|
Fredag kväll
Datorn skvalar kalasbra blues från en rysk "radiostation" Ute är det minus 15 grader och jag funderar på morgondagens jobb på Lilla Fröken Det blir golvläggning, ÄNTLIGEN Nähä, ner i källarn o hysta in mer ved, det var lite kyligt inne med, hade inte satt tempen i torsdags morse när jag for för ett så snabbt temperaturdrop Ha de -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
11 Jan 2014, 19:49
|
Jaha, så har då lördagen passerat
Det har hänt lite, men inte i bussen. Ute är det -15 och snödrev Tätningsguckan funkar inte så jag fick ta till plan B Jag kvistade över till grannen för att hämta råsponten och sen hystade jag in virket i garaget och kapade till och fixade klart underlägg etc. Inget I morron ska jag försöka täta till runt LF och köra in en värmare. Golvet SKA in denna helg Nu äre Blues (den tidigare nämnda Blues 101) och med lite tur en Ha de edit 22.17 Nu har tempen sjunkit till 18 minus.... det blir till att sparka undan pingvinerna o ta isbjörnarna i koppel i morron -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
12 Jan 2014, 21:48
|
Söndagen är nu avklarad och i morgon förväntas man hasta till sin arbetsplats med ett glatt leende och full av energi
I dag blev det, efter pingvinsrensning o kopplande av isbjörnar, en dag med byggnationer Nu har Lilla Fröken åter ett lastrumsgolv och tillsammans med framstammen ser det riktigt prydligt ut Har dock en remsa på 60 mm kvar längst bak, men den kräver en del snidande innan den passar, men det skyller jag på sommarvärmen hade ju sluppit det om jag lagt ner lite tankemöda på golvpassningen när jag var där med svets o plåt Nåväl, då låter jag det vara veterligt att Kryphålet och Grottan härmed högtidligen är förslutna!! Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
13 Jan 2014, 20:33
|
MÃ¥ndag tempen pendlar mellan -20 till -28 grader.
Ställer in utomhusarbete i dag och ägnar kvällen åt att elda i pannan. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
14 Jan 2014, 23:13
|
Se ovan
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 21:34 |
Designed from: |