Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Hasse HBV 253 |
18 Feb 2014, 01:12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Du kanske har byggt in bildningsverktyget någonstans....
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
18 Feb 2014, 21:13
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Rackarns tur jag hittade bildningsverktyget!!!
Det hade hamnat under en drös med kom-i-håg-lappar Så, bara för att höja bildningsnivån till en normalnivå har jag den eminenta klockan från Smiths Motor Accesories som sitter ovanför förarplatsen i LF. Har alldeles nyss tagit lös den för vidare befordran till en Urmakare (en sån riktig som kan LAGA klockor) för en troligen välbehövlig service och översyn. Mina Damer o Herrar, Får jag presangtera: Klockan som inte behöver batteri för att visa tiden: och på insidan: Nu ska jag packa matdosa -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Gösta HBV 307 |
19 Feb 2014, 00:14
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Dom är vackra de uren, stil på urtavlan. Har fått ta hand om några med avbruten visareaxel. Den är förhållandevis klent dimentionerad. Men det var kanske inte konstruktörens tanke, att någon skulle ge sig i kast med att avlägsna visarna, utan att bruka den för ändamålet speciellt konstruerade avdragaren. Det kanske inte blir så dumt med lite bildning i att se hur verket ser ut invändigt. Vi tittar på det, medans ägaren gör sia fabriks inköp av inredning till lilla fröken. Väl mött Gösta
|
19 Feb 2014, 20:03
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Det var en bra idé!!! Att utbilda vad som driver klockan att visa tiden
siktar på att vara hos dej vid 3-4 tiden på fredag em. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Gösta HBV 307 |
19 Feb 2014, 21:48
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Det blir en bra tid, jag är på plats, och klädseltyget väntar på dej, kör försiktigt eller var det full fart spar tid man skulle säga.
|
23 Feb 2014, 21:31
|
Äntligen hemma igen!!
Efter 200 mil känns det ändå riktigt bra Det var allt för länge sedan som jag var ut på en dylik "byta-grejor-med -varann-färd". Jag lämnade LFs klocka till Gösta på fredag eftermiddag och under tiden somjag räsat runt i Sverige har han servat klockan så den tickar jämnt o fint igen! Tack för det Gösta och tack för kaffe och bröd! Tack också till Sonja o Kajsa för husrum. det underlättade otroligt att bara behöva göra 120 mil under lördagen. Nu ska jag packa matlåda och göra klart för att jobba i morron. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Gösta HBV 307 |
24 Feb 2014, 09:50
|
Hej! Tack själv, Trevligt att få besök. Klockan: Det var inte så stora saker med den, tror att jag var klar med den, när du tog svängen i Orsa rondellen. Tog faktiskt några bilder på din klocka återkommer om den lite senare. Ja inte kan du ha tagit skada av den resan, du såg ju riktigt fräsch ut.
|
24 Feb 2014, 20:43
|
Jag tackar för komplimangen
Jag är faktiskt brydd själv att 200 mil inte har märkts mer. Men jag tror att uppdelningen att göra större delen på lördagen var rätt sätt. Klockan har fått en temporär plats på väggen här bredvid datorn och visar tiden på ett synnerligen sympatiskt sätt Ser fram emot bild på framdrivningen -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
1 Mar 2014, 22:41
|
Jaha, en helg på hemmaplan
Dagens arbete blev att börja röja ut ur övriga bussen. Vi har nämligen bestämt att "blåsa ut" och fixa till så att vi kan sprutisolera allt på en gång, istället för bit för bit. Det har nämligen visat sig vara en drös med rutlister som läcker ordentligt vilket gör att det drar in rätt bra med vatten nu. så jag vill ta ett helhetsgrepp på väggarna. Antar att det finns mer rost Så, i morron sätter jag kofoten och tigersågen i resten av inredningen. Tog några bilder för att ha för minnet när vi ska "återskapa" planlösningen och postar bildningen nedan. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
2 Mar 2014, 20:20
|
Som vanligt i gamla fordon är det ofta värre än det som syns på ytan! ovanpå det kan nämnas att första byggaren har gjort ett gediget bygge, så hade man kostat på sej en tätning av alla rutor hade det mesta varit intakt nu.
Enda trösten är att det kan inte bli sämre Pga glömska blir det ingen bildning -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Gösta HBV 307 |
4 Mar 2014, 10:14
|
Vi kanske inte har samma sorts konstruktion på fönsterramen. På min Hägglundare är det dränering kopplad till rutramen, men den är väl mest avsedd för att leda bort nedåtrinnande kondens från insidan av rutan.
Du får trösta dig med att den i alla fall blir rejält genongången |
4 Mar 2014, 19:36
|
Precis det känns bättre efteråt när man vet att man gjort så gott man kan
Det läckage jag tänker på är tätningsmassan mellan rutlisten och plåten på utsidan. Den åldras/stelnar och då blir det fritt fram för kapillärkraften att suga in vatten och vid körning pressas vatten in. Menmen, de e bara o gå ut o riva!!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
8 Mar 2014, 21:12
|
Håhåjaja, ytterligare en dag som "Demolition Man"!
Egentligen finns det inte så mycket att skriva om, mer än att det pga snödrev har visat sig att min omprioritering är riktig Det är flera läckor lite här o där.. så ut med alles!! Så här såg det ut när jag gjorde kväll -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
8 Mar 2014, 23:24
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Asså, förutom att jag måste säga att jag är djupt impad av din enrakhet med LF....
Var det värre än du hade väntat dig när du köpte LF |
9 Mar 2014, 19:50
|
TACK!!
Hmm, på sätt o vis var det värre, fast inte så mycket... Det som inte syntes, men som jag borde ha räknat in i alla fall, var läckaget från fönsterlisterna. Det är likadant med alla typer av fordon, iaf i min värld, att listerna genom ålder behöver nytt tätmedel. Annars blir det vatteninträngning och i LFs fall har det hamnat inuti väggarna. Detta är iofs inte det värsta. Man har flyttat dieseltanken från höger till vänster sida och då hängt tanken i golvskivan. Därför har skivan "svankat ner" och släppt ifrån sitt väggfäste. Detta blir prio när sommarn kommer. Då ska även skit-tanken väck. Den ligger i hållarna där dieseltanken satt tidigare. Det blir därefter en isolerad avloppstank eftersom vi hoppas på lite vinteranvändning Nåväl, gammal buss med många mil väg bakom sig. Har fått veta lite mer om LFs göranden o låtanden. Hon började sin bana hos Dala Buss AB (invent nr 8) och var en s-k "halvturist". Därmed har hon varit ute på diverse resor bl.a. till Leningrad. Sen är hon med i en bok som heter Bussar i Dalom. Den ska jag bums köpa. I dag har jag fortsatt demolerandet enligt bildningsunderlaget här nedan: Eftersom det är söndag, en bonusbild på en hatad tingest som vi tackolov inte behöver i dag (än så länge) En Kilometer-räknare Den satt gömd i det som tidigare var en bännk strax bakom förarplatsen. Måtte byråkraterna ta sitt förnuft till fånga och INTE återinföra detta gissel!! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 00:32 |
Designed from: |