Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Generator - olika laddning
Sören HBV 301
inlägg 8 Jun 2014, 23:26
Inlägg #1


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 31
Registrerad: 16-January 14
Medlemsnummer: 4139



Satte tillbaka min lagade generator i helgen till min b58-50T motor. En verkstad i Göteborg fixade den till slut efter mycket sökande efter delar. Det var svårt att få tag i reservdelar nu för tiden till dessa.

Startade men voltmetern gick inte upp!! Mätte på batterierna. Ingen laddning.
Tog bort laddningsrelät och bytte ut det till ett som följde med bussen. nu laddade den för mycket!?? 32 volt och laddnings voltmetern på panelen gick i bott. Mätte på batterierna och den gav den spänningen. Hur kommer detta sig? Hur kan den ge så mycket? Det finns tre uttag på relät: low, mid and high. I båda fallen stod den på mid.

Är det någon som kan förklara detta för mig?
Vad skall jag göra?

Mvh Sören
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Sören HBV 301
inlägg 8 Jun 2014, 23:55
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 31
Registrerad: 16-January 14
Medlemsnummer: 4139



Så här ser laddningsrelät ut.
Det finns att köpa via ebay.

mvh Sören


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nicklas A
inlägg 9 Jun 2014, 08:48
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 83
Registrerad: 1-December 08
Medlemsnummer: 883



Jag tycker det låter som att ditt laddningsrelä inte fungerar som det ska.
Jag förutsätter att firman som renoverade provkörde generatorn och då bör den vara ok. I en fungerande generator kan det inte bli så mycket fel. Det är laddningsrelät som påverkar båda dina symtomer du beskrev.

Jag har inte hållt på något med laddningsrelän pga min unga ålder på 38år utan bara med laddningsregulatorer. Men har du flera alternativ på laddningsrelät så skulle jag prova ett annat läge. Du bör ju ha ca 28volt när den laddar.

Kurriosa. Vill du läsa om generatorer så har Mazdaklubben en bra beskrivning på deras hemsida som förklarar bra.
http://www.mazdaklubben.com/teknik/pdf/MAZDA_generator.pdf

Lycka till.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 9 Jun 2014, 12:23
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Fråga ett.
Har du kopplat in Generatorn rätt?
Det finns väl 5 st anslutningar på generatorn
B+ & B- det är batterispänningen
Sen har du
F+ & F- det är fältspänningen Det som styr laddningen.
Du har även troligen ett uttag till som benämns W eller R
Det är avsett för varvräknare.


Det är spänningen mellan F+ & F- som varierar och styrs från regulatorn.
Antingen så är den + styrd och konstantstyrd på F- sidan och då alltid ansluten till Chassi jord och då varierar spänningen på F+ sidan.
Och då blir det tvärs om. Om den är - styrd.

Det som står på reläet som du beskriver är förkortning på olika laddnings inställningar.
High = högsta laddning och brukar användas vintertid
Mediun = mellan laddning år den som används mest.
Low = Lågladdning och används under sommar och då låg förbrukning behövs.

För våran del som behöver ström är det bästa läget High.
Då skall reglerspänningen ligga på ca: 28,8 volt. Det är där gas spänningen börjar och knallgasen i batterisyran börjar friges.

Det man får tänka på i detta läge är att det kan förbrukas mycket batterivatten så man får kolla det lite extra ofta.

Att du har hög batteri spänning kan ju bero på att regulatorn är trasig. Det var ju två med bussen? av vilken anledning fans det ett extra.

Ett annat skäl till hög spänning kan vara dåliga batterier. Regulatorn arbetar med att känna av motspänningen från batterierna och är det typ ett inre avbrott i ett batteri då rusar spänningen i upp.

Det blev mycket detta men kan bli mer om intresse finns.

Det skall tilläggas att du även har en stor huvud regulator inkopplad troligtvis så sitter detta relä du beskriver fastsatt på det. Det är ett backströms relä och även ett spännings relä och dom är justerbara. Öppna kåpan försiktigt ock kontrolera så att inte någon av dom två kontakterna på spolarna bränt fast.

Tommy HBV 1
Från ett hotellrum i Kirkenes där allt är stängt i dag
Annandag Pingst


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Sören HBV 301
inlägg 17 Jun 2014, 14:31
Inlägg #5


Advanced Member
***

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 31
Registrerad: 16-January 14
Medlemsnummer: 4139



Nu fungerar allt perfekt! Köpte ett nytt laddningsrelä från England och nu är allt som det ska.
Bara att tuta och köra!

Mvh Sören
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 29th November 2024 - 09:48
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience