Golv |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Golv |
*Daniel |
13 Jan 2013, 14:05
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 36 Registrerad: 29-October 12 Medlemsnummer: 2302 |
>Tänkte starta en diskussion angående Golven i våra bussar!
Det första jag tänker på är att de flesta en gång varit fulla med stolar bultade genom golvet. När man sedan tagit bort stolarna så kvarstår det ju en hel del hål i golvet! har ni gjort något åt detta? är det värt jobbet att slita bort den gamla mattan och täta alla hål? Jag tänker dessutom på isolering undertill. karossen används ju numera som ett hus. och golvnivån ligger rätt högt från marken och tillåts ju då stora mängder luft att färdas under golvet. något i stil med: http://www.wiedland.se/thr/ bör ju vara optimalt undertill om man orkar ge sig på jobbet att få det tätt. annars kan jag tänka mig att frigolit är ett bra isolerings material undertill? att sedan lägga en tunn golvvärme folie är ju bra när man ändå är där och pillar... http://www.ebeco.se/golvvarme-husvagn och ovanpå det vill man ju helst ha ett gediget trägolv eller en parkett.. Eller? - Jag chansar på att många har Laminat golv idag från tidigare ägare osv. dessa bygger ju inte högt och är slitstarka som f...n men kalla? ovanpå det lägger man ju i sådant fall en matta så har man nog ett golv som håller i Alaska. någon som har erfarenheter kring något? |
Lars och Elisabet HBV 251 |
13 Jan 2013, 19:22
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Har väl egentligen inte kommit till det stadiet än eftersom jag fortfarande håller på att åstadkomma något att lägga golvet på!
Men, i "Den gamle" som inte är värmeisolerad har vi iaf insett att ett spåntat trägolv med en trasmatta på räcker väldigt långt! Trävirket är värmetrögt men en skvätt isolering skulle inte göra saken sämre. Dock skulle jag fundera noga på material och konstruktion eftersom undersidan är utsatt för diverse påkänningar. MEN, jag kommer att sträva efter att ha rent trävirke/plyfa undertill eftersom det, rätt behandlat; gör sig av med fukten istf att lagra den. Likaså sträva efter att ställa upp bussen på riktig grusplan när den inte används. Har lagat upp alldeles för många plåtgolv efter att ha fått stå i gräs och jord. Markfukten kan ta död på det mesta -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Svea HBV77 |
17 Jan 2013, 08:40
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Eftersom vi höjt taket kunde vi bygga igen mitt gången som fanns i vår buss. Eller ja, den finns kvar men under nuvarande golv. Sen har vi lagt markfrigolit, golvvärme, en tunnare träskiva och så laminat uppe på. Bygger ca 8 cm. Den gamla mittgången fungerar som ett avlopp om vår vattentank gåt läck, då rinner vattnet ut genom framdörren. Vi har vattentanken inomhus och den är placerad just i denna gång.
//Sussie |
Göran HBV 222 |
18 Jan 2013, 14:18
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Jag tänker dessutom på isolering undertill. något i stil med: http://www.wiedland.se/thr/ bör ju vara optimalt... Jag fick tips om ett examensarbete angående detta isoleringsmatierial. Läser man rapporten ser man att materialet troligtvis långt ifrån är så revolutionerande som reklamen säger. Trots detta så har jag tänkt testa... |
Martti o Marianne HBV 274 |
18 Jan 2013, 20:14
Inlägg
#5
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 89 Registrerad: 6-February 11 Från: SkÃ¥ne/Näsum Medlemsnummer: 1853 |
själv så lever jag efter min egen filosiv tror man skall akta sig för att isolera för mycket gäller golv/väggar och tak..man skall låta bussen andas av sig själv...ja ju mer man isolerar desstomer så binder man fukt...
|
*Daniel |
18 Jan 2013, 21:57
Inlägg
#6
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 36 Registrerad: 29-October 12 Medlemsnummer: 2302 |
Tack! Jag ligger med samma teori. Men isoleringen ligger i att ha en vindtät barriär på antingen insida eller utsida.
en blåsig vinterdag kan en 1mm tunn vindjacka värma mer än 10cm dun ju,... |
*Mathias |
22 Jan 2013, 10:13
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
själv så lever jag efter min egen filosiv tror man skall akta sig för att isolera för mycket gäller golv/väggar och tak..man skall låta bussen andas av sig själv...ja ju mer man isolerar desstomer så binder man fukt... Isolering är tots allt a och o för att motverka fukt då kondens uppstår vid köldbryggor. Om man skall använda bussen vid annan tid än sommaren är nog både isolering och golvvärme att rekommendera. Jag spårfräste och la in vattenburen golvvärme med ett högtryckslaminat över. Sen låter jag alltid golvvärmen vara på tillsammans med en avfuktare..... |
Kurre o Tina HBV 166 |
22 Jan 2013, 14:15
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
hej på er
i min buss så ligger de ett kraftigt (tjockt)trägolv original så jag har isolerat på de golvet med frigolit,sen skurit ut för vattenburen värme i golvet,sen parket golv på de. ett misstag var att de ska ligga en skiva mellan isoleringen å parketten ,för att golvet inte ska bli för mjukt att gå på . under arbetets gång så har jag provat en massa olika uppvärmnings sätt i bussen el element var ute slutet då jag står hos en kompis ute på landet å de finns inte så mycke till övers på den ledningen han har köpte ett disel elverk å drev el fläktar med den ,,den höll ett litet tag å sen gick den sönder,den var typ kina made å pallade inte för de som det stog på den . försökt med disel kaminer med sitt osande å lukt sissta steget så köpte jag en värme kanon som går på disel å drar max 11 watt när den går,,den ger 800 grader värme ut från röret å värmer bussen bra ,å den kör jag med än i dag problemet som blir , är att allt som är av metall samt fönster tillverkar ju fuckt i massor,som droppar ner å sen fryser så all värme som man får av en eld av något slag gör välldigt mycke fuckt har köpt in en pellets kamin på 12 kilowatt som ska sättas i gång så fort de går ,,den har ju en eld som är separerad från luften i bussen å värmer den luft i bussen genom cirkulation,så hoppas de ska bli mindre fuckt på de viset de vart lite av varje i detta inlägget men så har jag gjort kurre |
*Daniel |
22 Jan 2013, 23:19
Inlägg
#9
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 36 Registrerad: 29-October 12 Medlemsnummer: 2302 |
Grymt bra svar Kurre!
Sånna svar vill vi ha där erfarenheterna pratar för sig själva så att vi slipper göra om dom om och om igen. Jag är lång och kan max bygga 1cm till uppåt. därför utesluts många metoder. http://www.ebeco.se/golvvarme-husvagn-lopmeter 48v 40w per meter bör ge effekt på enbart solceller enkel att installera och hållbar x10 jämfört med typ alla andra system. -pris men som med all annan golvvärme vill man ju först se till att så lite värme som möjligt försvinner neråt. Därför bör det vara värt att slita bort hela mattan bara för att täta alla hål i golvet efter stolarna? - hur har ni gjort med dom ? |
Kurre o Tina HBV 166 |
23 Jan 2013, 01:54
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
hej igen
jag tätade mina hål med fog skumm de e klart läger man staniol eller nåt i botten ,så skärmar de ju värmen neråt,,men verkar överkurs,,då värme natruligt drar sej uppåt kurre:) |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 23:54 |
Designed from: |