Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Lars och Elisabet HBV 251 |
25 Jan 2015, 20:49
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
I sann energispar-anda har jag bara ägnat mig åt s.k. myspyssel idag. En rolig upptäckt gjordes.
På höger "sidoplåt" upptäckte jag 2 skruvar som inte var till nån som helst nytta. MEN, så gick det upp ett Liljeholmens 3,5watt jag har ju en ägarskylt som jag räddade ur en (numera skrotad) kollega till LF. På den står det "Dala Buss AB Falun" och den satt på frontplåten på den andra bussen. (inventarienummer 6 i Dala Buss, och LF hade nr8) LFs skylt har tydligen suttit i dessa skruvar då hålbilden stämde rakt av!!! Nu ska jag packa matdosa o sen ere lopplådan! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
26 Jan 2015, 22:13
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
I detta avsnitt av Lars Garage, Mys o pys i källarn har vi kommit till avsnittet "Hur man lagar en aluminiumplåt utan popnit, svets eller lod".
Där tidigare en CD-växlare satt är nu endast ett hål kvar Därför har jag förberett en annan bit alu-plåt av synnerligen gul karaktär. Troligen är den gul för att den kommer från en av f.d. Kungl. Postverkets bussar som gick i den s.k. Diligenstrafiken. Plåten är försänkt runt kanterna så att det endast blir ett "dike" att spackla. Sen är det bara att ösa på med epoxylim, ta för ändamålet passabla träklossar samt 2 tvingar och bunta ihop rubbet! De va allt för i kväll. Vi ses -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
26 Jan 2015, 23:20
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Hmm, inte har du väl varit här och kapat ur bitar ur plåten på Moderskeppet?
Hon har ju ingått i den så kallade Diligenstrafiken och rullade nog runt i dina trakter och upp emot Skellefte trakterna (om jag minns rätt) då hon fortfarande tjänstgjorde. |
27 Jan 2015, 18:52
|
Nep, jag hann inte klippa nån plåtbit när vi sist var på samma ställe samtidigt
Länken nedan är en bra plats att börja leta efter busshistorik http://www.svenskbusshistoria.se/asp/ Dags för -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
27 Jan 2015, 23:02
|
I dagens avsnitt av supersåpan "Lilla Frökens skavanker" ser vi följande:
Tidningspapper är bra att lägga emellan när man limmar. Enklare att pilla bort papper än att försöka hugga lös en träkloss eller dyl. Så var spacklet pålagt. Jag tar alltid mycket spackel i första vändan så att det finns ordentligt att bygga upp med. Det här är mitt favvoverktyg när jag börjar grovforma spackel. Det kallas för pansarfil och är egentligen det man använder när man tennspacklat karosser. Röer å finer! Men kameran ljuger. I släpljus kan man se konturerna av den nya plåten Nåväl, det tar jag när grunden har torkat. Sen ska det ju på hammarlack, fin skit som döljer en massa!!! Nu är det kväll -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Hasse HBV 253 |
27 Jan 2015, 23:20
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 |
Kom ju på att Moderskeppet är grönt i princip överallt där det är aluplåt.
Fint som tusan blir det. Hamnarlack is the Shit! I lööve Hammarlack, det är vad jag målar underredet med, blir tokfint! |
28 Jan 2015, 23:05
|
Detta inlägg var tänkt att vara "Grande Finale" på mys o pys i Lars Garage, men så roligt fick jag inte
Jag tog en titt på plåten när jag kom hem och såg bums att det finns inte målarfärg skapad som kunde dölja "fusket" så det var bara att gnugga på lite till samt hysta på mer spackel ! Men nu är den iaf fixad och återigen rödgrundad. Dagens glädjeämne blev att få skruva tillbaks skyltarna på den andra plåten i synnerhet "Dala Buss-skylten Så, nu har jag levererat dagens bildning... Gonatt -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Kenneth HBV 273 |
28 Jan 2015, 23:39
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 167 Registrerad: 16-October 12 Medlemsnummer: 2296 |
Detta inlägg var tänkt att vara "Grande Finale" på mys o pys i Lars Garage, men så roligt fick jag inte Jag tog en titt på plåten när jag kom hem och såg bums att det finns inte målarfärg skapad som kunde dölja "fusket" så det var bara att gnugga på lite till samt hysta på mer spackel ! Men nu är den iaf fixad och återigen rödgrundad. Dagens glädjeämne blev att få skruva tillbaks skyltarna på den andra plåten i synnerhet "Dala Buss-skylten Så, nu har jag levererat dagens bildning... Gonatt -------------------- Ken1 Vanhool
Vi hörs & störs |
30 Jan 2015, 00:05
|
Jahaja, i dag har det inte blitt gjort ett dugg!!!!
I morron börjar dagen med att motionera Atos, det har kommit 20-30 cm snö.. som har drivit ihop och är hårt som attan! Sen hoppas jag att det blir läge för lite seriöst LF-pyssel. Gonatt -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
30 Jan 2015, 20:17
|
Om dagens verk i Lars Garage kan jag bara säga som musen som pinkade i havet:
Alltid något! Nu ska jag lyssna på blues, ta en skvätt CM och vila upp mej tills i morron. Dere må ha de! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
1 Feb 2015, 16:28
|
Några timmar har nu tillbringats i LF med komplettering av skummet. Det har blivit lite "pipes" med mera på en del ställen och dessa lägger jag nu igen med vanligt fogskum av s.k. "året runt-typ".
Lite pyssel är det för detta skummet följer gärna tyngdlagen Därför "förstänger" jag med tidningspapper och maskeringstejp. Ser nästan ut som ett avancerat collage från det glada 70-talet. -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
2 Feb 2015, 22:34
|
Har rivit förarstolen som visade tecken på att nåt har varit varmt. Såg ut som brännmärken av tex cigg. MEn det var rumpgrillen som kortslutit och börjat brinna. Tur skumgummit är flamsäkert.
Ringde Be-Ge i morse (stolen är gjord där, årsmodell 1994)fick tala med en trevlig man. Han skulle maila priser på dynor o tyg etc. Nya dynor kostar 308kr+moms. Det var inte dyrt!!! Har även passat på i samma veva att snygga till underredet. Det var gjort nån habrovinkel som jag inte ville ha kvar så.. Tyvärr glömde jag att ta en "före-bild" så ni får nöja er med en "efter-bild" Nu ere matdosefyllningsdags G´natt -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
7 Feb 2015, 22:19
|
Och så var det hela målat o monterat.
Nu väntar jag "bara" på nya skumgummidynor, rumpgrill samt överdrag! Överdraget är beroende dock av hur bra det går att hitta mer röd/svart tyg!!! Ingen som har några dynor/ryggstöd liggandes med rätt tyg? Hittar jag inget mer av detta blir det ett original Be-Ge helrött i plysch. Känns inte lika kul -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
1 Mar 2015, 16:38
|
Härmed kan jag högtidligen meddela att arbetet med Lilla Fröken är återupptaget!
Tyvärr inte mycket att visa på bild men bara för att markera att det skett en "kick-off" kommer följande bild som visar en del av dagens arbete med att plugga igen några pipes i isoleringen. Så va de gjort! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
1 Mar 2015, 21:06
|
.. efter lite mat o lite vilostund började det klia i kroppen så jag knatade ut o började med att rensa överflödet efter kompletteringen! Men jag glömde bildningsmaskinen
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 22:47 |
Designed from: |