Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Hasse HBV 253 |
2 Jul 2014, 22:11
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Herrejösses vilket arbete du lagt ner...tur att man inte är din granne, jag skulle få prestationsångest men också många trevliga stunder.
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
3 Jul 2014, 17:42
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Tack men, ångesten blir nog inte så djup när du ser vårt kråkslott
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
5 Jul 2014, 21:54
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
En stor händelse har ägt rum här på Käl´n. Det kan vara som en god vän sa: "ett landmärke har försvunnit, bussen syntes ju långt ner efter vägen".
Med hjälp av en riktig busschaufför (Tack Per)har nu Lilla Fröken flyttat in i Luxustältet!!! Hon fick visserligen inte rulla för egen maskin utan Atos fick dra och knuffa henne. Det gick utmärkt, hon rullar så lätt!! Eftersom hon är över 12 meter o tältet endast 15 meter kom hon inte in mot långväggen. Detta ska dock fixas i morgon med hjälp av rullbanor! Nu till dagens bildning: En tom bussplats (P-skylten längst inne i tältet) Han är duktig, våran Atos Och så var hon inne Återkommer i morgon kväll med bilder från Operation Sideways! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
6 Jul 2014, 21:05
|
Efter stadig frukost med kaffe på verandan var det dags, Operation Sideways!! med hjälp av rullbanor som jag fick tag på hos grannen
Först började jag hissa upp bakhjulen på LF och så efter en massa krypande och plockande med träklossar var det dags att lägga ut banorna. Ovanpå rullarna la jag bitar av 3 millimeters plåt och på den plankstumpar, sen släpptes LF ner på "uppfinningen" Sen var det till att suga i och flytta henne i sidled. På förkommen anledning hade jag spännband fästade i Atos för att hindra att hon dråsade in i långväggen på tältet, man vet aldrig så noga med rullbanor. Han klagade lite över att han aldrig fick synas ordentligt, så "on request" !!! Men, nu bar det sig inte bättre än att LF stack i väg framåt istället!! I gårdagens rapport nämnde jag att hon rullar lätt... jag glömde att flytta efter klossarna som hindrade framhjulen att rulla i färdriktning, så när jag skulle ta i sista decimetern i sidled så "HOPPSAN" for hon!! Dock höll väggen och det blev inte så tokigt utefter långväggen Atos fick ta i och dra LF nån meter baklänges och sen pallade jag upp henne samt blockerade hjulen ordentligt och nu är hon på plats Så, dags att packa en matdosa.... -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
12 Jul 2014, 21:29
|
Trots värmebölja gnetar jag vidare, nu med att sortera alla tidigare utburna effekter och dom var ju några stycken
Det är tur att jag har Atos det är han som får bära tyngsta lasset Här kommer lite lördagsbildning : -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
13 Jul 2014, 21:19
|
Oj va mycke "bra-att-ha" som man kan slänga!!! Det börjar bli mindre saker på "fel ställe". Dock blev det lite sorgligt i kväll för Atos fick punka på ett framhjul
Har hystat iväg till lokale däcklagaren så i morron får jag höra domen. Nu ska jag packa matlåda -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
23 Jul 2014, 06:26
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Ser riktigt fint ut Lars!
Du skämmer bort både dig och LF, fast det känns ju som att ni är värda det bägge två |
23 Jul 2014, 21:44
|
TACK Det värmer..
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
25 Jul 2014, 20:33
|
Så var det äntligen slut på Operation Tält o skrotflyttning
Har i kväll varit till en här i byn och hämtat lite gamla björkplank. Dessa ska jag klyva till reglar 30x22mm för att kunna fortsätta utreglingen inför skumsprutningen. Bildning kommer i morron. Och nu, en lilling -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
26 Jul 2014, 19:05
|
Utlovad bildning
+30 i skuggan så jag borde kanske undersökas, ställa sig frivilligt mitt på gårn, i solgasset och klyva björkvirke!!! Nåväl, virket kluvet till dimensionen 22x30mm samt några 22x60mm, de senare ska vara infästningar till mellanväggen som ska byggas mellan "farstun" och resten av boet Nä, dags för nåt svalkande... sen när jag nu knatade runt i LF så inser jag att det är hög tid för rydding -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
8 Aug 2014, 20:38
|
Alldeles nyss blev det klart med när isoleringssprutningen ska ske
Någonstans i slutet av september/början oktober ska det göras. Så nu blir det hårdkörning med att regla och fixa till utmed väggarna Tänk att man kan bli så glad över att få mer arbete Nu är det dags för fredagsmys -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Tommy HBV 1 |
9 Aug 2014, 06:31
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Ja du Lars.
Du har inga framtidsbekymmer. Det skall verkligen bli kul att se denna nya? buss när den kommer ut i trafik igen. Hoppas nu bara att du inte får några bekymmer med drivlinan och bromsar och sånt när dagen de kommer och du skall ut på vägen. Eller du kanske har planerat och riva och renovera allt där också? Jag gör inte så många inlägg i din tråd men följer den konstant och nu kanske du fått en bundsförvant HBV 329 som också verkar ha din energi. Tommy HBV 1 |
9 Aug 2014, 20:46
|
Tack Tommy!
Jadu, drivlinan ska väl tittas på, iaf ska bromsarna tittas över, hon har ju stått en del och drivaxeln på höger sida läcker lite olja så jag måste ju iaf dit o riva. Har en kompis som gnetat med lastbilar och han ska ta en tur hit o hjälpa mej med att se över bromseriet. Sen måste jag titta över kompressorn, det var lite för mycket olja i lufttankarna för att besiktningen skulle släppa igenom det. Jag tror dock, efter att ha läst på lite, att dels har man inte dränerat tankarna ordentligt tidigare och sedan säger Scania själv att dessa kompressorer kan suga olja via vevhuset om det lilla luftfiltret är tätt... och det kan jag lova att det är Menmen, först regling o isolering!!! För övrigt har dagen spenderats till att byta startmotor på Dutchy samt påbörjat med att byta packbox till utgående axeln på växellådan. Inte helt enkelt liggandes under Så, kvällskvist -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
13 Aug 2014, 10:20
|
Fan, du är galet frenetisk, envis och allt det där som krävs för att få ordning på en liten fröken. Säger det igen, det är ett fantastiskt arbete du gör och man blir bara grymt impregnerad...eh desorienterad...eller vad det heter
Härligt att isoleringsjobbet är på G! Måste det vila ett tag innan du kan börja inreda eller kan du köra på direkt efter härdning? Vad är det för ett litet filter du pratar om och var sitter det? Jag hade inga problem med trycktankarna på besiktningen men det kan ju vara lämpligt att veta var dom sitter så man har lite koll på dom grejerna också. Hej Hopp |
13 Aug 2014, 22:07
|
Luftfiltret sitter på vänster sida av kompressorn.
Dock är jag inte säker att du har det på din, kan hända att du har den nyare kompressorn... kanske Tommy kan klargöra... Jag ska kolla om jag kan kopiera o skicka en skiss.... Men nu ere laddning för Rockstad Falun.... åker i morron bitti -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 04:43 |
Designed from: |