Lilla Fröken |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lilla Fröken |
Tommy HBV 1 |
5 Jan 2018, 23:20
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Får du igångna till årsmötet?
|
Lars och Elisabet HBV 251 |
6 Jan 2018, 12:32
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Nepp!
Har ju varit kaxig förut att de ska igång men nu har jag åtrat mej. De senaste två åren har visat oss bägge ganska hårdhänt att man ska int planera för långt fram Menmen, nu försöker vi få fart på bygget igen och nu under vintern blir det prio1 att försöka bygga inne i bussen då där är varmt o gott numera I går blev det lite slitgöra ute i tältet då de bjärkplank som jag fick tassarna på hade hamnat längst in, längst ner som vanligt det stod bla en hel Magirus i vägen... När vi hittat åt dem blev det att kapa dom i de bestämda måtten på plats då de int gick att få fram dom okapade. Nå, nästa helg bär det av till kamrat med rejäl klyvsåg och hyvel. Då tillverkar vi de trädelar som ska in i fönstersmygarna. Har nämligen norpat en idé av Åke o Sussie hur man på ett enkelt sätt gör "innanfönster" Bilder kommer senare framgent! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
6 Jan 2018, 19:53
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Sådärja, nu ä jag inkommen från pysslingen i LF och ska väl försöka krafsa ner en liten rapport.
Inga större storverk har åstadkommits men de syns iaf att nåt har hänt Jag knatade ut men kom på att de va för fint väder för att vara i tältet hela dan :hurra: Därför tog jag mig för att släpa ut klyvsågen för att installera den senare i den numera endast halvfulla vedboden. Det kommer ju att bli hyfsat stort bruk för sågen. Efter diverse skarvsladdande och provkörning av tidigare nämnda såg dök jag in i bussen och hämtade några träbitar som skulle få lite handpåläggning samt bli utsatta för sågens hungriga tänder De där med att kolla in solen extra mycket blev int lika roligt emedan en Väst-nord-västlig vind om ca 5 m/sek blåste på runt tält o hus o snöhögar. De första två bilderna här under visar träbitarna Om man gluttar strax under bakrutorna ser man ett svart streck, det ska vara en "plåtvinge" som ska styva upp bakväggen. Tänkte först kapa bort den men insåg att jag fick nöja mig med att minska den litt o sen klä in den i trä, vilket blev uppgiften i dag. Här är vänster halva limmad, skruvad o klar ...och här är Alles Klar! Det lilla tankepysslet i går som resulterade i Motorsågsmassakern fanns tydligen på bild i en kamera nära mej Tanken med dessa små träklossar är att synliggöra hur lösningen på fönstersmygen kommer att se ut. Frågor på de? Nu tänker jag dra mej tillbaka och kontemplera över värken i höfter o armar som tilltar av någon underlig anledning :klia: Dere Må ha de! -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
7 Jan 2018, 20:17
|
Ny dag, nytt elände
Just nu 15 sekundmeter o snödrev så man ser int ner till grannen mindre än 100 meter bort Dagens id bestod av att påbörja en liten "båge" som ska dölja skarven mellan den bakre plåtpanelen och takskivorna. Det synliga resultatet kommer att göras av 4 mm plyfa. Det första som blev att göra var nått att fästa plyfabitarna i Därefter vidtog pysslet att klura på gavlarna till bågen, men med god hjälp CAD (Cardboard Aided Design) blev det ett, förhoppningsvis, godtagbart resultat. Ser nära ut på bra håll Så var det dags att återinträda i de lönearbetandes skara så vi får välan se när nästa avsnitt av denna evighetssåpa kommer -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
JohnyoAnnSofie HBV120 |
8 Jan 2018, 17:12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
Länge funderat vad CAD stod för
Mvh Johny |
12 Jan 2018, 00:57
|
-------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
12 Jan 2018, 13:52
|
Blev inget gjort i går kväll
Kom hem o fann att elpatronen inte varit påslagen så hela natten har ägnats åt att sakta o försiktigt elda i pannan o värma upp närmare 2 kubikmeter vatten ute är det en oerhört vacker vinterdag där allt gnistrar o glimmar i solskenet, ca 25 minus! Ska strax ut o njuta av en riktigt vinterdag!!! I morron ska jag iaf ut o fortsätta "båga" -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
13 Jan 2018, 21:48
|
Ja int blev de mycket gjort i dag, men alltid något sa musen o pinkade i havet
Fortsätter i morron -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
14 Jan 2018, 20:48
|
Dagens id i bild
Vid halvtid/mat o kaffepaus Vid kvällskvistens arbetsnedläggelse Bättre än så bidde de inte -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
19 Jan 2018, 23:30
|
I dag har jag klyvsågat björkvirket som ska va i fönstersmygarna
Allt är björkvirkesgult i veboden som också fungerar som såghus o som grädde på laxen o pricken over moset är kläderna inpyrda och snoken min är full av dammet I morron ska jag försöka ordna en bild eller 2 på min stulna idé! Ha de gott -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
20 Jan 2018, 00:19
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Jag är inte så lite nyfiken!
Börje |
20 Jan 2018, 12:27
|
Well, så kan vi ju int ha de
Lovar ordna bild för att råda bot på detta -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
20 Jan 2018, 20:53
|
BILDER!!!
Ifrån Åke o Sussies buss har jag norpat grundidén Problemställning: Att förhindra att metallytorna kommer i kontakt med varm inomhusluft och bidrager till kondensering. Har diskuterat detta med insatt person och vi är överens om att detta är den minst dåliga lösningen Utgångsläget Det glipar i hörnen varför jag kommer att tillverka passbitar och montera dessa senare. Trälim där trä möter trä ..gucka där trä möter metall och gummilist (Tremco/Illbruck, Lim och byggfog) Hann två fönster idag, det tar ju litt tid när man ska klura ut HUR man ska gå till väga I morron blir de väl några fler fönster får man hoppas! Funderationen om HUR byta ruta när behov uppkommer har jag bestämt mig för att ta den dan de inträffar -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Börje HBV216 |
21 Jan 2018, 19:33
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Det blir bra det där.
Snart börjar nog anbuden på bussen att rulla in! Ha det bra Börje |
21 Jan 2018, 21:16
|
Tack Börje!
Vad anbud beträffar kan de väl int va någe att ha... en halvt halvfärdig husbuss... I dag bidde de bara ett halvt fönster gjort Har ju haft en tanke att hinna minst ett per dag, då skulle de ta 19 dagar totalt. MEN, i går bidde det ju 2 så jag borde väl ligga en halv dag före? Så, litt bildning: Bild 1, råmaterial till smyginklädnaden, inklusive krokig träbit. Att såga krokigt med flit va då int så enkelt som man kan föreställa sig Sett i ljuset av att såga rakt med flit allt som oftast slutar i en krok nån stans Bild 2, Fönstret där den krookiga biten ska passa in. inget "färdigt" att visa men tyckte att en bild va litt futtigt... Kväll nu -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 14:44 |
Designed from: |