Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Hasse HBV 253 |
1 Nov 2014, 22:33
Inlägg
#421
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Inspektion i morgon ;-)
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
2 Nov 2014, 21:43
Inlägg
#422
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Inspektionen avlöpte väl
Sista delen av köksfläktens kanal fixad på insidan ...och på utsidan Nu är det nästan klart med maskeringen inför "skumjobbet" men det fixar jag i morgon kväll och om Gud o hälsan vill kommer "skummisen" i morgon och börjar ställa i ordning för att spruta på tisdag Nåväl.. Matdosa o sånt.... Gonatt HB-vänner hur ni än har hamnat -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
2 Nov 2014, 23:31
Inlägg
#423
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Det var en fröjd att inspektera ditt välbyggda ekipage och gott att få tjattra över en fika :-)
|
Kenneth HBV 273 |
3 Nov 2014, 17:17
Inlägg
#424
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 167 Registrerad: 16-October 12 Medlemsnummer: 2296 |
Hej dår
Jag undrar lite över tapen som du satt på reglarna ,Varför? -------------------- Ken1 Vanhool
Vi hörs & störs |
Lars och Elisabet HBV 251 |
3 Nov 2014, 23:14
Inlägg
#425
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Hej Kenneth, tapen är för att jag enklare ska kunna hitta igen "nivån" efter att PU-isoleringen är pålagd. Den (isoleringen)sitter som berg och därför underlättar tapen efterarbetet då den i sin tur inte sitter så hårt på reglarna.
Nu har jag iaf kommit till "The point of no return" för nu står 2 dieselkanoner och värmer Lilla Fröken och hennes Tältkompisar och i morgon bitti blir det "Sprayday"! Kvällens bildning visar LF i full maskeradkostym Framåt Bakåt och the Eye (även kallad dieselkanon) Nu är det läggdags. Purrning i morron klockan 6 för tankning av kanonerna! Gonatt HB-vänner, hoppas ni inte fryser -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Kenneth HBV 273 |
4 Nov 2014, 11:42
Inlägg
#426
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 167 Registrerad: 16-October 12 Medlemsnummer: 2296 |
Har själv isolerat ett skrov, eller beställt ett liknande arbete av en som skummade,Han var inte så noga med att det blev lite FÖR tjockt, de gav mej med flera ett otroligt extra arbete... Inte kul vill jag lova , att skära bort överlödet...
men fattar fortfarande inte vad tapen skulle hjälpa till, man vill ju att skummet sitter även i reglarna dock inte utanför.... vilket du kommer förmodligen upptäcka att de e svårt att skära bort senare om killen som skummar inte är noggrann /duktig med skumningen. Hoppas du blir nöjd iaf... Ps får man fråga vad det kostar att skumma? -------------------- Ken1 Vanhool
Vi hörs & störs |
Roger HBV341 |
4 Nov 2014, 15:41
Inlägg
#427
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Har själv isolerat ett skrov, eller beställt ett liknande arbete av en som skummade,Han var inte så noga med att det blev lite FÖR tjockt, de gav mej med flera ett otroligt extra arbete... Inte kul vill jag lova , att skära bort överlödet... men fattar fortfarande inte vad tapen skulle hjälpa till, man vill ju att skummet sitter även i reglarna dock inte utanför.... vilket du kommer förmodligen upptäcka att de e svårt att skära bort senare om killen som skummar inte är noggrann /duktig med skumningen. Hoppas du blir nöjd iaf... Ps får man fråga vad det kostar att skumma? Jag tycker det ser ut som att tejpen sitter just på utsidan av regeln, antagligen vill han inte att skummet skall fastna på regeln på utsidan där skivan skall skruvas. Han skär nog och drar bort tejpen på reglarna efteråt för att få trärena reglar och därmet rätt djup. Kanske man kan använda reglarna sedan som stöd och skära bort det emellan ( i regelhöjd ) med något vasst? Just guessin' |
Lars och Elisabet HBV 251 |
4 Nov 2014, 22:17
Inlägg
#428
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
...och Roger svarar RÄTT!!!
Precis så är det. Den tejpade ytan är det som blir anliggningsyta för panelskivorna. Nu är bussen sprutad och det känns som man kliver in i....eh....nåt lite som om nån klissat maräng Känns bra detta. karossen blev stum, facken fulla så jag känner mej helnöjd. Visst kommer det att bli ett gnet att ta bort det överflödiga, men jag tar det. Nu kan det inte ske någon kondenseringen mellan plåt och panel. Ang. pris återkommer jag om det. Nu får bildningen tala istf flera tusen ord. här nedan ska det framgå att det finns en köksfläktkanal Gonatt HB-vänner hur ni än har vänt er -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Kenneth HBV 273 |
5 Nov 2014, 01:09
Inlägg
#429
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 167 Registrerad: 16-October 12 Medlemsnummer: 2296 |
Ojojojojoj nu har du att göra, tror att du kommer ångra det där....
Hoppas jag har fel,ser fram emot fler bilder när du tagit bort det överflödiga. Lycka till -------------------- Ken1 Vanhool
Vi hörs & störs |
Lars och Elisabet HBV 251 |
5 Nov 2014, 22:35
Inlägg
#430
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Jajamän, men hellre detta än att ta reda på blöt gullfiber igen. Det räcker att jag gjort det en gång och lagat skadorna efter "blötläggningen"
Jag tackar för lyckönskningen, den behövs hur som helst. Givet återkommer jag med bilder. Det kommer att ta ett tag innan jag ger mej på detta för jag har lagt bort allt annat som skulle varit gjort innan vintern så det blir prio 1 att fixa sånt nu. men det kliar verkligen i fingrarna att få sätta igång. Panelskivorna ligger ju och väntar på montering...... Gonatt HB-vänner, hur ni än parkerat -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
6 Nov 2014, 01:21
Inlägg
#431
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Ännu en inspektion av Lilla "maräng" Fröken ;-)
Det är en alldeles speciell känsla att kliva in i LF:s innandöme nu. Jag tror stenhårt på valet av isolering. Förutom att det blir jobbigt att "hyvla" bort överflödigt material och få rätt nivå på det så finns nog bara fördelas med ett sånt gediget underarbete. Inga "durrande" karosseriplåtar, styvare kaross, inga luftfickor etc. Återigen, tack för kaffe, pratstund och tillskjutna delar. :-) |
Lars och Elisabet HBV 251 |
6 Nov 2014, 10:29
Inlägg
#432
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Tack själv Jag tror att du är den ende gäst vi haft som hälsat på en gång tre gånger
Jag tänkte inte så mycket på skillnaden att kliva in i bussen "före" och "efter", men när du säjer det så.... Det finns ingen resonans alls Däremot att plåten/skalet blev stumt hade jag räknat med. I Ford Taunus på mitten av 80-talet fanns nåt liknande material insprutat över bakre hjulhuset, mellan ytter- o innerskärm. Gav ungefär samma känsla. Om allt stämmer så har ju också "kondenseringspunkten" flyttat på "utsidan" karossplåten eftersom det nu inte finns någon luft mellan plåt och isolering. Det är en av de stora vinsterna isf. Ingen kondensering=ingen rost/oxidering. Nåväl, nu ska jag ägna mig åt att ordna Atos inför snöröjning, röja i garaget som nu är fullt av bussdelar och annat junk, serva Elisabets Corsa, serva Suzuki 4x4 så den är kry om vi blir insnöade i vinter, tömma vedboden på övriga bussdelar samt försöka knö in veden som borde ha hamnat där i början av september. Man blir aldrig syssellös!! Fortsatt god dag HB-vänner, vad ni än pysslar med -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Göran HBV 222 |
6 Nov 2014, 13:41
Inlägg
#433
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Kan det gå att skära med eltråd?
När jag höll på med modellflyg så var det metoden vi använde för att skära i frigolit. Här skulle du i så fall spänna upp tråd som är lika lång som avståndet mellan två reglar och därefter följa reglarna då du skär. Jag bifogar en länk så kan du läsa lite mer på http://hem.bredband.net/bergenfeldt/articl...ut/hotwire.html. Jag vet inte om det fungerar på isolering men det kan kanske vara värt att testa, det är en väldigt smidig metod när man jobbar med frigolit. Tänk bara på att det kanske inte är så nyttigt att andas in ångorna... |
Lars och Elisabet HBV 251 |
6 Nov 2014, 14:53
Inlägg
#434
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Tack Det där ska jag titta på.
Som jag ser det är det de stora o raka ytorna som man kan vinna tid genom en fiffig uppfinning. De välvda ytorna och hörn samt andra aviga skrymslen kräver nog en del tålamod och tid. En fundering jag har är att modifiera en fogsvans och därom återkommer jag. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Kenneth HBV 273 |
6 Nov 2014, 18:37
Inlägg
#435
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 167 Registrerad: 16-October 12 Medlemsnummer: 2296 |
Skulle rekommendera en bandslip med det absolut största möjliga kornstorlek och slipa ner det.
För skära eller såga då kommer du sälja bussen innan du blir klar med detta... Det är enormt tidsödande att skära och såga..har som sagt provat själv.... skrev fel tidigare... grövsta slippapperet ska de va, med få korn -------------------- Ken1 Vanhool
Vi hörs & störs |
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 11:05 |
Designed from: |