Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Lars och Elisabet HBV 251 |
16 Jan 2014, 11:02
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
mmmm... inte va de nån fart här inte
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
18 Jan 2014, 21:24
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
...näe, för han som har hand um´et har fått ofrivilligt ledigt från LF
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Tommy HBV 1 |
19 Jan 2014, 11:54
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Lars.
ATT DU BARA ORKAR? Jag tror alla forumläsare är djupt imponerad av din arbetsglädje och entusiasm att få lilla Fröken på hjul. Det vore ju lite kul om du kunde ta med lite foto och visa på Årsmötet. Eller kommer du i Lilla Fröken i egen skepnad? Tommy HBV 1 |
19 Jan 2014, 23:09
|
Tommy, Jag tackar för de vänliga orden!!
Det är väl så att ibland far nån sån tanke genom mitt huvud men då ruskar jag på huvudet o det försvinner En stor drivkraft är att få kommentarer, att det faktiskt är nån som läser mitt krafsklotter (Brasse sa det först i 5 myror..) Jag tar gärna emot förslag och tips för nån därute har säkert gjort eller sett nåt som inte jag tänkt på. Lilla Fröken kommer inte till årsmötet, tyvärr Det fattas kosing att sprutisolera för, det är också lite för kallt att göra det arbetet. Däremot ska det bli utregling och annat bygge längst bak så fort jag blivit kry igen. Det blir ca 70mm PU-skum som isolerar väggar o tak. Borde bli ganska tåligt för vinterbruk Tyvärr har jag fått arbetsförbud tom 29 januari så nu får jag nöja mig med att "planera" Jag ska se om jag kan ta ut lite bilder av det som ligger i datorn o bränna på skiva och ta med För den som inte vill vänta så finns det mest väsentliga här i tråden Hystar in lite kvällsbildning. Lilla Fröken väntar här på att taket skulle bli klart. Bägge takluckorna läcker in vatten,därav täckningen. Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
21 Jan 2014, 20:27
|
Istället för att bara sitta och nöta på "titta-knappen" kom jag på att det finns trots allt en sak att visa o skriva om.
Takluckorna på LF är inte i det allra bästa skicket, och när jag rev ur längst bak åkte även takluckan av. Senare plockade jag sönder luckan för att se om den var renoverbar med en lagom mängd arbete. Samtidigt tog jag några bilder så, I HBVs bildningsanda presenterar jag här: Taklucka av Hägglunds 60-tals modell! Ytterplåten, spanjolet och del av ramen som håller den inre rutan. Fönsterramen är skruvad i trästommen och delad på ena sidan. Ytterplåtens insida, där trästommen ska ligga. Framför plåten ligger en regnränna som tydligen ska styra vatten åt sidorna. fungerar samtidigt som klämlist för framkant på ytterplåten. Spanjolethaken i profil Trästommens sida in mot ytterplåt. Trästommens kupe´sida. Den är klädd med masonite. I övrigt är stommen av plywood. Den har en lätt radie på tvärriktningen uppåt/utåt. Tyvärr är det svårt att mäta och att göra en bra bild av det. Det som också saknas är en bra bild på de "plysch/filtlister" som luckan glider på emot den "räls" som sitter i taket. Det var inte speciellt mycket kvar av dom, men jag tror att det finns såna att köpa hos Örebro Agenturaffär. När den främre luckan åker av (vi ska prova att ha kvar en i sitt rätta utseende) kommer jag att försöka plocka ihop en av två och göra nytt trävirke i björk. Har lite kvar sen jag gjorde en hyttstomme till en lastbilshytt. Är det nån som vill veta mer eller behöver bild på nån detalj, bara hör av er. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Gösta HBV 307 |
22 Jan 2014, 09:17
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Hej! jag har inte riktigt fattat att du Lars ligger i snöyrn o kall´en, å svetsa dragkrok på Hägglundarinnan. Men det är klart, du har i grunden ett förflutet skogsmaskinservicetänkande, de ska gå, det ska fram, de ska va klart på månda. Är det föresten nån som sett någon film om den yrkeskategorien, som eldade verktygen på uppfläkta oljefat. Heder åt sådant Vänligen Gösta
|
22 Jan 2014, 09:45
|
Gösta, Jag tackar och rodnar klädsamt
Näe, jag tro inte att det finns nåt särskilt om reparatörerna. Dom skulle ju bara finnas där när det gått sönder Nu ska det ju erkännas att det har gått ett bra tag sedan jag bytte yrke, men det var hårt, att utföra månadsservice blev oftast när termometern visade lägre än -25, för då skulle iaf maskinerna stå på grund av kylan Sen att det tog dubbelt så lång tid att göra jobbet tänkte "man" inte på Nåväl, innan min "semester" hann jag iaf få in lastrumsgolvet så nu kan jag värma upp bak i bussen. Nu väntar jag bara på "go-code" så jag kan sätta igång igen. edit. Du får välan ta gangstercittran o komma förbi. Hon va väl hit under vinterrallyt? ds -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
26 Jan 2014, 09:34
|
Jaha, här sitter man och kan inte så mycket annat.
MEN, jag har tjyvsmugit ut o hälsat på LF i går Kom på att det behövdes lite mått, bland annat på "regelvirke", så det var ju lämpligt att mäta o rita lite. Tillbringade en bra stund med att bara sitta o titta, mäta lite o fundera. Det gav en del intressanta tankar och nu kliar det ännu mer i "byggfingrarna" Så, nu har jag fått skriva lite Ha de -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
29 Jan 2014, 19:27
|
Sista dagen i overksamhet
I morron åter till grottekvarnen MEN på fredag kväll blir det att sätta fart på jobbet med LF sen får man väl hoppas att det inte blir fler ovidkommande störningar -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
31 Jan 2014, 22:09
|
SÃ¥!!!
Ordningen återställd!! Inte mycket men ändå något.... Målat spanten inför regling.. Detta är bara vänster sida men de andra bilderna blev för mörka.... I morron, Regla!!!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
1 Feb 2014, 22:34
|
YES
Reglingsarbetet påbörjat och går som smort!! För att få lite mer isolering OCH för att förenkla sprutjobbet reglar jag ut 30 millimeter och får då på tunnaste stället ca 50 millimeter isolering. Virket är björk, hade kvar sen jag byggde trästommen till en Magirus lastbilshytt. Mer bildning i morron. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
2 Feb 2014, 20:45
|
Med såg o skruvdragare gnetar jag vidare. Det syns inte vara så mycket gjort när man tittar på bilderna, men allt sånt här gnet tar tid
Sen när man är så "nära" ser man en massa andra saker som man vill rätta till "när man liks håll på" Nåväl, till kvällens bildning: Det mesta av reglingen är klar. Ska "bara" fixa några detaljer kommande dagar. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
3 Feb 2014, 22:25
|
Hallå i tråden, Nån här?
Idag blev det inte så mycket gjort, tog bort den blåaktiga solskyddsfilmen på bakrutorna samt städade upp och bar ut alla verktyg o träbitar. Kvällens bildning: Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
3 Feb 2014, 23:42
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Stum av beundran lyfter jag på hatten ännu en gång!
Vad ska du ha för material sen på väggar och tak? Vi ses Börje |
Gösta HBV 307 |
4 Feb 2014, 00:03
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Det ser ju ut att gå som smort det där lycka till med fortsättningen
|
Lo-Fi version | Tid: 23rd November 2024 - 21:57 |
Designed from: |