Imma mellan glasen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Imma mellan glasen |
*frazze |
10 Apr 2007, 11:13
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 |
Hej.
Har nån typ av 2-glasfönster i bussen och givetvis är det imma och kondens mellan glasen. Högst irriterande då sikten blir begränsad. Hur blir man av med detta? Måste man plocka ur glasen och ta isär och täta? eller går det att typ borra ett litet hål på insidan för att få ut fukten? eller då kanske det bara kommer in mer fukt. Tacksam för förslag. /Pierre |
*Mats |
10 Apr 2007, 11:32
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 31 Registrerad: 9-January 07 Medlemsnummer: 241 |
Hej! frazze!
Jag tror och hävdar att det är så att dina fönster redan är otäta!. I ditt fall hade jag nog gjort som du har givit ett förslag på. Borra ett litet hål! Jag tror mig också veta att det är en besvärlig prosess att ta isär rutorna och sedan få dom täta igen. och att det då inte har kommit ny fukt tillsammans med luft fuktigheten: ev limm O:V:S MVH MATS:241 |
Peeter HBV63 |
10 Apr 2007, 22:35
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 174 Registrerad: 3-December 04 Från: Märsta Medlemsnummer: 13 |
Om du borrar så kommer rutan att gå i tusen bitar ...
Det är med stor säkerhet säkerhetsglas i rutorna. Så det enda jag vet är att plocka ut rutan och dela den och göra rent och sen sätta ihop allt och montera tillbaka igen. //Peeter Hbv63 -------------------- Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.
|
Tommy HBV 1 |
11 Apr 2007, 07:36
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej på er.
Jag fixade till mina immiga rutor så här, Jag knackade sönder innersta rutan och rensade bort allt glas från listen. sedan pressade jag ner en vanlig elkabel som är blymantlad (den är formbar och stel) av lämplig storlek i utrymmet efter den demonterade rutan. det blev en snygg avbrytning med ett vitt inlägg. Teipa rutan före att du knackar den så får du inte så mycket splitter. Visserligen så mister du tvåglasefekten för imma o.s.v men det är ju bättre att se ut någon gång än att ständigt leva i dimman. Tommy HBV 1 |
Svea HBV77 |
11 Apr 2007, 13:04
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Prata med en pensionerad glasmästare, han kan säkert hjälpa dig med att ta isär rutorna och göra rent och sedan få dem på plats igen. Utan att det behöver kosta skjortan. Inget ont om yngre glasmästare men de har så mycket att stå i
Självklart ska du ha kvar isolerglasen. Blir så mycket varmare. //Sussie |
*frazze |
11 Apr 2007, 16:56
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 25 Registrerad: 12-December 06 Medlemsnummer: 223 |
Suck!
Som jag misstänkte finns det inga genvägar. Jag tror jag kan leva med imman ett tag till :-) |
Charsten HBV 21 |
11 Apr 2007, 17:12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 |
Vi har lite imma mellan glasen på en ruta i vår buss men det brukar bara vara denna årstiden, då bussen stått i solen ett tag så försvinner imman och kommer inte mera förän nästa vår, det verkar som att det torkar upp då värmen kommer på allvar.
Charsten 21 -------------------- Mercedesåkare
|
Rolf & Eva HBV76 |
25 Jun 2007, 13:30
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 155 Registrerad: 27-April 05 Medlemsnummer: 40 |
Vi hade samma problem. Jag slet bort spränglisten från utsidan, sedan plockade jag ut den yttre rutan och torkade båda rutorna omsorgsfullt. Med hjälp av ett däckjärn och såpa sattes rutan tillbaka med tillhörande spränglist. Frid och fröjd. Året efter var imman tillbaka igen, så då tog jag ut den yttersta rutan och ställde i friggeboden, och där står den än...(vi campar endast sommarhalvåret) Lycka till Roffe -------------------- |
*Stefan A |
27 Jun 2007, 22:55
|
Oregistrerad |
Gamla isolerglas blir otäta - någon typ av naturlag. Luft innehåller fukt ju varmare luft desto mer fukt innehåller den och därmed följer fukten med luften in mellan fönstren.
När den varma luften kyls ner höjs den relativa fuktigheten i luften och når så småningom 100% vilket är den irriterande kondens vi ser istället för höger backspegel. Om man kan laga fönstren och återställa vacum eller gas mellan fönstren (tror jag att det är) låter orimligt dyrt. Själv nappar jag på idén att offra inre fönstret. Jag har ju ändå en-glas fönster i framrutorna så värmen kan kvitta. Att kondensen försvinner när det blir varmt är logiskt. Varm luft bär som sagt mer fukt och vätskan blir luftfuktighet. Jag påminner mig riktigt gamla två-glasfönster där man hade bomull mellan rutorna för att binda överskottsfukt och slippa kondens. Samma princip kanske funkar här. Eller pressa in en OB mellan rutorna - det kanske funkar? Stefan |
Ewa HBV11 |
4 Jul 2007, 19:17
|
Häxa Grupp: Admin Inlägg: 876 Registrerad: 21-November 04 Från: Stockholm Medlemsnummer: 2 |
Min sidoruta vid förarplatsen är helt "dimmig" och jag får ha fönstret öppet hela tiden för att se i spegeln.
Vi har pratat om att knacka den ena rutan, men är det bara å torka av det där sen då?? Tänk om det sitter i själva glaset och inte går bort? -------------------- Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker... |
*Dennis o Helena |
4 Jul 2007, 23:54
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 |
Om det är en plan ruta så spelar det ju ingen roll ifall det skulle sitta i glaset, för det kostar nog inte många kronor hos glasmästaren att få en ny utskuren och ditsatt. (Och om det är dyrt så fuskar man och ringer försäkringsbolaget och berättar om stenskottet som just sabbade sidorutan.)
|
*Mathias |
25 Jul 2007, 15:15
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Jag behövde göra ngt med mina rutor i fram dörren. Jag beställde sprillans nya. De var billagre än vad jag trodde. 5000 kr för båda. Mkt pengar men det blev attans bra.
Jag har en jonckhere så jag ringde generalagenten vdl bus....... /Mathias. |
*Christian |
23 Feb 2008, 00:45
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 |
Mina rutor var förbi stadiet imma, min kompis tyckte jag skulle köpa fiskar att ha i...
Men fattig som man är så plockade jag ur rutorna och skar isär med mattkniv (satt inte så hårt). Mellan mina rutor var det aluminiumlister som distans. Jag tog isär dessa och tömde ur torkmedlet (små gråbeiga kulor) regenererade torkmedlet i ugn, hällde tillbaka och limmade ihop rutorna igen med sikaflex. Jag var ganska frikostlig med sikaflexet ville ha ordentligt tätt. Har inte sett nån imma ännu (ta i trä). |
*Roland |
24 Feb 2008, 02:16
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 |
Hej!
Smart tips! Hur gick det med alu-listen? Tog du bort dessa och lade något annat emellan eller var de kvar eller var det sika som var mellanskikt? Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
*Christian |
24 Feb 2008, 12:09
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 |
Jag behöll befintliga lister som distanser/torkmedelsbehållare, man får vara lite försiktig.
Aluminiumlisten består av ihåliga fyrkantsprofiler som är fyllda med torkmedel, det sitter små tussar i ändorna på profilerna som håller medlet på plats. Böjarna är gjutna i aluminium. Profilerna har en slits in mot centrum på rutan så torkmedlet kan suga upp eventuell fukt. |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 00:56 |
Designed from: |