Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> Räta aluminium, Har blivit pÃ¥körd och bucklig
Göran HBV 222
inlägg 21 Dec 2013, 17:03
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191

Jag har bussen ståendes på en hyrd parkeringsplats. Nu har någon klant kört in i bussen!
Och naturligtvis smet personen dessutom angry.gif

Är det klokt att försöka räta ut detta själv med tanke på att det är aluminium?

Skulle verkligen vilja hyra ett garage...

Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 21 Dec 2013, 19:10
Inlägg #2

Gold Member

Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34

Vicken s--tstövel som smet!
Kolla med ditt försäkringsbolag om du kan få ut nåt, tror man kan det om man gör polisanmälan och inte flyttar fordonet innan dom varit och tittat....
Har du tur kanske det går att få gjort på verkstad på försäkringen, då slipper du bry dig...

Jag skulle nog satt dit ny plåt som är slät, den är ju popnitad bakom listerna. Brukar vara svårt att få den plan när den väl blivit krökt. Du har ju nån typ av stomme bakom plåten (typ profilrör förmodligen) som knappast är särskilt rak den heller och förmodligen behöver bytas ut.
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 21 Dec 2013, 22:00
Inlägg #3

Gold Member

Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205

Polisanmäl och kontakta Trafikförsäkringsföreningen.
De senare är till för att ta hand om bl.a. smitningsskador.

Det går att rikta detta men man får vara väldigt försiktig med bankandet, det är träkloss o plastklubba som gäller.
Det är väldigt lätt att smida ut plåten som då blir större och samtidigt tunnare.

Det är nog enklast att byta plåten som Rickard säger.

Lycka till action-smiley-030.gif

--------------------
Jag kör hellre Diesel.
+Quote Post
*Jaska
inlägg 22 Dec 2013, 17:29
Inlägg #4

Advanced Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548

Jag kontaktade TrafikFörsäkringsFöreningen för några år sedan och fick ett vänligt(?) svar att jag (fick skylla mig själv!!!) eftersom jag redan hade helförsäkring på mitt fordon när jag blev påkörd.

Deras uppgift var minsann inte att hjälpa allt och alla, utan bara dem som inte hade fullgott försäkringsskydd och blivit oförskyllt drabbade. (!!!)

TFF tar även de ut en självrisk, men i vilket fall som helst lär det vara värt att göra ett ärende av
det där eftersom det är eländigt svårt att rikta utan att det blir veck, vinklar eller sträckning i plåten…

Jag låter nog inte helt positiv till TFF, men kolla med dem. Mycket i regelväg kan ha ändrats på åtta-tio år... whip.gif

--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 22 Dec 2013, 22:32
Inlägg #5

Gold Member

Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205

Hehe, jag har inte heller några varmare känslor för denna organisation, men, bättre att prova, kanske det går vägen!
HÃ¥ller en tumme thumbup.gif

--------------------
Jag kör hellre Diesel.
+Quote Post
*Kaj
inlägg 10 Feb 2014, 21:30
Inlägg #6

Superior Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 2-February 14
Medlemsnummer: 4154

Hej vet ej om skadan är fixad men jag skulle skruva av listen kapa bort den skadade delen och dit med en 3 mm ny aluplåt som du antingen popnitar med rostfri nit,tigar ihop plåten eller limmar alla sätten går bra ena lite krångligare en dom andra och det är att du hittar någon som kan tiga(svetsa).
När jag arbeta som plåtslagare/lackerare på ett bussbolag så gjorde jag nya plåtar i 3 mm alu mycket billigare en att köpa nya luckor även så skarvade jag i plåt där det var svårt att göra luckor pga konstruktionen sedan slipade och på med epoxi (grundfärg)sedan lack.Gick inte länge innan det kom in en ny buss där plåtarna måste bytas.Riktade ett par luckor sidor innan jag kom på att det var fasen så mycket snabbare att göra nya.
Om skadan är högt uppe där plåten är i ett stycke så bör man rikta och krympa då plåten är fastsatt framme eller bak och en maskin som sträcker plåten hela vägen.Gjorde ett mastrodont jobb när en kamelryttare backade mot trafiken med våran buss och Arlanda bussen kom vilken jä´la smäll.
Hela hörnet på våran buss försvann och Arlanda bussen vart en fem sex meter lång djup buckla i rostfria plåten tog tid innan den vart klar.Men det mesta går att fixa med lite j annamma och tålamod.
+Quote Post
Göran HBV 222
inlägg 25 Mar 2014, 22:50
Inlägg #7

Gold Member

Registrerad: 18-March 10
Medlemsnummer: 1191

Bussen står numera hos KG Busservice för att fixa detta. Fantastiskt att ett kommersiellt företag tar sig an så gamla bussar!

Jag får väl återkomma med resultatet. Jag inser dock att jag måste försöka lösa parkeringen på något bättre sätt, Slakthusområdet är väl kanske inte det lugnaste området på jorden...
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 06:29
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience