Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Motorns kylsystem och värmesystemet.
*Michael
inlägg 29 Mar 2014, 12:54
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Min buss är en Deltaplan 200 från 1984. Och jag skulle behöva montera bort några element baktill, eftersom jag river och sen skall bygga nytt. Värme/kylsystem skrämmer mig dock lite.

Jag har bra koll på hur kylsystem på personbil funkar. Men det är lite väl mycket slangar och rör på en buss.

Vad jag främst undrar är om det brukar vara värmeväxlare mellan kyleriet och värmesystemet, eller ifall allt är ihopkopplat.

Vid förarplatsen sitter några kranar, sen sitter en kran innanför frontluckan. Det jag funderar på är om man enkelt kan isolera värmen från kylsystemet. Borde förstås gå eftersom man måste kunna slå av värmen.

Och hur brukar påfyllning och luftning gå till?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 30 Mar 2014, 21:03
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Michael.
Många frågor utan att du talar om vad du har för chassi (Volvo Scania Daf ???)och vilken typ av värmesystem (diesel gasol eller nått annat) som du tänt använda till uppvärmning av bodelen?
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 30 Mar 2014, 22:06
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Ja det var ju en lite pinsam miss.

Frågan rör huduvida jag kan tömma och demontera element under byggtiden men samtidigt utan att "störa" motorn. Inga bekymmer med värmen alltså. Jag vill bara veta hur jag förbikopplar på bästa sätt.

Mitt chassi är B10M-60, och den har en dieselpanna. Och jag har listat ut att motor, panna och element är ihopkopplade med samma vatten. Vid förarplatsen sitter det två kranar, och vid provstart har jag nu listat ut att elementen (och troligen förarvärmen) inte blir varma när dessa kranar stängs.

Så aningen mer påläst är jag nu, efter lite krypande. Men hjärnan värker dock en del när jag försöker lista ut vad för rör som går vart. I stort sett är det nog mest lite värmemässig allmänbildning jag söker. Jag vill helst inte tömma hela kylsystemet just nu. Men däremot vill jag kunna montera loss och koppla ur några av elementen. Alltså vill jag stänga ute värmesystemet från motorn. Åsikter om detta?

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Robert
inlägg 12 May 2014, 23:25
Inlägg #4


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 1
Registrerad: 12-May 14
Medlemsnummer: 4223



Stänga huvudkran för elementen vid dieselvärmaren och sedan tömma systemet borde väl fungera?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 19:42
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience